ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تاثیر تحریم‌ها بر داخلی سازی صنعت خودرو ایران اخبار ایران

تاثیر تحریم‌ها بر داخلی سازی صنعت خودرو ایران
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - باشگاه خبرنگاران / چند سالی می شود که آمریکا ایران را تحریم کرده است و این تحریم ها به ظاهر باعث ضعیف شدن کشور در صنایع شد اما زمانی که صنایع داخلی را از آن سال مورد بررسی قرار می دهیم متوجه تغییرات مثبت کشور طی این چند سال می شویم.
یکی از صنایعی که پس از نحریم به شدت تحت تاثیر قرار گرفت خودرو بود. در چند سال گذشته کشور وابستگی شدیدی به واردات خودرو و قطعات داشت و به همین دلیل در اوایل تحریم دچار افت شدید تولید شدیم اما خوشبختانه به همت مهندسان و نیروهای داخلی کشور بسیاری از موارد وارداتی، داخلی سازی شد و توانستیم خودروهای داخلی را وارد بازار کنیم.
قبل از تحریم به منابع عظیمی که در داخل کشور وجود داشت توجه چندانی نمی شد، اما پس از تحریم این منابع بیشتر مورد بازرسی قرار گرفت و حتی این استفاده باعث جلوگیری از خام فروشی و خروج ارز شد.
هم اکنون بسیاری از قطعات خودرو در داخل کشور تولید می شود و این جزو افتخارات است که می توانیم سوار خودرو ملی شویم.
طراحی، تولید و عرضه خودرو‌های داخلی در ایران نیز یکی از همان اتفاقاتی است که مردم و فعالان اقتصادی و صنعتی فارغ از اهداف دولت‌ها و موفقیت در عرصه جهانی منتظر آن بوده‌اند. تولید خودرو‌هایی که صفر تا صد تولیدشان در داخل کشور و بر اساس دانش و توانمندی مهندسان و کارگران ایرانی انجام شده است.

ایرانیان جهان


ماجرای طراحی و تولید خودرو‌های داخلی در ایران داستان طولانی دارد. داستان تولید پیکان، ورود پراید و تولید پژو و سمند و پیشتازی فروش تیبا در ایران، همگی نشان از پشتکار از توانایی ایرانی‌ها در تولید و عرضه خودرو‌های ملی بوده است.
بیش تر گرفتار خود تحریمی هستیم تا تحریم های خارجی!
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اثرات تحریم ها در داخلی سازی قطعات، گفت: تحریم ها در ابتدا اثرات نامطلوبی در صنایع کشور گذاشت چرا که وابستگی شدیدی به واردات داشتیم اما پس از مدتی مهندسان داخلی توانستند با تکیه بر دانش خود قطعات کاملا ایرانی را تولید کنند.
او بیان کرد: هم اکنون بسیاری از قطعات ساخته شده در کشور کاملا ایرانی است و باعث شده حتی از بسیاری منابع که در گذشته استفاده نمی کردیم استفاده کنیم و این موضوع را به جرات می توان گفت ما خواهان این هستیم که تحریم ها همچنان ادامه یابد تا توان مهندسان داخلی بیشتر نمایان شود. 
دبیر انجمن قطعه سازان ایران افزود: اما این بین مشکلاتی وجود دارد. با وجود تلاش ما برای رفع مشکلات تحریم‌های خارجی هر روز حجم تحریم‌های داخلی کشور افزایش یافته به نحوی که تأثیر تحریم‌های داخلی بر عملکرد قطعه‌سازان بیش از تحریم‌های خارجی شده است.
بیگلو بیان کرد: این نکته قابل ذکر است که هرچه محصولات ایرانی تولید شوند، شاهد کاهش قیمت ها در این بازار خواهیم بود چرا که دیگر نیازی نیست برای خرید قطعه ارز خرج کنیم و این محصولات در داخل کشور تامین می شود.

ایرانیان جهان


تحریم ها، صنعت قطعه سازی را متحول کرد
امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اثرات تحریم ها در داخلی سازی قطعات، گفت: صنعت خودروسازی کشور در پی تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور با چالش‌هایی روبه رو بوده است.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: تحریم ها باعث شد بسیاری از خودروهای خارجی دیگر وارد نشود و همین عامل باعث گرانی خودروی وارداتی شد اما این تحریم ها اثرات مثبتی هم داشت اینکه بسیاری از قطعات در داخل تولید و دیگر نیازی به واردات ندارند.

ایرانیان جهان


خودروهای ملی ایرانی کدامند؟
اولین خودرو ملی ایران خودرو سمند بود که در دو نسخه LX و SE با عنوان فیس لیفت محصول اولیه تولید می‌شود؛ این خودرو دارای پیشرانه 1.8 لیتری 8 سوپاپ و قدرت 100 اسب بخار و پیشرانه 1.7 لیتری EF7 و قدرت 114 اسب بخار است. 
سورن دومین خودرو ملی ایران خودرو است که نخستین خودرو مجهز به پیشرانه توربو شارژ به شمار می رود و در سه مدل تولید می‌شود. این خودرو دارای پیشرانه 1.6 لیتری 105 اسب بخار، موتور 1.7 لیتری توربو و 150 اسب بخار است.
رانا یکی دیگر از خودرو‌های ملی ایران خودرو محسوب می‌شود.طراحی آن بر اساس پژو206 صندوقدار (نسخه اقتصادی 206) است.دارای موتور 1.6 لیتری TU5 و 105 اسب بخار است. 
دنا یکی از محبوب‌ترین خودرو‌های ملی ایران خودرو محسوب می‌شود.این خودرو دارای پیشرانه 1.7 لیتری و قدرت 114 اسب بخار است.
دنا پلاس نسخه فیس لیفت دنا و از محبوب‌ترین محصولات ایران خودرو است. کمترین شباهت را به سمند و سورن دارد.دارای پیشرانه 1.7 لیتری EF7، موتور بهبود یافته و قدرت موتور 150 اسب بخار است و در حال حاضر به آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.
تیبا اولین خودرو ملی سایپا و ترکیبی از پراید، کیا ریو و تندر90 است. دارای موتور 1.5 لیتری 8 سوپاپ و قدرت 80 اسب بخار است. با تولید و عرضه تیبا هاچ‌بک، مدل تیبا 2 نیز به بازار عرضه شد.
ساینا دومین خودرو ملی سایپا، نسخه فیس لیفت تیبا است.پیشرانه آن هیچ تغییری نسبت به تیبا نداشته است. تنها در چند مورد همانند دنده اتوماتیک، کروز کنترل و سیستم تهویه مطبوع پیشرف کرده است. دارای پیشرانه 1.5 لیتری و قدرت 87 اسب بخار است.
کوییک ترکیبی از ساینا و تیبا2 است، همانند سایر محصولات سایپا از پلتفرم X200 بهره گرفته است. رهام کامل‌ترین، به روزترین و آخرین خودرو تماما ایرانی است. به عنوان خودرو ملی ایران محسوب می‌شود. امکاناتی همچون سانروف، چراغ روشنایی روز، استارت دکمه‌ای، سنسور‌های پارک، کروز کنترل، کامپویتر سفر و ... دارد. دارای پیشرانه 1650 لیتری و برگرفته از آنچه در تولید محصولات برلیانس استفاده می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/194091/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

دیدار بایدن با سیاستمداران مخالف جنگ غزه در کاخ سفید

استقبال مردم استانبول از رئیس‌جمهور آلمان با شعار «آلمان قاتل»

عملیات موفقیت‌آمیز «قسام» علیه عناصر صهیونیست در غزه

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!

چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

تجارت 10 میلیارد‌ دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها

سرمقاله خراسان/ عمق بخشی به یک رابطه راهبردی

سرمقاله کیهان/ دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان

سرمقاله وطن امروز/ منظومه راهبردی تهران - اسلام‌آباد

نیویورک تایمز: فعالیت حماس در بالا و زیر زمین ادامه دارد

تظاهرات صهیونیست‌ها مقابل خانۀ نتانیاهو

ناامیدی مردم غزه از کمک‌های ارسالی؛ از ریختن کمک‌ها داخل دریا تا ریختن بیرون از هواپیما

چین اتهام جاسوسی در آلمان را رد کرد

تصویر یکی از راکت‌های منفجر نشده اشغالگران در شمال غزه

یک شهید در یورش نظامیان صهیونیست به کرانه باختری

تیراندازی مرگبار در مدرسه ایالت واشنگتن

انفجار در پایتخت اوکراین

تجمع در دانشگاه‌های آمریکا برای حمایت از غزه

واگذاری سهام سرخابی‌ها به بانک‌ها و هلدینگ خلیج‌فارس؛ خوب یا بد؟

قطار روابط تهران - اسلام‌آباد روی ریل توسعه

شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم

نظارت رهبر کره‌ شمالی بر اولین مانور تاکتیکی شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای

زلنسکی: برای جنگ مدرن، به سربازان جوان تازه‌نفس نیاز داریم

پاسخ حماس به ادعاهای بی‌اساس آمریکا درباره مذاکرات توافق آتش‌بس

جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق

حملات هوایی شدید بامدادی رژیم صهیونیستی به مناطقی در جنوب لبنان

برخورد دو بالگرد نظامی در مالزی 10 کشته برجای گذاشت

خودروهای برقی چینی ارزان شد

شاهین کارکرده 600 میلیونی شد

ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است

گلستان دومین استان امن برای سرمایه گذاری است

آیا با عدالت نسبتی داریم؟/ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به پاکستان/اشاعه ایران‌هراسی یا تبلیغ بازدارندگی؟

عزم مقام‌های عالی ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی

عزم مقام‌های عالی تهران - اسلام‌آباد برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی

فارن افرز: جنگ ایران و اسرائیل از سایه خارج شد