ایرانیان جهان

آخرين مطالب

جدال متهم و دادستان خواندنی ها

جدال متهم و دادستان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و 33 نفر دیگر هم مانند برخی از جلسات پیشین به بیان اعتراضات متهم امامی و وکیلش به نحوه رسیدگی به پرونده و عملکرد نماینده دادستان گذشت. وکیل محمد امامی در ابتدای دفاعیاتش، «سند امنیت قضایی» را که به‌تازگی ازسوی رییس قوه قضاییه ابلاغ شد، آن هم در زمانی که به‌گفته او قضات، اصولی چون اصل شفافیت و حق دسترسی به ادله را مورد توجه قرار نمی‌دهند، «شاهکار ریاست عدلیه» خواند. این وکیل دادگستری با طرح پرسشی از ریاست دادگاه از این قرار که چرا وقتی نماینده دادستان موضوعی را در خارج از کیفرخواست مطرح می‌کند، به او تذکر داده نمی‌شود، نسبت به اظهارات نماینده دادستان انتقاد کرد و گفت: «در دادگاه از تعارض اظهارات نماینده دادستان صحبت شد اما این موضوع در اخبار و حتی در صورت‌جلسه محکمه نیز درج نشده است. انتظار اجرای قانون در این دادگاه مورد درخواست است.» او مدعی است که در این پرونده، اثری از شکایت اولیه و قرارداد مستند دعوی نیست و برهمین اساس تاکید کرد که بهترین دفاع از موکلش را در چنین شرایطی، «سکوت تا زمان ارایه مدرک» می‌داند. او گفت که این حق موکل است که برای یک بار هم که شده اصول اسناد را ببیند.
وکیل مدافع متهم امامی ادامه داد: «چگونه می‌توان تصور کرد که آقای قهرمانی و بازپرس در تاریخ 16فروردین‌ماه 98 با دعوت از 2 کارشناس ساختمان، از آنها خواسته‌اند که درمورد قیمت املاک توضیح دهند تا مبادا با اتهام بازداشت غیرقانونی مواجه شوند و اساسا چرا با نظر یک شعبه دیگر کارشناسی انجام گرفته و شعبه 8 موکل را بدون ارسال احضاریه، راس ساعت 5 و نیم عصر بازداشت و روانه زندان می‌کند؟!» 
 با پایان دفاعیات وکیل مدافع متهم اما قاضی مسعودی‌مقام مطالب مطرح‌شده ازجانب وکیل متهم را خارج از چارچوب کیفرخواست عنوان کرد و خطاب به وکیل گفت: «شما نماینده یا وکیل محکومان و متهمان نیستید. باید از پرونده خود دفاع کنید اما تا امروز از شما دفاع ماهیتی ندیدیم.» مسعودی‌مقام معتقد است مطالبی که وکیل امامی می‌گوید، دفاع از موکلش نبوده و در عین حال تاکید کرد که این خطابه‌ها موثر نیست، چراکه باید دفاع حقوقی داشته باشید.
ریاست دادگاه همچنین در واکنش به بخشی دیگر از اظهارات وکیل درباره عملکرد رسانه‌ها در پوشش اخبار این دادگاه توضیح داد: «من مسوول رسانه نیستم و نباید قضاوت کنم. من فقط باید به پرونده رسیدگی کنم و می‌دانم اشخاص در جریان رسیدگی به مفاسد اقتصادی، در هر مرحله از مراحل چه اقداماتی انجام می‌دهند؛ از اقدام حیثیتی گرفته تا اقدام جانی!» مسعودی‌مقام اما تاکید کرد که «ایستادگی کامل داریم و از مدار قانون خارج نمی‌شویم.» قاضی این پرونده همچنین تاکید کرد که ارزیابی دادگاه در رای نهایی متبلور است و با بیان اینکه «وکیل مدافع امامی دنبال جدل است» از او خواست در چارچوب کیفرخواست دفاع کند. 
پس از این توضیحات ریاست دادگاه نوبت به محمد امامی رسید که به عنوان متهم اصلی این پرونده در جایگاه قرار گیرد. او ابتدا تاکید کرد که رسانه‌ای شدن دادگاه به درخواست او نبوده، بلکه به درخواست شما {دادگاه} و با مجوز دادستانی انجام شده و این دادگاه بوده که خواسته دوربین‌ها آنجا باشند. امامی، آبروی متهم و خانواده‌اش را دلیل صحبت‌هایش درباره ادعاهای خارج از کیفرخواست توسط نماینده دادستان اعلام کرد و با بیان اینکه «ما اول انسان هستیم، بعد قاضی؛ من اول انسان هستم، بعد متهم»، ادامه داد: «من هم مثل شما خانواده دارم؛ من شروع‌کننده جنگ رسانه‌ای نبودم؛ من دست تک‌تک افراد رسانه‌ای‌ام را می‌بوسم .تمام کارهای رسانه‌ای من، زیر نظر همین وزارت ارشاد که زیرمجموعه حاکمیت است، انجام شده است.» او مدعی است اگر این جلسات دادگاه علنی بود و آن را همگان می‌دیدند، در جلسه چهارم و پنجم تناقضات آن مشخص می‌شد. متهم امامی همچنین گفت: «وقتی ناخواسته از رسانه‌هایی که من را دزد نامیده‌اند شکایت کردم، تنها به من یک سند ارایه دادند و آن‌هم به قول نماینده دادستان، عکس یک وایت‌بورد در پرونده بانک سرمایه بوده که شما قاضی آن بوده‌اید.» محمد امامی درنهایت خطاب به قهرمانی گفت که با کلیپ قدردانی رییس دیوان و 30: 20 نمی‌توان راه را کوتاه کرد!
 پس از اتمام اظهارات متهم امامی، این نماینده دادستان بود تا با حضور در جایگاه و بیان اینکه «امامی می‌خواهد ما را مقابل هنرمندان قرار دهد» گفت که «اما ما متوجه شده‌ایم که هنرمندان سوءنیت نداشتند و حتی آنها را احضار هم نکرده‌ایم.» قهرمانی خطاب به این متهم گفت: «شما، ما را مقابل سینمایی‌ها قرار ندهید؛ اتفاقا شما سینما را کثیف کرده‌اید.» این گفته‌های نماینده دادستان اما با واکنش قاضی مواجه شد و در نتیجه از نماینده دادستان خواست در چارچوب کیفرخواست صحبت کند. هرچه بود، ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و 33 نفر دیگر پس از ارایه توضیحات دیگری ازسوی این متهم و نماینده دادستان، با اعلام رییس دادگاه به پایان رسید و درنهایت قاضی مسعودی‌مقام اعلام کرد که جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده، پنجم آبان‌ماه برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/193021/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری