ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بحران تردد کسب و کارهای آنلاین اخبار ایران

بحران تردد کسب و کارهای آنلاین
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محمد کرباسی/ به صورت طبیعی در هر کشوری وقتی محدودیت‌های کرونا افزایش پیدا می‌کند، تمایل مردم به خرید آنلاین کالاهای مورد نیازشان بیشتر می‌شود. در شهرهای مختلف ایران هم هر چند این مسئله دیده می‌شود و آمارها مشابه است، اما کسب و کارهای اینترنتی هنوز نتوانسته‌اند مجوز لازم برای ارائه خدمات پس از ساعت 21 را کسب کنند و عملا افزایش تقاضا و کاهش زمان تحویل کالا برای آنها تبدیل به یک بحران شده است.
با پیگیری‌های وزارت ارتباطات، هر چند ستاد کرونا مشاغل مرتبط با خدمات اینترنتی را جزو مشاغل ضروری گروه یک شناخته است، اما هنوز استارتاپ‌های مختلف این حوزه برای رفت و آمد و تامین کالاهای خود دچار مشکل هستند.
رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی در گفت و گو با همشهری ضمن تایید این مسئله به همشهری می‌گوید: بر اساس توافق صورت گرفته فهرست پلاک‌های اعلام شده کسب و کارهای آنلاین را ارسال کرده‌ایم، اما تا این لحظه هنوز مجوز رفت و آمد برای آنها صادر نشده و برای بسیاری از پرسنل کسب و کارهای آنلاین پیامک جریمه رفته است.
وزیر ارتباطات پیش از این در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرده بود که وزارت کشور با صدور مجوز تردد برای کسب و کارهای اینترنتی موافقت کرده است. در این میان کسب و کارهای اینترنتی در حوزه خدمات طی روزهای اخیر مجبور به نامه‌نگاری با ارگان‌ها و نهادهای مختلف برای پاسخگویی به افزایش حجم نیاز شهروندان بوده‌اند.
در آخرین پاسخ‌ها گفته شده است که فرمانداری و وزارت کشور باید فهرست پلاک‌ها را برای مستثنی شدن یا به اصطلاح فنی وایت ‌لیست ارسال کنند که تا لحظه تنظیم خبر این مسئله اتفاق نیفتاده است.
امیر حسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی کالا هم در گفت و گو با همشهری، صادر نشدن مجوز برای تردد نیروهای ضروری و همچنین وسایل نقلیه این پلتفرم اینترنتی را تائید کرده و می‌گوید: گروهی از پرسنل این شرکت شب گذشته پیامک جریمه، دریافت کرده‌اند.
 او می‌گوید: بله متاسفانه ما این مشکل راداریم و شب گذشته هم تعدادی از وسایل حمل و نقل ما برای رساندن کالا به شهروندان جریمه شدند. در جلسه‌ای که هفته گذشته در وزارت ارتباطات برگزار شد قرار بر این شد که با هماهنگی صورت گرفته با وزارت کشور پلتفرم‌های خدماتی آنلاین از محدودیت تردد مستثنی شوند. با وجود ارسال پلاک‌ها، اما هنوز اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.
ما حتی برای رفت و آمد پرسنل خودمان به مرکز پردازش دانش که 24 ساعته فعال است هم برای فرمانداری شهر قدس نامه ارسال کردیم که این نامه را نپذیرفتند و گفتند ابلاغیه‌ای در این خصوص ندارند.
این مشکلات برای کسب و کارهای آنلاین در حالی ادامه دارد که سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی تاکید دارد که در شرایط فعلی باید تلاش شود با هماهنگی‌‌های لازم، مشکلات دیگر کسب و کارها از جمله مسئله موجودی کالا حل شود و مردم تشویق به خرید آنلاین برای شکستن زنجیره شیوع کرونا شوند.
جریمه بشوند، اصلاح می‌کنیم
این در حالی است که با وجود مشکلات مشاغل مختلف به تازگی حجت‌الله غلامی، سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان در گفت و گو با ایرنا گفته است: تخلف ثبت شده رانندگان دارای مجوز تردد در زمان محدودیت کرونا توسط دوربین‌های ثبت تخلفات، پس از پایان اجرای طرح اعمال محدودیت اصلاح می‌شود.
وی با اشاره به پیامک ارسالی به افرادی که تردد آنها مجاز به حساب می‌آید اعلام کرده، پس از ١5 روز از پایان اجرای طرح با اعلام اسامی رانندگان دارای مجوز تردد به پلیس راهور، تخلف آنها اصلاح و مجاز می‌شود.
به گفته موسوی، اما علاوه بر تردد، مشکل بزرگ دیگر پلتفرم‌های فروش آنلاین کالا را دسترسی نداشتن فروشندگان فعال در مارکت پلیس به انبارهای خود دانست. به گفته او، انتظار کسب و کارهای اینترنتی که میزان سفارش‌هایشان در این روزها بسیار بیشتر شده این بود که مانند رستوران‌ها و مراکز دیگری که می‌توانند به صورت بیرون‌بر کار کنند امکان دسترسی فروشنده‌های این پلتفرم‌ها هم به انبارهایشان برای تامین کالا تامین می‌شد.
موسوی می‌گوید: ما حدود 6هزار نیرو داریم که 2 هزار نفر آنها در شیفت شب کار می‌کنند و این مسئله و ناهماهنگی در این رابطه مشکلات بسیاری را برای ما به وجود آورده است. در چین هم در زمان قرنطینه مسئله تامین نیازهای مردم را با حمایت از پلتفرم‌های آنلاین حل کردند و به آنها کمک کردند تا بتوانند خدمات بهتری ارائه کنند.
افزایش فروش آنلاین در سه روز گذشته
به گفته مقام‌های دیجی‌کالا در همین روزهای اخیر و در 3-2 روز شروع طرح حدود 30 درصد سفارش‌های آنلاین این پلتفرم افزایش داشته است.
به گفته او، بیشترین افزایش تقاضا مربوط به کالاهای تند مصرف یا سوپرمارکتی بوده است که نشان می‌دهد بسیاری از مردم به جای خروج از خانه تقاضا دارند مایحتاج ضروری و روزانه خود را به صورت آنلاین تهیه کنند. به گفته موسوی، زمانبندی سفارش‌ها هم تغییر کرده و اگر پیش از آغاز محدودیت‌ها سفارش‌ها از ساعت 9-8 صبح زیاد می‌شد، اکنون این روند افزایشی بین ساعت‌های 11 تا 12 ظهر دیده می‌شود.
مقام‌های این پلتفرم می‌گویند: بر اساس تجربه پیش از این با شروع محدودیت‌ها خود را برای 50 تا 60 درصد افزایش سفارش آماده کرده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/202192/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

مادورو: کشورهای ائتلاف بولیواری خواهان جهان چندقطبی هستند

دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست

پاپ فرانسیس: جنگ غزه و اوکراین را متوقف کنید

بخشی از آثار ویرانی های ارتش اشغالگر در شهر خان یونس

افسر اسرائیلی هدف تک‌تیرانداز مقاومت فلسطین

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

منطقه پیام، از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

بزودی، راه اندازی شرکت تولید خودرو نیسان در خرمشهر

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

لاپید خواستار خروج دو عضو شورای جنگ از کابینه شد

لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

15 کشور قدرتمند جهان اسلام بر اساس مولفه های نظامی و اقتصادی

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

افزایش اعتبار هنرستانهای خراسان شمالی /هنرستان ها باعث رشد اقتصادی منطقه می شود

پیام سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی

نگاه ویژه نمایندگان وزیر به مشکلات کلان استان

رسیدگی به هزار و 358 پرونده تخلف در تعزیرات کهگیلویه و بویراحمد

افزایش پرورش مرغ گوشتی در استان تهران

از اکسپو ایران 2024 چه می‌دانید؟

30 کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند

تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی

ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

گسترش خیزش دانشجویی در آمریکا و درگیری پلیس با دانشجویان

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

دانشجویان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را «هو» کردند

تعرض بیش از 430 شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال 700 نفر را فراهم کردند

‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد

تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی است

روایت رئیسی از محدودیت های امنیتی برای حضورش در برخی اجتماعات پاکستان /برق آبی سریلانکا از سوی شرکت ایرانی با تکنولوژی پیچیده اجرا شده است

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

یورش ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه‌های مختلف کرانه باختری

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

سبد محصولاتی ارائه شده در «ایران‌هلث» منجر به تعاملات اقتصادی می‌شود

رئیسی پس از بازگشت به تهران: این سفر پیام مهمی داشت