ایرانیان جهان

آخرين مطالب

گرگ و میش بورسی خواندنی ها

گرگ و میش بورسی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محمدمهدی زارع‌پور/ شاخص کل بورس اوراق بهادار از دیدگاه تکنیکال می‌تواند به محدوده حمایتی یک میلیون و 370 هزار تا یک میلیون و 400 هزار واکنش نشان دهد. هم‌زمانی این موضوع با گزارش‌های مثبت ماهانه و شش ماهه می‌تواند به واگرایی مثبت در اندیکاتورها نیز منجر شود. اما در یک ماه گذشته با تناقض‌های متفاوتی روبه‌رو بوده‌ایم.
همان‌گونه که شاهد بودیم بعد از اینکه نرخ دلار در بازار آزاد از 25 هزار تومان به 30 هزار تومان و حتی بالاتر رسید، ابتدا نگاه بازار به شرکت‌های صادراتی جلب شد و شاخص کل روند بهتری نسبت به شاخص هم‌وزن داشت. به ویژه اینکه پیش‌فرض این بود که ترامپ در انتخابات آمریکا برنده خواهد شد. پس از اینکه ترامپ به کرونا مبتلا شد و مناظره دور اول کاندیداها برگزار شد، نتایج نظرسنجی‌ها تغییر کرد و بازار سرمایه به این نتیجه رسید که شانس بایدن بالاتر است. در روزهای اخیر مشاهده می‌کنیم که سهام گروه بانکی‌ و خودرویی‌ به‌عنوان دو گروه منتفع از رفع تحریم‌ها، بهتر معامله می‌شوند. در ماه‌های قبل، سهام صنایع بزرگ و دلاری در کانون توجه فعالان بازار سرمایه بود ولی کم شدن ارزش پول و گزارش شرکت‌های صنایعی مانند سیمانی‌ها، دارویی‌ها، کانی‌های غیرفلزی که گزارش‌های عملکرد خوبی ارائه کردند، موجب روی آوردن بازار به سمت این صنایع و شکل‌گیری روند صعودی در قیمت سهام آنها شد. از هفته‌های گذشته شاهدیم بازار در ابتدای صبح با یک روند مثبت بسیار قدرتمند شروع می‌کند، به‌گونه‌ای که احساس می‌شود یک ‌روند اصیل شکل‌گرفته ولی حدود ساعت 11:30 تا 12 همان روز شاهد افزایش عرضه‌ها و تشکیل صف‌های فروش هستیم. ظاهرا در چنین شرایطی رویکردهای کوتاه‌مدت جایگزین نگاه بلندمدت شده است. بسیاری از فعالان بازار، این تناقض را حاصل ریسک‌های سیستماتیک و ابهام حاصل از وضعیت انتخابات آمریکا می‌دانند که انتظارات تورمی و نرخ دلار را شکل می‌دهد. ابتدا به این مساله می‌پردازیم و اصطلاحا بدترین سناریو را شناسایی می‌کنیم و به تعبیری می‌خواهیم ببینیم مرگی که بازار سرمایه از ترس آن خودکشی می‌کند، دقیقا چیست و چگونه باید به آن نگاه کنیم؟! فرض را بر این می‌گذاریم که بایدن در انتخابات آمریکا انتخاب شود؛ در کوتاه‌مدت چه اتفاقی می‌تواند بیفتد؟ می‌دانیم که انتظارات تورمی اصلاح می‌شود و ممکن است بخشی از صادرات نفت ما احیا شود و احتمالا بتوانیم تعاملات بین‌المللی‌مان را بهتر کنیم و در نهایت این باعث می‌شود که نرخ ارز تا حدودی اصلاح شود. نکته‌ای که وجود دارد اینکه نرخ ارز تا چه سطحی می‌تواند کاهش یابد؟! یکی از روش‌های محاسبه نرخ ارز ارزش‌گذاری آن با استفاده از روش (PPP (Purchasing power parity یا برابری قدرت خرید است که عددی نزدیک به 20 تا 22 هزار تومان را نشان می‌دهد. در عین اینکه هر چقدر دلار قبل انتخابات رشد کند، کف اصلاح دلارِ بعد از هیجان را هم بالا می‌آورد و باید در نظر داشته باشیم که نرخ منطقی دلار حتی با توجه به این قضیه می‌تواند عددی بین 20 تا 22 هزار تومان باشد.
در سمت دیگر و در بلندمدت و با وجود بعضی از مشکلات زیرساختی اقتصادی‌مان، با توجه به افول بازار جهانی نفت و با توجه به اینکه بخش مهمی از صادرات غیرنفتی ما محصولات پتروشیمی است که آن نیز به نرخ نفت وابسته است، باید در نظر داشته باشیم که رویکرد تورمی اقتصاد ما فارغ از منازعات و مناظرات ترامپ و بایدن است و با تداوم حکمرانی اقتصادی فعلی، در بلندمدت، تورم همچنان در خانه‌های ما خواهد بود. در هفته گذشته گزارشی را از اوپک داشتیم که ماکسیمم تقاضای نفت را سال 2040 و همچنین شرکت توتال فرانسه را در مرز شروع افول تقاضا در سال 2030 می‌بیند که به این معناست که در سال‌های آینده امپراتوری طلای سیاه به‌شدت ضعیف خواهد شد. بنابراین یک دیدگاه کوتاه‌مدتی وجود دارد که با فرض اصلاح، دلار را در محدوده‌های بین 20 تا 22 هزار تومان در نظر می‌گیرد که به‌عنوان یک کف حمایتی و بنیادی منطقی به نظر می‌رسد و در مورد بازار جهانی نفت به همان دلیل که در بلندمدت ما مشکل تورمی بزرگ‌تری داریم و باید در نظر بگیریم که اکنون در بازار ما ترس از ریزش بازار و ترس از مرگ دارد بدتر از خود مرگ عمل می‌کند که ما باید این را فرصت خرید در بسیاری از سهم‌ها بدانیم. درعین‌حال، نمی‌توان کتمان کرد که برخی ریسک‌ها و فشار فروش‌های هیجانی می‌تواند به آنها اضافه شده و عامل روانی را تقویت می‌کند.
بنابراین 2 نکته قابل تامل وجود دارد: 1- شرکت‌های صادرات‌محور خاصی وجود دارند که حتی با اصلاح نرخ دلار گزینه‌های مناسبی جهت سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند. در این دسته برخی از پتروشیمی‌هایی که نسبت قیمت به عایدی آنان در محدوده 8 واحد است و کیفیت سود بالایی نیز دارند.2- درعین‌حال در گروه‌هایی که ارز ترجیحی 4200 تومانی دریافت می‌کنند مساله حجم قاچاق و اختلاف نرخ ارز بازار با نرخ کنونی به حدی زیاد است که دولت به این وضع ادامه دهد. هم‌ اکنون هم در شهرهای مرزی کشور دچار کمبود غذا و کمبود بعضی از امکانات به همین دلیل هستیم. پس در صورت تثبیت نرخ ارز امکان آزادسازی نسبی ارز 4200 تومانی دور از انتظار نیست و باید به پتانسیل در دل این گروه‌ها توجه بیشتری کرد. بنابراین سهام شرکت‌های فعال در صنایعی مانند دارو، سیمان، غذایی و لاستیک نیز پتانسیل رشد قیمت را در آینده دارند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/193012/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت

جنبش انصارالله یمن: جنایات اسرائیل در غزه بی‌سابقه است

تنش میان حزب‌الله با رژیم اسرائیل بالا گرفت؟

جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به فرانسه رسید

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

اشتیاق برای دیدن رئیس‌جمهور و ابراز احساسات شدید به رهبری در سفر خارجی رئیسی

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی

تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد

کارگران پیشران توسعه ومسائل اقتصادی هستند

بایدن لایحه ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد

شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد

هراس صهیونیست‌ها از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

هشدار مقام آلمانی درباره خطر عملیات لیتوانی برای بودجه ارتش

مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

اشتغال 700 نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

ضرب الأجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن

قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم

بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال 2023

روسیه از حضور بیش از 3000 مزدور خارجی در جنگ اوکراین خبر داد

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

ضرب‌الاجل قالیباف برای دولت/ رئیس مجلس: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو