ایرانیان جهان

آخرين مطالب

انتخابات 2020؛ معادله برد ‌_ برد برای چین خواندنی ها

انتخابات 2020؛ معادله برد ‌_ برد برای چین
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
«مری هوی» در پایگاه خبری تحلیلی کوارتز در یادداشتی به بررسی انتخابات آمریکا و سود و بهره چین از این انتخابات پرداخته است که متن کامل این یادداشت در ادامه می‌‌آید. دونالد ترامپ در فعالیت‌‌‌های انتخاباتی‌ای که به‌منظور انتخاب مجدد برای ریاست‌‌جمهوری ایالات متحده صورت داده در اغلب مواقع مواضع سختگیرانه‌‌ای در قبال چین اتخاذ کرده است. او در ماه مارس به‌یکباره پس از تمجید از فعالیت‌‌‌های پکن در مسیر کنترل و جلوگیری از شیوع فراگیر کرونا در جهان با تغییر رویکرد در ادبیات خودش این ویروس را با عنوان ویروس چینی مورد اشاره قرار داد، سپس این رویکرد را با ممنوع‌کردن استفاده از دو نرم‌افزار چینی «تیک‌تاک» و «وی‌چت» دنبال کرد و در ادامه ماجرای تحریم هنگ‌کنگ، دستگیری محققان چینی و حتی بستن کنسولگری چین در هوستون را رقم زد.
شاید تصور کنید که پکن برای رهاشدن از این‌گونه پرخاشگری‌‌‌های پیاپی ناامید شده اما پاسخ این سوال که چین چگونه بیشترین سود را از انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا می‌‌برد، به اندازه معادله حاکم در رقابت ترامپ و بایدن، ساده نخواهد بود.
انتخاب دوباره ترامپ؛ تزلزل بیشتر پایه‌‌‌های دموکراسی
امیلی دلا برویر، موسس مرکز مشاوره استراتژیک هاریزون و کارشناس حوزه رویکرد چین در معادلات جهانی در این خصوص می‌‌گوید: «آنچه چین به‌واقع می‌‌خواهد این است که اختلاف و فاصله‌‌ای بین ایالات متحده و متحدانش ایجاد شود. سابقه عملکرد ترامپ نشان داده که او با دوقطبی‌‌‌سازی، بی‌توجهی و اختلاف با سازمان‌‌‌های بین‌المللی و وضع تعرفه برای برخی متحدان و کشورهای اروپایی، زمینه اختلاف‌نظر و به‌دست‌آمدن آنچه را که مورد نظر چین است، فراهم می‌‌کند.»
همچنین وو کیانگ، مدرس پیشین علوم سیاسی در دانشگاه چینگوای پکن در این خصوص اظهار کرد: حزب کمونیست چین به این نتیجه رسیده جهانی که با اقدامات و تفکرات ترامپ شکل می‌‌گیرد، منافع آنها را تامین خواهد کرد. در واقع این حزب به انتخاب مجدد ترامپ در آمریکا امیدوار خواهد بود چراکه او موجب تزلزل بیشتر پایه‌‌‌های سیستم دموکراسی در ایالات متحده می‌‌شود. در عین حال پیروزی بایدن هم خروج فوری آمریکا از سیاست‌‌‌های تفرقه‌‌انگیز ترامپ و از بین رفتن آثار این تفکر را تضمین نخواهد کرد. تصور کنید که ترامپ در انتخابات مغلوب شود اما نتایج را نپذیرد و حاضر به تحویل دادن قدرت نشود، در هر صورت نابودی ایالات متحده از ناحیه سیاست داخلی باز هم برای چین یک پیروزی محسوب می‌‌شود.
پیروزی من (چین) در برابر شکست تو (آمریکا)
موضوعی که کارشناسان در خصوص آن اتفاق‌نظر دارند این است که روابط ایالات متحده و چین وارد دوره‌‌ای از رقابت و تقابل علنی و بی‌پرده شده که هیچ دولتی به‌تنهایی نمی‌تواند به شکل چشمگیری در آن تاثیرگذار باشد. در ماه‌های اخیر بخشی از تنش‌ها در نبرد تجاری و حتی تکنولوژیک دوجانبه مشخص شده و به وضوح دیده می‌‌شود که رویکرد دو کشور نسبت به سال 2008 تغییرات جدی داشته است؛ درست از زمانی که پکن سیر پیشرفت اقتصادی خودش را با برگزاری موفق بازی‌‌‌های المپیک تابستانی به تصویر کشید اما در سوی دیگر، ایالات متحده در بحران اقتصادی غرق شد.
ژی تائو، رییس دانشکده روابط بین‌الملل در دانشگاه مطالعات خارجی پکن در مقاله اخیر خودش نوشته است: «تغییرات قرن در حوزه سیاسی آمریکا در سطحی بی‌سابقه از تقسیم‌بندی‌‌‌های اجتماعی و دوقطبی سیاسی آشکار شده است. بحران بی‌سابقه هویت ملی در ایالات متحده دیده می‌‌شود که موجب خواهد شد فضای جدیدی در روابط بین این کشور و چین شکل بگیرد.
به طور مثال در ماه جولای مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، رویکرد سنتی تعامل با چین را کاملاً ناکام دانست و در واقع شکل ارتباطات و تعاملات بین دو کشور در دهه‌‌‌های گذشته را زیر سوال برد.
ژو فنگ، رییس دانشکده روابط بین‌الملل در دانشگاه نانجینگ در این خصوص گفت: «روابط چین و آمریکا به جایی رسیده که دیگر هرگز به شرایط گذشته بازنخواهد گشت؛ البته ما نمی‌توانیم همه توهمات در خصوص روابط دو کشور را کنار بگذاریم.»
نابودی هژمونی جهانی آمریکا
دیائو دامینگ، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه رنمین بر این عقیده است که بایدن کمتر از ترامپ در موضع تقابل قرار می‌‌گیرد و حتی انتظار دارد که دولت دموکرات‌ها استراتژی رقابتی چین را بپذیرد.
به گفته راش دوشی از موسسه بروکینگز، اگرچه پیروزی ترامپ شاید منجر به جدایی دردناکی برای چین شود اما این کشور ممکن است مایل باشد این درد کوتاه‌مدت را برای دستیابی به منافع طولانی‌مدت خودش در این مقطع بپذیرد.
او ادعا می‌‌کند که حزب کمونیست چین معتقد است ترامپ در حال نابود‌کردن هژمونی آمریکا است و استراتژی بزرگ پکن معطوف به گسترش نفوذ جهانی خود برای پر ‌کردن خلأ بزرگی خواهد بود که در پی تحولات آمریکا به جا می‌‌ماند.
دوشی می‌‌گوید: «اگر پکن بر این باور است که ایالات متحده سقوطی جبران‌ناپذیر را تجربه می‌‌کند، پس نتیجه انتخابات در کوتاه‌مدت مهم است و با گذشت زمان ممکن است در طولانی‌مدت اهمیتی نداشته باشد.»
در این صورت پیروزی بایدن می‌‌تواند ارزیابی چین از کاهش قدرت ایالات متحده را زیر سوال ببرد، خصوصا اگر او به دنبال بازگرداندن اتحاد در این کشور باشد اما ضرورتا اینطور نیست؛ بحران ملی ایجادشده در ایالات متحده حاصل تحولات مختلفی است ازجمله تغییرات جمعیتی و نژادی و همچنین ظهور سیاست‌‌‌های متفاوت هویتی.
دلا برویر، موسس مرکز مشاوره استراتژیک هاریزون و کارشناس حوزه رویکرد چین در معادلات جهانی می‌‌گوید: «پکن در یک وضعیت فوق‌العاده برد‌-برد قرار دارد و بدون توجه به اینکه چه کسی در کاخ سفید حضور خواهد داشت، می‌‌تواند به اهداف استراتژیک خودش در جهان دست یابد. پیش‌بینی می‌‌شود که دولت بایدن همکاری‌‌‌های مطلوبی در سطح قابل قبول با چین داشته باشد و در سوی مقابل انتظار می‌‌رود ترامپ رویکرد خصمانه خودش را دنبال کند. به هر صورت اگر ایالات متحده به سیاست تعامل و همکاری با چین بازگردد، این برای چینی‌ها اتفاق خوبی است. با وجود این اگر شما دولتی دارید که علیه چین موضع‌گیری می‌‌کند اما در واقع نمی‌تواند آسیبی به اهداف مورد نظر و منافع استراتژیک چین بزند، باز هم این برای چین اتفاق خوبی است.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/194874/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت