ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ پروتکل‌هایی که ضمانت اجرایی ندارند اخبار ایران

سرمقاله فرهیختگان/ پروتکل‌هایی که ضمانت اجرایی ندارند
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فرهیختگان / « پروتکل‌هایی که ضمانت اجرایی ندارند » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم ابوالقاسم رحمانی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
واقعیت تلخی است وقتی که از پشت میز بلند می‌شوم و نوشتن از آمار دردناک ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا و رکوردشکنی‌های ایرانی در این مورد را رها می‌کنم و در خیابان‌ها قدم می‌زنم و می‌بینم که نه مردم آن‌طور که باید و انتظار می‌رود موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند و نه اینکه دولت و نهادهای نظارتی حداقل نظارت و الزامی برای رعایت محدودیت‌ها و افعال ازسوی مردم و کسبه و... دارند.
ما که کاری نمی‌کنیم، یعنی این نوشتن از وضع موجود و انذار و هشدار در رابطه با آینده در مقایسه با اقدامات کادر درمانی که روزبه‌روز به تعداد شهدا و موارد ابتلای آنها به ویروس کرونا منتشر می‌شود چیزی نیست ولی با این همه انگار همه بیهوده در انتظاریم. بیهوده در انتظاریم که مراکز خرید با این حجم انبوهی از مراجعات و تجمعات عمومی مواجهند، رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها به همان منوال سابق پذیرش می‌کنند و سرو غذا هم دارند، اتوبوس و مترو هم پر شده از آدم‌هایی که یکی‌درمیان یا ماسک ندارند یا اگر دارند، زیر چونه‌هایشان زده‌اند و برایشان اهمیتی ندارد که اگر جان خودشان مهم نیست، دیگران را مبتلا می‌کنند. بیهوده در انتظاریم که پلیس و خیلی‌هایی که مسئولیت تذکر و جریمه افراد بدون ماسک را داشتند هم این صحنه‌ها را می‌بینند اما خبری از جریمه و برخورد و تذکر نیست.
واقعیت ماجرا هم همین است، دولت در اجرای حداقل اقدامات و ایجاد حداقل محدودیت‌ها هم عاجز مانده و دود این عجز در چشم مردم می‌رود و نتیجه‌اش هم که مشهود است. رکوردشکنی دوباره در آمار فوتی‌های کرونا! 346فوتی تنها در 24 ساعت ایران را در صدر کشورهای دارای بیشترین تعداد موارد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا قرار داد تا این شبهه که ستاد ملی کرونا و دولت رویه ایمنی جمعی را در پیش گرفته است و از این اتفاق خیلی هم بدش نمی‌آید تقویت شود، یا شاید در خوشبینانه‌ترین حالت، همان‌طور که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: «هفته گذشته بنده پیشنهادی را مبنی‌بر تعطیلی کامل دوهفته‌ای تهران مطرح کردم که این ستاد اصلا عنایتی را به این پیشنهاد نداد و از این اتفاق متاسفیم. با توجه به وضعیت اقتصادی که شرایط مطلوبی هم ندارد دولت اقتصاد را نسبت به بهداشت و سلامت مردم ترجیح داده است.
چنانچه اقتصاد وضعیت بهتری داشت قاعدتا دولت به سلامت و بهداشت مردم در این شرایط عنایت ویژه‌تری را داشت. با توجه به این شرایط و عدم توجه دولت به موضوع بهداشت و سلامت نتیجه‌اش شرایط فعلی می‌شود.»
راستش را بخواهید شخصا خجالت می‌کشم از تکرار تمام آن‌چیزهایی که بارها در همین روزنامه من و در سایر رسانه‌ها بقیه دوستان من نوشتند و خیلی از مسئولان هم بر آن تاکید کردند، از اجرای سفت‌وسخت محدودیت‌ها، از جلوگیری از مسافرت‌ها، از لغو طرح ترافیک، از سروسامان دادن به وضعیت حمل‌ونقل عمومی، از جلوگیری جدی از تجمعات، از ایجاد الزام با ضمانت اجرایی برای استفاده مردم از ماسک و هزار مورد و مساله دیگر، اما چه کنیم که وظیفه ما گفتن و گویا وظیفه دولت نشنیدن است. به‌رسم تمام این دفعات دوباره تکرار می‌کنیم که هفته آینده تعطیلاتی در پیش داریم، جماعت همیشه بی‌توجه به هشدارها، همیشه بی‌خیال و بی‌تفاوت به جان هم‌نوعان، از دوشنبه به‌سمت شمال و جنوب گسیل می‌شوند، بالاغیرتا تصمیم‌گیری را به شب آخر موکول نکنیم و یک‌بار در تمام این هشت‌ماه و اندی، راه‌های ورودی و خروجی به استان‌های مختلف (نه به‌صورت گزینشی) را ببندیم تا شاید توانستیم افراد را مقید به رعایت پروتکل‌ها کنیم و ما هم ردی از اقدامات ستاد ملی کرونا در ماجرای مقابله با این ویروس کشنده دیدیم! این‌بار ما به‌جای وزیر بهداشت، از وزیر بهداشت که در محوریت تصمیم‌گیری‌ها برای مقابله با کرونا قرار گرفته است خواهش می‌کنیم. ما خواهش می‌کنیم جلوی این وضعیت را بگیرند، مردم را سرخط کنند و محدودیت‌ها را جدی بگیرند و جدی اعمال کنند. حضور کارمندان دولتی را 50درصدی کردند، خصوصی‌ها را هم 50درصدی کنند، فکری به‌حال حمل‌ونقل عمومی کنند و جاده‌ها را ببندند. تکلیف جماعت خودعالم‌پندار را هم روشن کنند. جماعتی که درست یک روز بعد از سخنان رهبری در جمع اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا و منویات متعدد حول گوش‌سپاری به توصیه‌های مسئولان این ستاد، شو چندصد نفری در ورزشگاه امام‌رضا(ع) مشهد گرفتند و هرچه مذهبی‌ها و بچه‌هیاتی‌ها از رمضان گذشته و با رعایت پروتکل‌ها و توصیه‌ها رشته بودند، پنبه کردند. بالاخره از قدیم گفتند، در خانه اگر کس است، یک حرف بس است. رهبر انقلاب بارها و بارها از لزوم گوش‌سپاری به توصیه‌های کارشناسی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته‌اند، خودشان مراسم حسینیه امام‌خمینی(ره) را لغو و عزاداری یک‌نفره برگزار کردند، هیات‌های شاخص شهر با رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی عزاداری به‌پا کردند، محمود کریمی و حسن خلج و باقی مداحان شاخص شهر با آن پایگاه اجتماعی و مستمعان چندهزارتایی یا در خیابان‌ها آمدند و کوچه‌به‌کوچه در فضای باز و تعداد محدود مستمعان یا در خانه و به‌صورت خصوصی و محدود عزاداری کردند، جهادی‌ها و داوطلبان و نیروهای مردمی از همان ابتدای شیوع کرونا پای‌کار آمدند و خودشان مبتلا شدند ولی درکنار مردم و کادر درمان بودند، آن‌وقت عده‌ای به‌اصطلاح انقلابی با مجوز نمی‌دانم کجا و کجا تجمعی را برگزار کردند که مثلا جشن و سروری به‌راه انداخته‌اند. انتقاد هم که می‌کنی، پیوندت می‌دهند با رسانه‌های معاند و فلان و بهمان! من کاری به اینها ندارم، البته برایم سوال است که اگر محوریت تصمیم‌گیری در رابطه با مدیریت کرونا با وزارت بهداشت و صدور مجوز برای تجمعات و... با دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و... است چرا هر جای دیگری این مجوزها را صادر می‌کند به جز مراکز بهداشتی؟! اما خب از اینها عبور کرده و برای مرور شخصی، عقلانیت را در کلام رهبری مرور می‌کنم.
21 مهر 99: «یک مواردی هست که بعضی از فعالیت‌ها بایستی تعطیل بشود، بعضی از سفرها بایستی ممنوع بشود. در قضیه‌ عزاداری‌ها که ستاد ملی مبارزه‌ با این بیماری ضابطه معین کرد، مردم مومن و متدین که پایبندند، ضابطه را دقیق رعایت کردند. این باید در زمینه‌های گوناگون تسری پیدا کند و بایستی اجباری و الزامی بشود. بنابر‌این، هم در زبان، هم در عمل، بایستی همه مراقبت بکنند.»
 31 شهریور 99: «کرونا را دست‌کم نگیرید؛ ما هر روز 140نفر، 150نفر، 170نفر متوفی داشته باشیم، این چیز کمی است؟ علاج هم دست خودمان است. ما مردم بایستی به وظایف‌مان عمل کنیم؛ این فاصله اجتماعی، این ماسک [زدن]، این دستوراتی که داده می‌شود، کارهای لازمی است که باید انجام بگیرد.»
2 شهریور 99: «من یک تشکر هم بکنم از برگزار‌کنندگان مجالس عزاداری که تا امروز بحمدالله اکثر [آنها] مراعات کردند؛ حالا شاید بعضی‌ها گوشه‌کنار باشند که مراعات نکرده باشند که به آنها هم توصیه می‌کنیم مراعات کنند.»
10 مرداد 99: «آنچه بنده می‌خواهم تاکید کنم این است که در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما می‌گویند؛ [یعنی] ستاد ملی کرونا. خود بنده شخصا هرچه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. هر کاری می‌کنید، [اول] ببینید آنها چه می‌گویند. یعنی ستاد ملی کرونا اگر چنانچه یک ضابطه‌ای را معین کرد برای عزاداری، همه‌ ما موظفیم آن را عمل کنیم.»
 22 تیر 99: «من وقتی می‌بینم در تلویزیون نشان می‌دهد که بعضی‌ها عبور می‌کنند و همین چیز ساده، همین ماسک را نمی‌زنند، من از آن پرستار واقعا خجالت می‌کشم که آنها آن‌جور دارند فداکاری می‌کنند -آن پزشک، آن پرستار- آن‌وقت این آدم، جوان یا غیرجوان، حاضر نیست یک ماسک بزند اینها باید انجام بگیرد.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/194708/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

ورود 80 میلیون یورویی سرمایه‌گذار آلمانی برای مدیریت پسماند

فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی

ارزش‌گذاری اقتصادی محیط‌زیست در راستای تحقق شعار سال

تاکید رئیسی بر به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق

تأکید رئیسی بر به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق

توجه ویژه به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سال‌جاری

رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق به کار گرفته شود

مبارزه با قاچاق امری «فرادستگاهی» است

ضرورت اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی

رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله با قاچاق به کار گرفته شود

تاکید رئیسی بر اجرای دقیق قانون ساماندهی و نظارت بر کولبران

گلایه تولیدکنندگان از عدم تخصیص سهمیه ارزی از سوی بانک مرکزی/ با دست خودمان تولید را زمین‌گیر نکنیم

کشف لوازم آرایشی 20 میلیاردی قاچاق در قائم شهر

تحریم‌ناپذیری در فروش نفت‌خام و تجارت انرژی کشور با اجرای سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی

مخالفت اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه ها به جای شنبه ها

توقیف خودروهای شوتی با بیش از 23 میلیارد کالای قاچاق در رودبار

پنجشنبه تعطیل می‌شود یا شنبه؟

اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد

لزوم شفافیت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی

4 هزار واحد تعطیل و نیمه‌فعال امسال احیا می‌شود

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت با حضور رئیس سازمان بودجه

فعالیت‌های انبارداری منطقه ویژه اقتصادی بوشهر افزایش خواهد یافت

همدان امسال متعهد ایجاد اشتغال 17670 نفر است

پیگیری توسعه روابط اقتصادی و گردشگری ایران و روسیه

چرا اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالف است؟

دولت هیچ نفعی از نوسانات نرخ ارز نمی‌برد/ کنترل بازار اجاره‌بها

پارسال برای 24 هزار و 504 نفرشغل ایجاد شده است.

کشف انبار کالای قاچاق در جنوب تهران

تلاش دولت سیزدهم به مهار تورم و توسعه روابط بین‌الملل منجر شد

بیش از 2000 خانه محیط زیست کیفی‌سازی می‌شوند

مخالفت اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه‌ها

اتاق بازرگانی تجدید نظر درباره تعطیلی روز پنجشنبه را خواستار شد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

عقب نشینی از خصوصی‌سازی اصولی با حکم رد دیون 130 همتی بودجه

تذکر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تلاطمات بازار ارز

سیاست‌ های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

انتقادات تند از تیم اقتصادی رئیسی /دولت باید خانه تکانی کند و کل تیم را تغییر دهید /قیمت ارز حباب نیست آقای فرزین /محسن رضایی توان کار ندارد

سخنگوی اقتصادی دولت: نوسانات ارزی هیچ نفعی برای دولت‌ها ندارد

امسال 4 هزار واحد تعطیل و نیمه فعال احیا می شود

استقبال 50 درصدی مودیان از اظهارنامه های پیش فرض

صدور هفت مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در استان اصفهان

تاکید رییس سازمان بازرسی بر شفافیت زنجیره تولید، مصرف و فروش نفت

اجرایی شدن  بیش از 70 درصد مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید

ستاد بحران شرق استان کرمان تشکیل شد

کل تیم اقتصادی از معاون اول تا سایر اعضا باید تغییر کنند