ایرانیان جهان

آخرين مطالب

نان گران، جان ارزان خواندنی ها

نان گران، جان ارزان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
وقتی معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد اگر برای قطع زنجیره انتقال کرونا فکری نشود، تعداد مرگ‌و‌میرهای روزانه در کشور به بیش از 300 نفر می‌رسد، فکرش را نمی‌کرد این پیش‌بینی در کمتر از یک هفته محقق شود. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت آمار بی‌سابقه و وحشتناک مرگ 337 نفر در 24 ساعت را اعلام کرد تا زنگ خطر کرونا رساتر از روزهای گذشته شنیده شود. 
اعضای نظام سلامت و جامعه پزشکی در کنار دعوت مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بارها و بارها اعلام کردند بهترین راه قطع زنجیره انتقال کرونا، تعطیلی شهرهای بحرانی و وضع محدودیت‌های سختگیرانه است اما دولت با ایجاد موقعیت دوگانه «نان و جان»، این ذهنیت را در جامعه ایجاد کرد که چاره‌ای جز بازگشایی‌ها نیست و عملا عادی‌سازی در کنار برخی محدودیت‌ها را سیاست اصلی خود قرار داد اما با وجود اصرار دولت برای ایجاد موازنه معیشت و سلامت شاهد پسرفت در هر 2 مقوله هستیم، یعنی دولت نه در حوزه اقتصادی و نه در حوزه سلامت عملکرد موفقی نداشته است، در واقع توازن و تناسب مقوله معیشت و سلامت در ماه‌های اخیر مخدوش شده است. به گونه‌ای که هم جان هموطنان بشدت به خطر افتاده و هم این وضعیت هزینه‌های هنگفتی در حوزه سلامت به دولت و کشور و مردم تحمیل کرده است که این یک معادله 2 سر باخت است. جالب اینکه اعضای علمی ستاد ملی مقابله با کرونا مخالف عادی‌سازی‌ها بوده و تعطیلی تهران به عنوان کانون بحران را ضروری می‌دانند اما دولت حتی با نظر آنها نیز عملا مخالفت کرد و فقط به تعطیلی مراکز آموزشی، ورزشی و فرهنگی رضایت داد. حالا با رکوردشکنی بی‌سابقه و افزایش جنون‌آمیز آمار مرگ‌و‌میر کرونا مشخص نیست سیاست دولت تغییر می‌کند یا نه؟
کارشناسان در کنار مقوله‌های بازگشایی‌های غیرهدفمند و نبود فرهنگ عمومی مراعات مسائل پیشگیرانه، علت افزایش آمار قربانیان و ایجاد موج جدید مرگ‌و‌میر را رسیدن فصل سرما و آلودگی هوا نیز می‌دانند. با توجه به اینکه سال‌های سال است دولت نتوانسته معضل آلودگی هوا را حل کند، به نظر نمی‌رسد در سال پایانی فعالیت خود نیز بتواند کار خاصی انجام دهد. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرده بود که اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود میزان مرگ‌و‌میر به بالای 300 نفر در روز می‌رسد و حالا پیش‌بینی وی در کمتر از یک هفته محقق شده است. حریرچی حالا خواستار تشدید محدودیت‌هاست. وی دیروز در رابطه با درصد ابتلا و مرگ‌و‌میر در بین کادر درمان کشور، اظهار کرد: در همه کشورهای دارای شیوع بالای کرونا، درصد ابتلا و فوتی کادر درمان، پزشکان و پرستاران میزان قابل توجهی بوده است، میزان ابتلا و فوتی در بین جامعه پزشکی ما نیز که فداکارانه و ایثارگرانه ارائه خدمت می‌کنند، همین‌‌گونه است ولی در مقایسه با سایر کشورها عدد و رقم مشخص ندارم. وی با اشاره به درخواست شورای شهر مبنی بر تعطیلی 2 هفته‌ای تهران برای کنترل شیوع بیماری، اظهار کرد: این درخواست ابتدا باید در ستاد ملی کرونا مطرح شود تا درباره آن تصمیم‌گیری شود ولی هنوز چنین موضوعی مطرح نشده است. 
معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: همین جا خیلی واضح و شفاف اعلام می‌کنم با توجه به اطلاعات علمی موجود در دنیا، هنوز هیچ داروی خاص و موثری برای این بیماری وجود ندارد. 
همچنین معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با بیان اینکه میزان مرگ‌و‌‌میر بیماران کرونایی در استان تهران بسیار بالاست، گفت:‌ بیماران غیراورژانسی به مراکز سرپایی مراجعه کنند. 
نادر توکلی دیروز در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که «اکنون وضعیت مراکز درمانی استان تهران در درمان بیماران کرونایی چگونه است؟» اظهار داشت: تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان تهران به بیش از 5500 بیمار رسیده است به طوری که در 24 ساعت گذشته نزدیک به 800 بیمار جدید بستری داشتیم. 
وی با اشاره به اینکه میزان مرگ‌و‌میر بیماران کرونایی در استان تهران بسیار بالاست، ادامه داد: تنها کاری که اکنون انجام داده‌ایم، افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی در تمام گروه‌های مختلف در استان تهران است. معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با تأکید بر افزایش و تشدید نظارت‌ها بر مراکز درمانی استان تهران، بیان داشت: عمدتا بحث مهم ما اکسیژن‌رسانی است؛ همچنین اینکه پروتکل‌ها و خط‌مشی درمانی درست انجام می‌شود. توکلی در پاسخ به این پرسش که «چرا برخی بیماران مبتلا به کرونا درباره بستری و پذیرش دچار مشکل هستند؟» گفت: متاسفانه این مشکل وجود دارد و در تخت بیمارستانی اندکی با محدودیت روبه‌رو هستیم؛ البته برنامه‌ریزی می‌کنیم تا تخت‌ها را در سیستم نرم‌افزاری، یکپارچه و هماهنگ کنیم. وی اضافه کرد: قصد داریم با راه‌اندازی سامانه‌ای، مردم بتوانند در جریان بیمارستان‌هایی که ظرفیت پذیرش و تخت خالی دارند، قرار گیرند. 
* رکورد عجیب قربانیان
337 بزرگ‌ترین و جدیدترین عدد مرگ‌و‌میر روزانه کرونایی در کشور است؛ عددی که قابل پیش‌بینی اما در عین حال عجیب بود. 257 قربانی بیشترین عدد مرگ‌و‌میر روزانه در کشور بود اما به طرز عجیبی این آمار اکنون ناگهان 80 تن افزایش یافته است. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز در این باره گفت: متاسفانه از ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه، 337 بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند. سیماسادات لاری افزود: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 4 هزار و 251 بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و 948 نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به 534 هزار و 631 نفر رسید. طی روز گذشته متاسفانه 337 بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به 30 هزار و 712 نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: خوشبختانه تاکنون 431 هزار و 360 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 4771 نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون 4 میلیون و 540 هزار و 455 آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. 

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/193024/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تداوم بازدید مقامات ژاپنی از معبد جنگ سوال برانگیز شد

دعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

در سفر‌های خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد

عملکرد دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در سال 1402

عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است

سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود

مراسم معارفه استاندار جدید مازندران آغاز شد

آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی

اجرای ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو

«نبض تولید» را روی موج رادیو اقتصاد بشنوید

بازدارندگی متعارف ایران

تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

تشکیل کمیته اقتصادی با تمرکز بر درآمدزایی غیرشهریه‌ای استان تهران

تلاش خود را برای رفع مشکلات تولیدکنندگان به کار می‌گیریم

نخستین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت

وعده سازمان بازرسی منطقه 3 برای رفع مشکلات تولیدکنندگان

شناسه «یکتا» برای تمامی فعالان اقتصادی ضروری است

بررسی مشکلات دو واحد تولیدی و معدنی استان یزد

آمار جدید دادستان انقلاب؛ از وصول مطالبات تا پرونده‌های کثیرالشاکی

عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست

لزوم دریافت شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی

برگزاری سومین نشست معاون اول رئیس جمهور با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی و تعاون

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

راحتی خیال از مرز شرقی؟

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

رئیس جمهور با فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرد

همه فعالان اقتصادی باید شناسه یکتا دریافت کنند

نامه مالکان لکوموتیو به وزیر راه

زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است

در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می گذرد؟/ از تعریف نقشه راه مشترک برای مبارزه با تروریسم تا تلاش برای توسعه تجارت رسمی دوجانبه / لاهور و کراچی میزبان رئیس جمهور ایران

ابراز امیدواری وزیر نفت برای آغاز صادرات گاز به پاکستان

جریمه 6 میلیارد تومانی کارفرما‌ها برای بکارگیری اتباع خارجی غیر مجاز

واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی‌ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است

تاکید صفری بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید

ایران و پاکستان درباره اقبال لاهوری فیلم مشترک می‌سازند

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

معاریو: جنگ با حماس سال‌ها طول می‌کشد

مادر فلسطینی پیکر فرزند شهیدش را گل‌باران و معطر کرد

حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان

تماس تلفنی ماکرون با نتانیاهو با درخواست آتش‌بس

تعرض مجدد شهرک‌نشینان با همراهی نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی

افشای ابعاد تازه از جنایات صهیونیست‌ها در گورهای جمعی غزه

حمله وحشیانه جنگنده های رژیم صهیونیستی به خانه‌ای در بیت لاهیا

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟