ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بازگشت شکوهمند چپ‌ها در لاپاز خواندنی ها

بازگشت شکوهمند چپ‌ها در لاپاز
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شهاب شهسواری/ نتایج اولیه منتشر شده از انتخابات در بولیوی نشان می‌دهد که تقریبا یک‌سال بعد از کودتای راست‌گرایان در این کشور، بار دیگر شهروندان بولیوی با اکثریتی قابل توجه حزب چپ‌گرای حامی اوو مورالس، رییس‌جمهور پیشین این کشور را برای اداره بولیوی برگزیده‌اند. لوییس آرسه، نامزد حزب جنبش سوسیالیسم (Mas) بر اساس نخستین نظرسنجی‌های پس از اخذ رای بیش از 50 درصد آرای انتخابات سراسری در بولیوی را از آن خود کرده است. نزدیک‌ترین رقیب آرسه در این انتخابات، کارلوس مسا، رییس‌جمهور پیشین بولیوی است که 30 درصد آرا را در این انتخابات کسب کرده است. انتخابات سراسری سال جاری، درست یک‌سال بعد از انتخابات جنجالی سال گذشته که به برکناری رییس‌جمهور منتخب منجر شد، علاوه بر انتخاب رییس‌جمهور جدید، سرنوشت تمامی 136 کرسی مجمع قانونگذاری بولیوی را هم مشخص خواهد کرد. پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی، یک شکست بزرگ برای راست‌گرایانی است که سال گذشته با ادعای تقلب در انتخابات و با همکاری ارتش بولیوی رییس‌جمهور منتخب را مجبور به استعفا کردند.
تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز نتایج شمارش رسمی آرا از سوی دولت بولیوی منتشر نشده است، اما بر اساس برآورد نظرسنجی‌ها، لوییس آرسه، نامزد چپ‌گرای و وزیر دولت پیشین اوو مورالس، به احتمال قریب به یقین برنده این انتخابات در دور اول خواهد بود. جنین آنز، رییس‌جمهور موقت هم با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، پیروزی رقبای چپ‌گرایش را که سال گذشته با استفاده از زور از قدرت اخراج کرده‌ بود، پذیرفت. خانم آنز نوشت: «هنوز نتایج رسمی انتخابات در اختیار من قرار نگرفته است، اما داده‌ها نشان می‌هد که آقای آرسه در انتخابات برنده شده است. من به برندگان تبریک می‌گویم از آنها می‌خواهم که با احترام به دموکراسی در بولیوی حکومت کنند.» آنز، پیش از برگزاری این انتخابات با هدف ایجاد وحدت در میان احزاب راست‌گرای مخالف مورالس، نامزدی خود را در انتخابات پس گرفته ‌بود. با وجود تلاش‌های گسترده راست‌گرایان برای سلطه بر قدرت از طریق صندوق آرا، 14 سال بعد از انتخاب اوو مورالس و حزب چپ‌گرای جنبش سوسیالیسم برای اداره بولیوی، سوسیالیست‌ها همچنان در بولیوی با اقبال عمومی مواجهند.
نگرانی از تقلب و خشونت
به‌‌رغم اعلام پیروزی حزب چپ‌گرای جنبش سوسیالیسم (ماس) در انتخابات، نتایج رسمی انتخابات ممکن است تا چند روز دیگر اعلام نشود. صبح دوشنبه مقام‌های رسمی اعلام کردند که تاکنون فقط 15 درصد از آرا شمرده شده و بر اساس نتایج آرای شمرده‌ شده، کارلوس مسا با 44 درصد از لوییس آرسه که 34 درصد آرا را کسب کرده، جلوتر است. دیوان عالی انتخابات بولیوی، با اشاره به اتهام‌های گسترده تقلب در انتخابات سال گذشته که نهایتا به برکناری اجباری اوو مورالس، رییس‌جمهور منتخب منجر شد، اعلام کرده است که امسال از اعلام سریع نتایج اولیه خودداری خواهد شد. یکشنبه شب و تا 6 ساعت بعد از بسته شدن مراکز رای‌گیری در بولیوی، برگزار کنندگان انتخابات فقط 3 درصد از کل آرای اخذ شده را شمرده ‌بودند. بر اساس قوانین انتخاباتی در بولیوی، یک نامزد برای پیروزی در دور اول یا باید بیش از 50 درصد آرا را کسب کند، یا در صورت کسب بیش از 40 درصد آرا، دست‌کم 10 درصد از نزدیک‌ترین رقیبش بیشتر رای داشته ‌باشد. به‌‌رغم پذیرش شکست از سوی حاکمان دولت موقت، همچنان نگرانی در مورد احتمال آشوب و خشونت در پی این انتخابات از بین نرفته است. جیمز بوسورت در پایگاه خبری فارن پالیسی تاکید می‌کند که در دو دهه گذشته یعنی از انتخابات 2002 تاکنون، بولیوی هرگز شاهد انتقال مسالمت‌آمیز قدرت نبوده و همواره یک طرف با توسل به اعتراضات سراسری، خشونت یا کودتا توانسته است قدرت را از آن خود کند.
بازگشت شکوهمند مورالس
آرسه که در کابینه اوو مورالس مسوولیت وزارت دارایی را بر عهده داشت، یکشنبه شب در یک نطق مستقیم تلویزیونی از لا‌پاز، پایتخت، پیروزی خود را در انتخابات اعلام کرد. او در سخنان خود گفت: «ما دوباره دموکراسی را احیا و مهم‌تر از آن دوباره امید را احیا کردیم.» آرسه که در بولیوی با نام مستعار لوچو مشهور است، 57 ساله و مدرک اقتصاد خود را از دانشگاه‌های بریتانیا گرفته است. دقیقا یک‌سال پیش بود که بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، هواداران جناح راست به نتایج انتخابات اعتراض کردند و به خیابان‌ها ریختند. بلافاصله بعد از آغاز اعتراضات، در رویدادی که هواداران مورالس آن را یک کودتا با پشتیبانی دولت امریکا توصیف می‌کنند، مورالس بعد از 13 سال از قدرت استعفا داد و جنین آنز چاوز، از رهبران حزب راست‌گرای جنبش سوسیال دموکرات، به عنوان رییس‌جمهور موقت بولیوی شد. 
اوو مورالس بعد از استعفای اجباری از قدرت، به خارج از کشور رفت و با صدور دادخواست از سوی دولت موقت نتوانست به عنوان نامزد در انتخابات سال جاری نامزد شود. به‌‌رغم خروج مورالس از کشور و ناتوانی‌اش برای شرکت در انتخابات، هواداران او، به ویژه در میان اکثریت بومیان بولیوی، بار دیگر در این انتخابات توانستند اکثریت را از آن خود کنند. لوییس آرسه در سخنرانی پیروزی خود وعده داد که دولت او «حکومتی برای همه اهالی بولیوی» باشد و وحدت ملی را به کشور بازگرداند. مورالس هم که در تبعید خودخواسته در آرژانتین به سر می‌برد با صدور بیانیه‌ای این پیروزی را «شکوهمند» توصیف کرد. مورالس در واکنش به موفقیت حزبش در انتخابات ریاست جمهور گفت: «خواهران و برادران بار دیگر اراده ملت غالب شد.»
احیای امید برای «موج صورتی»
بازگشت حزب جنبش سوسیالیسم مورالس به قدرت، دیگر احزاب چپ‌گرای امریکای لاتین را به بازگشت موج سوسیالیسم در این قاره بعد از یک دوره فترت، امیدوار کرده است. موج پیروزی سوسیالیست‌ها در امریکای جنوبی در دهه اول قرن بیست و یکم به «موج صورتی» مشهور شد. سیاستمدارانی که آنچنان سرخ نبودند که بتوان به آنها لقب کمونیست داد، اما عمیقا به عدالت اجتماعی و مقابله با سیاست‌های راست‌گرایانه افراطی اقتصادی اعتقاد داشتند.
این موج تعداد زیادی از کشورهای امریکای لاتین را در نوردید و رهبرانی همچون هوگو چاوز، لولا داسیلوا و اوو مورالس را به پیشتازان موج جدید سوسیالیسم و مبارزه با سیاست‌های نئولیبرالی و خصوصی‌سازی‌های افراطی تبدیل کرد. جنبش چپ میانه در امریکای لاتین به رونق گسترده اقتصادی در بسیاری از کشورها منجر شد و با تلاش‌های عدالتخواهانه دولت‌های چپ‌گرا، شکاف درآمدی در بسیاری از کشورهای منطقه به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرد. با این حال، احزاب راست‌گرای میانه و عوام‌گرایان افراطی به تدریج با استفاده از شعارهای عوام‌فریبانه و تاکتیک‌های براندازانه موفق شدند تا بسیاری از دولت‌های چپ‌گرا در امریکای جنوبی را سرنگون کنند. در شرایطی که در ونزوئلا، نیکولاس مادورو، جانشین چاوز با سقوط بی‌سابقه نظام اقتصادی ونزوئلا و تشکیل یک دولت موازی با حمایت امریکا و متحدانش مواجه است، در برزیل خایر بولسونارو، به عنوان یک راست‌گرای افراطی، جانشین چپ‌گرایان حزب کارگر شده است. گلیسی هوفمان، رییس حزب کارگر برزیل که از زمان برکناری دیلما روسوف در سال 2016، قدرت را در این کشور به راست‌گرایان واگذار کرده، با انتشار پیامی در توییتر با استقبال از نتیجه انتخابات بولیوی نوشت: «زنده‌باد مردم بولیوی! زنده‌باد دموکراسی!» نیکولاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا نیز در پیامی نوشت: «یک پیروزی بزرگ! مردم بولیوی آگاه و متحد، با استفاده از رای خودشان کودتایی را که علیه برادرمان اوو روی داده‌ بود، شکست دادند.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/193013/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

مادورو: کشورهای ائتلاف بولیواری خواهان جهان چندقطبی هستند

دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست

پاپ فرانسیس: جنگ غزه و اوکراین را متوقف کنید

بخشی از آثار ویرانی های ارتش اشغالگر در شهر خان یونس

افسر اسرائیلی هدف تک‌تیرانداز مقاومت فلسطین

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

منطقه پیام، از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

بزودی، راه اندازی شرکت تولید خودرو نیسان در خرمشهر

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

لاپید خواستار خروج دو عضو شورای جنگ از کابینه شد

لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

15 کشور قدرتمند جهان اسلام بر اساس مولفه های نظامی و اقتصادی

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

افزایش اعتبار هنرستانهای خراسان شمالی /هنرستان ها باعث رشد اقتصادی منطقه می شود

پیام سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی

نگاه ویژه نمایندگان وزیر به مشکلات کلان استان

رسیدگی به هزار و 358 پرونده تخلف در تعزیرات کهگیلویه و بویراحمد

افزایش پرورش مرغ گوشتی در استان تهران

از اکسپو ایران 2024 چه می‌دانید؟

30 کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند

تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی

ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

گسترش خیزش دانشجویی در آمریکا و درگیری پلیس با دانشجویان

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

دانشجویان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را «هو» کردند

تعرض بیش از 430 شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال 700 نفر را فراهم کردند

‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد

تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی است

روایت رئیسی از محدودیت های امنیتی برای حضورش در برخی اجتماعات پاکستان /برق آبی سریلانکا از سوی شرکت ایرانی با تکنولوژی پیچیده اجرا شده است

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

یورش ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه‌های مختلف کرانه باختری

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

سبد محصولاتی ارائه شده در «ایران‌هلث» منجر به تعاملات اقتصادی می‌شود

رئیسی پس از بازگشت به تهران: این سفر پیام مهمی داشت