ایرانیان جهان

آخرين مطالب

جناح راست بدون نگرانی از رقیب، به سوی انتخابات ریاست‌جمهوری پیش می‌رود خواندنی ها

جناح راست بدون نگرانی از رقیب، به سوی انتخابات ریاست‌جمهوری پیش می‌رود
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
 مهدی چمران، فعال سیاسی اصولگرا و نایب رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در انتخابات مجلس به تازگی در گفت‌وگویی در خصوص زمان‌بندی برگزاری انتخابات درونی شورای ائتلاف به ایلنا گفته که «برای این مساله زمان‌بندی داریم اما اکنون به‌طور دقیق به یاد ندارم، روند برگزاری مجامع شهری خیلی زود و حتی شاید تا یک ماه آینده آغاز شود و آنها فعلا کارهای تشکیلاتی را در هر شهر انجام دهند، تا در گام بعدی به ‌سمت برگزاری مجامع استانی حرکت کنیم و سپس برگزاری مجمع مرکزی انجام شود که به نظر می‌رسد برگزاری آن بعد از نوروز سال 1400 اتفاق خواهد افتاد.» 
این اظهارات نشان می‌دهد که روند گام به گام انتخاباتی اصولگرایان که خود را برنده قطعی میدان رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده می‌دانند، در جریان است. آنها هراسی از ردصلاحیت ندارند یا به عبارتی قریب به اتفاق گزینه‌های‌شان همواره تایید صلاحیت شده‌اند و از سویی اغلب اوقات حوزه‌های رای‌گیری خلوت‌تر و صندوق‌های رای خالی‌تر به سودشان تمام شده است.
 از همین‌رو اصولگرایان به نسبت اصلاح‌طلبان که از یک‌سو دغدغه بدنه اجتماعی دارند، از یک‌سو دغدغه ردصلاحیت و از سویی دغدغه کلان‌تری به نام «اصلاحات»، با خیالی آسوده‌تر جلسات انتخاباتی را پیش می‌برند، برنامه‌ریزی می‌کنند و آن‌طور که به نظر می‌رسد فروردین‌ماه سال آینده یعنی دو ماهی مانده تا انتخابات از کاندیداهای‌شان رونمایی خواهند کرد. 
هرچند سیاست‌ورزی به‌ سبک اصولگرایی در جمهوری اسلامی ایران با فراغ بال و دستی گشاده‌تر همراه است، اما هرچه که همه المان‌ها و پارامترها بر وفق مراد هم باشد، یک گزاره تقریبا دو دهه‌ای می‌شود که گریبان‌گیر جناح راست شده است. «رهبری»، «لیدر»، «فصل‌الخطاب» یا خیمه‌ای که همه طیف‌های متشتت اصولگرایی را دور هم جمع کند و محصول فکری‌اش یک خروجی مشخص باشد، ضعف بزرگ اصولگرایان است که همواره در رقابت با اصلاح‌طلبان رخ‌نمایی کرده و هر بار اصلاح‌طلبان از عرصه انتخابات دور مانده‌اند، کمتر دیده شده است. 
اصولگرایان پس از دوران اصلاحات دیگر رنگ وفاق ندیده‌اند. بارها تشکیلاتی ایجاد کرده و از یک تشکیلات انتخاباتی به تشکیلاتی دیگر کوچ کرده‌اند. از محوریت جامعتین و جبهه متحد اصولگرایان بگیر تا جمنا و جبهه نیروهای انقلاب و شورای ائتلاف هر کدام در دوره‌ای سر برآورده‌اند اما آنقدر نحله‌های فکری این جریان متکثر بوده و آنقدر در روش با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند که بعد از اینکه در انتخابات سال 76 روی ناطق‌نوری به اتفاق نظر رسیدند، هرگز نتوانستند با یک کاندیدای واحد وارد میدان شوند و همیشه کسی بوده که راضی به کناره‌گیری نشده است. این وضعیت با ظهور و بروز جریان‌های تندرو اصولگرا همچون پایداری‌ها یا جریان نواصولگرایی یا اصولگرایانی که خوانش متفاوتی از سنتی‌های این جریان دارند، حادتر هم شده است. امروز هیچ شخصیت مرضی‌الطرفینی وجود ندارد که بتواند همه اصولگرایان را بر سر یک سفره بنشاند. 
از همین‌رو شاید علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات در مصاحبه اخیرش با خبرگزاری برنا به درستی به این مساله بی‌سر و بی‌راهبری اشاره کرده و حتی گفته که اصولگرایان آرزو دارند، فرمانده‌ای چون خاتمی داشته ‌باشند. او در این گفت‌وگو تشریح کرده: جریان رقیب از تاثیرگذاری خاتمی در انتخابات عاصی شده‌اند؛ در واقع همه انسجامی که بین اصلاح‌طلبان وجود دارد، حاصل محوریت خاتمی است. یعنی اگر این محوریت بین اصلاح‌طلبان وجود نداشت ما هم مانند اصولگرایان می‌شدیم. اصولگرایان به حال اصلاح‌طلبان غبطه می‌خورند؛ بسیار عجیب است. از عقلای اصولگرایان شنیده‌ام که به بنده می‌گفتند: «خوش به حال شما که خاتمی دارید اما ما فردی مانند خاتمی نداریم، به همین دلیل نمی‌توانیم به انسجام برسیم.» 
این مساله مهم سال‌های زیادی با محوریت جامعه روحانیت مبارز و البته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که روحانیون تاثیرگذاری در جریان اصولگرایی عضوی از آنها بودند، میسر می‌شد اما اصولگرایان جدید‌الورود بارها به انحای مختلف گفته‌اند که دیگر به ‌دنبال رهبر نیستند. با این حال محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با ایسنا اخیرا گفته «جامعه روحانیت مبارز در فکر این است که یک همدلی تمام و کمال میان اصولگرایان به وجود بیاید.» جامعه روحانیت مبارز در یک‌سال گذشته پیگیر توسعه تشکیلاتی بوده و در استان‌ها و شهرهای مختلف مشغول عضوگیری است.
با این حال همان‌طور که گفته شد اصولگرایان در انتخابات 1400 گویی روی اسب برنده شرط بسته باشند، مطمئن هستند که اگر اوضاع به همین منوال پیش رود و مشارکت در انتخابات پایین باشد، می‌توانند تجربه انتخابات اسفندماه 98 با مشارکت تاریخی 42 درصد را تکرار کنند. بنابراین در این مسیر نیز گام برمی‌دارند، مسیری که به ‌گفته محمد هاشمی، عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام و برادر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی «پدیده‌ای نوظهور در تاریخ انقلاب» است. او در گفت‌وگویی که با پایگاه خبری-تحلیلی نامه‌نیوز داشت، توضیح داده «اینکه در شرایط کنونی برخی خلاف اندیشه‌های امام می‌خواهند شرایط را طوری رقم بزنند که مردم در انتخابات شرکت نکنند، پدیده‌ای نوظهور است و هیچ‌گاه چنین رویکردی در تاریخ انقلاب سابقه نداشته که البته به ظریب نفوذ آن گروه‌ها و طیف‌ها در جامعه بازمی‌گردد. گروه‌هایی که می‌دانند نزد مردم مقبولیت ندارند، می‌خواهند با مشارکت پایین مردم خود پیروز انتخابات شوند که نگاه و تصمیمی بسیار خطرناک و نادرست است.» او همچنین توصیه کرده که در عبور از این نگاه لازم است در تایید صلاحیت‌ها عدالت رعایت شده و همه گروه‌ها فرصت شرکت در انتخابات را پیدا کنند نه اینکه عده‌ای ناشناس تایید صلاحیت شوند. هاشمی همچنین پیشنهاد داده به ‌دلیل شیوع کرونا انتخابات را در چند روز برگزار کنند که مردم به ‌خاطر ترس از کرونا قید رای دادن را نزنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/195116/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

استایل بن سلمان در محل کار؛ رونمایی ولیعهد عربستان از دفتر کارش!

راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در کره برای ترغیب جوانان به ازدواج

تصاویری از خودسوزی یک نفر مقابل دادگاه ترامپ

شولتس: جنگ اوکراین احتمالا چندین سال طول می‌کشد

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برای روز سعدی؛ کرشمه کلمات

لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، شعار سال را محقق می کند

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

خانواده های اسرای صهیونیست بزرگراه اصلی تل آویو را بستند

تصاویر لحظات اولیه حمله هوایی به آشیانه زرهی پایگاه نیرو های مسلح عراق

سئول: وضعیت خاورمیانه را از نزدیک رصد می‌کنیم

انتقال مجروحین حمله هوایی پایگاه کالسو عراق به مراکز درمانی

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچکاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

امکان تحقق رشد اقتصادی مطلوب در 1403 با اصلاح سیاست‌ها

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان تشکیل می‌شود

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی در ایلات و پایگاه هوایی اشغالگران

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

وقتی اوضاع اقتصادی خوب نیست، استقلال به چه کاری می‌آید؟ + فیلم

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس