ایرانیان جهان

آخرين مطالب

معضل بروکراتیک بایدن ایالات متحده آمریکا

معضل بروکراتیک بایدن
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محمدحسین لطف‌الهی/ جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب امریکا در زمان رسیدن به قدرت با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد بود که اغلب میراث مدیریت دولت دونالد ترامپ هستند. از اقتصاد که شدیدترین سقوط خود را از 1930 به این سو تجربه می‌کند تا ویروس کرونا که میلیون‌ها امریکایی را درگیر کرده و به این زودی‌ها قصد ندارد از بین برود. علاوه بر این مشکلات آشکار، مسائلی نیز وجود دارد که ممکن است در نگاه اول چندان تاثیرگذار نباشند، اما در واقع می‌توانند هر دولتی را به دولتی ناکارآمد تبدیل کنند. از جمله این مسائل می‌توان به آشفتگی جدی در ساختار دولت فدرال امریکا اشاره کرد؛ واشنگتن‌پست در گزارشی نوشته است که بخش زیادی از پست‌های فدرال در دولت ترامپ خالی مانده و رییس‌جمهور ایالات متحده که رابطه خوبی با نظم و بروکراسی ندارد، تلاش زیادی داشته تا تصمیم‌گیری در بسیاری از نهادها از حالت سیستماتیک خارج شده و دستگاه‌های تصمیم‌ساز به دستگاه‌های تابع رییس‌جمهور تبدیل شوند.
در میان این نهادها وزارت دفاع وضعیت به مراتب بدتری داشته و تغییرات متعدد باعث شده که پنتاگون یکی از بدترین دوره‌های خود را تجربه کند؛ موضوعی که به نوشته واشنگتن‌پست می‌تواند امنیت ملی امریکا را به خطر بیندازد. دونالد ترامپ در چهار سال گذشته با چهار وزیر دفاع کار کرده؛ جیم متیس که در نهایت بر سر مخالفت با اقدامات ترامپ در سوریه استعفا داد، پاتریک شاناهان که مدت کوتاهی پس از آغاز به کارش به دلایل نامعلوم کنار کشید، مارک اسپر که در توییتر اخراج شد و اکنون کریستوفر میلر که به نوشته پایگاه خبری هیل، مارک اسپر او را «یک بله قربانگوی واقعی» می‌خواند.
پنتاگون؛ آشفته و بی‌ثبات
در شرایط فعلی ماموریت جو بایدن، بازگرداندن ثبات و آرامش به این وزارتخانه است و به همین منظور او باید وزیری را انتخاب کند که علاوه بر تجربه بالا در امور نظامی، قابلیت‌های سیاسی و مدیریتی بالایی نیز داشته باشد. در همین راستا ان‌بی‌سی نیوز گزارش داده است که جو بایدن قصد دارد یک زن را به عنوان وزیر دفاع منصوب کند. او همچنین قصد دارد از برخی مقامات نظامی ارشد در دولت‌های پیشین بخواهد تا در کنار وزیر دفاع در سروسامان دادن به پنتاگون کمک کنند. مقامات امریکایی و سیاسیون حلقه داخلی، میشل فلورنوی پیشکسوت پنتاگون را که به لحاظ سیاسی میانه‌رو محسوب می‎شود گزینه اصلی برای این سمت می‌دانند. در صورت تایید وی برای این سمت، او در دوره‌ای به ریاست پنتاگون می‌رسد که احتمال می‌رود بودجه این وزارتخانه کاهش یافته و همچنین در توزیع واکسن کرونا نقش ایفا کند.
بنا بر گزارش ان‌بی‌سی نیوز، دموکرات‌ها مدت‌هاست که به دنبال معرفی یک وزیر زن برای وزارت دفاع هستند که تا پنج سال پیش همه سمت‌های آن برای زنان دست یافتنی نبود. احتمال می‌رفت در سال 2016 و در صورت پیروزی هیلاری کلینتون، او فلورنوی را در این سمت منصوب کند. به گفته مقاماتی که با شرط فاش نشدن نام‌شان حاضر به گفت‌وگو شدند، نام وی به عنوان گزینه نخست برای این سمت در کابینه بایدن مطرح شده است. فلورنوی 59 ساله که طرفدار همکاری نظامی قوی در خارج از امریکاست، چند بار در پنتاگون عهده‌دار سمت شده و اولین آن در دهه 1990 و آخرین آن از سال 2009 تا 2012 در سمت معاون وزیر دفاع بوده است. او همچنین در هیات مدیره شرکت «بوز آلن همیلتون» پیمانکار در حوزه دفاعی بوده که می‌تواند برای برخی قانونگذاران امریکایی نگران‌کننده باشد، اما در مجموع گفته می‌شود موضع میانه‌روی وی احتمالا حمایت گسترده از دو حزب را برای سمتی که نیاز به تایید سنا دارد، تضمین می‌کند. بنا بر این گزارش، پنج نام دیگر هم برای این سمت ذکر شده و گرچه قبلا از «جه جاسنون» وزیر امنیت داخلی پیشین امریکا به عنوان گزینه احتمالی نام برده شده بود، انتخاب یک زن با وعده بایدن برای داشتن کابینه متنوع بیشتر همخوانی دارد. مانند «مارک اسپر»، فلورنوی هم چین را بزرگ‌ترین چالش بلندمدت در مقابل سلطه امریکا در سطح جهان می‌داند. در قبال خاورمیانه، او در خصوص ترک این منطقه هشدار داده و حامی حضور متداوم اما محدودتر در آن است. در ارتباط با کره شمالی، او در ماه اکتبر در یک نشست آنلاین گفت اگرچه خلع سلاح هسته‌ای باید هدف نهایی باقی بماند، اما او معتقد است که رهبر کره شمالی با این مساله موافقت نخواهد کرد، زیرا تسلیحات اتمی کشورش را به عنوان برگی ضامن حیات حکومت خود می‌داند. در ارتباط با ایران، فلورنوی خواستار بازبینی در رویکرد بازدارندگی در مقابل ایران از طریق الگوی اعزام نیروهای امریکایی بیشتر به خلیج‌فارس است.
انتقال قدرت و عدم همکاری دولت فدرال
به نوشته سی‌ان‌ان، علاوه بر پنتاگون در بسیاری دیگر از وزارتخانه‌ها نیز چالش‌هایی مشابه وجود دارد اما به‌رغم مشکلات بسیار و ضرورت اقدام فوری جو بایدن برای حل این چالش‌ها دولت دونالد ترامپ با فرآیند گذار همراهی نمی‌کند و مانع از دسترسی رییس‌جمهور منتخب به اطلاعات حیاتی می‌شود. حتی برخی اعضای ارشد دولت کنونی امریکا از آماده‌سازی برای ابطال انتخابات و گذار به دولت دوم ترامپ سخن می‌گویند و این وضعیت، گذار را با تمام دوره‌های پیشین متفاوت کرده است.
نگرانی از تبعات یک گذار غیرمسالمت‌آمیز باعث شده تا برخی سازمان‌ها و نهادها در امریکا، برخلاف دستور رییس‌جمهور در پی آماده‌سازی شرایط به منظور تحویل قدرت به جو بایدن باشند. یکی از مقامات ارشد دولتی که مایل به فاش شدن نامش نبوده به سی‌ان‌ان گفته است: «از یک سو ناامید‌کننده است که سازمان‌ها از همکاری با فرآیند گذار منع شده‌اند و از سوی دیگر باعث می‌شود ارزش‌های اخلاقی سازمانی زیر سوال برود. ما بر اساس قانون اساسی خود را موظف به همکاری برای تحویل قدرت می‌دانیم.» یکی از مقام‌های وزارت خارجه امریکا نیز می‌گوید: همه کارهای لازم برای انتقال قدرت از سوی دیپلمات‌های وظیفه‌شناس انجام شده و آنها تنها منتظر تایید رسمی ریاست‌جمهوری جو بایدن هستند تا همکاری با او را آغاز کنند. مقام‌های رسمی آگاه به مساله معتقدند آنها در شرایط فعلی و پس از آماده‌سازی برخی پیش‌نیازها برای انتقال قدرت کاری جز صبر نمی‌توانند بکنند. به گفته این مقامات، تا زمانی که وزرا و رییس‌جمهور اجازه همکاری با تیم انتقالی را صادر نکنند، هرگونه همکاری غیرقانونی تلقی خواهد شد.
در روزهای گذشته نیز مشاوران بایدن در حوزه مقابله با کرونا از عدم همکاری مقامات ارشد مقابله با کرونا در دولت ترامپ گلایه کرده و گفته بودند این مساله به فرآیند مقابله با پاندمی مرگباری چون کووید 19 در دولت آینده صدمه جدی وارد می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/200364/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن

«هفت سراژدها» و معمای چند مجهولی فساد

ارزش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

10 هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه

فنلاند قواعد پناهندگی را تشدید می‌کند

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

روایت جدید رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی در ایران! | فیلم

تورم های سهمگین در راه است؟

نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند

رشد اقتصادی در کشور محقق شد

برنامه ریزی برای سمنان نباید صرفا برای جمعیت ثابت این استان باشد

رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟

اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟

دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان

رئیسی: رشد اقتصادی کشور به 6 درصد رسیده است