ایرانیان جهان

آخرين مطالب

کرونا نفس گل‌ها را هم به شماره انداخت خواندنی ها

کرونا نفس گل‌ها را هم به شماره انداخت
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - باشگاه خبرنگاران / صنعت گل و گیاه که همواره مورد توجه ایرانیان بوده با رسیدن پای کرونا به کشورمان نقایص خود را آشکار کرده است.
همه گیری بیماری کرونا علاوه بر تمام ضرر و زیان هایی که تا کنون برای اقتصاد داشته، می تواند درس هایی هم برای آن داشته باشد. شوک ناشی از شیوع بیماری کرونا و عدم توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به صنعت گل و گیاه، این صنعت را با ضرر و زیان میلیاردی مواجه کرده است.
یکی از فعالان تولید و فروش گل در این باره گفت: شهرستان پاکدشت بزرگترین تولیدکننده گل و گیاه در ایران و شاید بتوان گفت غرب آسیاست و دو روستای مشهور گلزار بالا و گلزار پایین در این شهرستان واقع شده اند.
وی ادامه داد: کشاورزان دو روستای گلزار بالا و پایین بزرگترین تولیدکنندگان گل و گیاه در سطح شهرستان پاکدشت هستند؛ اکثر گل‌های تولیدی در سطح جهان از جمله انواع رز، آنتریوم، میخک، داودی و ... که مورد استقبال خریداران بین المللی هستند هم در این روستاها و شهرستان پاکدشت تولید می شوند.
این تولید کننده انواع گل درباره شرایط بازار گل امام رضا (ع) قبل از همه گیری بیماری کرونا توضیح داد: هر سال بیش از 90 درصد تولیدات گل و گیاه این شهرستان در بازار گل امام رضا (ع) به فروش می رسد، از طرف دیگر اکثر تولیدکنندگان گل و گیاه حتی از استان هایی به جز استان تهران هم محصولات خود را برای فروش به نمایشگاه های این بازار می آورند.
ضرر 900 میلیارد تومانی گل کاران در نوروز امسال
وی افزود: همیشه شلوغ ترین و پرکارترین روزهای کاری این بازار مربوط به ایام عید نوروز است اما شب عید سال 99 را می توان بدترین سال بازار گل و گیاه ایران و جهان دانست چرا که فقط گل کاران شهرستان پاکدشت بالغ بر 900 میلیارد تومان ضرر کرده اند!
هاشم پور در ادامه گفت: به خاطر جلوگیری از گسترش این بیماری مجبور شدیم مدتی نمایشگاه ها را تعطیل کنیم اما بعد از بازگشایی هم اصلا کسی خریدار محصولات ما نبود از طرفی هم با لغو شدن مراسمات مختلف مثل جشن های عروسی، میلاد ائمه و .... بخش دیگری از بازار داخلی ما از بین رفت.
وی بیان کرد: چون گل مانند میوه نیست که بتوان آن را در سردخانه نگه داشت، بنابراین خیلی از گل کاران مجبور شدند بوته گل را از ریشه بکنند و دور بریزند.
عکس های یادگاری برای حمایت از تولید!
این فعال صنعت گل و گیاه کشور درباره اقدامات دولت برای حمایت از این صنعت گفت: تنها کاری که مسئولان کردند این بود که از کل گلخانه ها صورت برداری و ضرر گل کاران را برآورد کردند اما تا کنون هیچ اثری نداشته است؛ در انتها هم چند عکس یادگاری با ما گرفتند و رفتند!
وی تصریح کرد: ما گل کاران که امسال چنین ضرر بزرگی کرده ایم نمی توانیم از هیچ بانکی وام بگیریم چون هم شرایط دریافت وام و هم شرایط بازپرداخت آن بسیار سخت است. وامی که با سود 18 درصد برای کشاورزان در نظر گرفته شده است، رسما این صنعت را به ورشکستگی می کشاند.
دخل گل کاران با خرج آن ها هم خوانی ندارد
هاشم پور ادامه داد: علاوه بر تمام ضرر و زیانی که کرونا به ما وارد کرد، مشکل دیگر ما هزینه های بالای تولید است؛ اکنون به عنوان مثال فقط برای ایجاد سازه یک گلخانه هزار متری، باید 500 میلیون تومان هزینه کرد.
وی افزود: پلاستیک مورد نیاز برای سازه گلخانه که در گذشته هر کیلو 7 هزار تومان بود، اکنون به هر کیلو 50 هزار تومان رسیده و کود 120 هزار تومانی چندماه پیش، امروز بالای 2 میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ این در حالی است که قیمت گل هیچ گونه افزایشی نداشته است.
صادرات راه نجات گل ایران
این تولیدکننده گل در پایان گفت: کشورهای همسایه ما در تولید گل بسیار ضعیف هستند اما دولت برای صادرات گل به این کشورها هم هیچ حمایتی از صنعت گل نمی کند؛ ما می توانیم به روسیه، ترکیه، عراق، قطر و سایر کشورهایی که در نزدیکی کشورمان هستند و خصومتی هم با هم نداریم صادرات داشته باشیم اما مثل این که اراده ای برای حمایت از صنعت گل وجود ندارد.
وزیر اقتصاد خردادماه امسال در جمع نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از ارائه 900 میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک ها به تولیدات کشور خبرداد. رقمی درست برابر زیانی است که قطب تولید گل در کشور متحمل شده است!
بالا رفتن فروش گلاب بر خلاف کاهش فروش گل!
قاسم زاده علوی، تولیدکننده گلاب از شهرستان کاشان گفت: به دلیل این که مردم گلاب را ضدعفونی کننده می دانند، فروش گلاب و حتی سایر عرقیجات گیاهی بعد از شیوع کرونا خیلی زیاد شده است.
صادرات، این بار راه رشد گلاب ایران
وی ادامه داد: فروش خوبی در بازار داخل داشته ایم اما در زمینه صادرات موفق نبوده ایم چون تحریم هستیم و دولت هم توجه خاصی به بازار کشورهای همسایه ندارد.
علوی افزود: اگر بتوانیم از ارتباطات خوبی که با کشورهای همسایه داریم استفاده کنیم، قطعا می توانیم با صادرات گلاب ارزآوری داشته باشیم.
راه حل جلوگیری از ضرر گلاب گیران چیست؟
وی بیان کرد: گل مورد نیاز برای گلاب گیری، گل محمدی است که همواره سطح زیر کشت وسیعی در کاشان و استان اصفهان دارد اما متاسفانه به خاطر شرایط بد امسال و بالا رفتن هزینه های تولید، آن ها هم با مشکلات بسیاری مواجه شده اند. اگر به شرایط گل کاران گل محمدی توجه نشود، حجم تولید گلاب هم کاهش پیدا می کند.
کرونا، بیماری همه گیری است که نقایص صنعت گل را به خوبی آشکار کرد؛ یکی از راهکارهایی که دولت می تواند برای جلوگیری از دور ریخته شدن میلیون ها شاخه گل به کار ببندد، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی برای صنعت گل است.
هزاران شاخه گل داودی که در شهرستان پاکدشت دور ریخته شد می توانست تبدیل به دمنوش های بسته بندی شده شود؛ استفاده از دم کرده گل داودی در طب سنتی برای کاهش تب و درد ناشی از سرماخوردگی توصیه می شود.
هزاران شاخه گل رز نابود شده می توانست با تدبیر مسئولان و برقراری ارتباط بین گل کاران و کارخانه های اسانس گیری، برای تولید انواع عطر و ادکلن به کار رود! تولید دمنوش گیاهی و اسانس گیری تنها دو نمونه از کاربرد گل ها بود که متاسفانه در میان این بی تدبیری ها داغ تولید آن ها بر دل صنعت گل و گیاه کشور باقی ماند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/195445/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان