ایرانیان جهان

آخرين مطالب

فشار‌ها برای اجرای «واردات بدون انتقال ارز» در دولت اخبار ایران

فشار‌ها برای اجرای «واردات بدون انتقال ارز» در دولت
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - بازار نیوز/ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در مصوبه‌ای، با واردات بدون نیاز به کد رهگیری کالا‌هایی که تا 10 آبان ماه دپو شده بودند، موافقت کرد که موجب اعتراض از سوی کارشناسان اقتصادی، نمایندگان مجلس و اتاق بازگانی واقع شد.
شانزدهم آبان‌ماه، ابلاغیه محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور به بانک مرکزی و 6 وزارتخانه مبنی بر ترخیص کالا‌های اساسی و کالا‌های ضروری مورد نیاز واحد‌های تولیدی با تشخیص و اعلام وزارت صمت (دارای قبض انبار تا 10 آبان‌ماه 99) رسانه‌ای شد. بر این اساس، واردات کالا با ارز متقاضی یا همان واردات بدون انتقال ارز با تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی دولت با وجود مخالفت بانک مرکزی، در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت. در شرایطی که بانک مرکزی با این روش، به دلیل آنکه منشاء ارز وارداتی مشخص نیست، مخالف است، وزارت صمت معتقد است که ارز موزد نیاز، حتی اگر از بازار آزاد در داخل کشور هم تهیه شده باشد، به هر حال از کشور خارج شده بهتر است که با کالا‌هایی که مورد نیاز خطوط تولیدی است، باز به چرخه اقتصاد کشور بازگردد.
 منظور از روش واردات بدون انتقال ارز، پرداخت بهای کالا خارج از اعتبار اسنادی است و وجه کالا از طریق حواله و یا از سایر منابع که برای بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار پولی ناشناخته است، تامین و پرداخت می‌شود. واردات بدون انتقال ارز، عموما برای کالاهایی استفاده می شود که از نظر دولت اولویت کمی دارند و معمولا مقدار معینی از آن کالا ها را می‌توان از این طریق وارد کرد.
*واردات بدون انتقال ارز در دولت دهم
پیش از این هم دولت‌ها چندین بار از این روش برای آزادسازی و تسهیل واردات کالا‌ها استفاده کرده بودند. برای مثال، دولت دهم در سال‌های 90 و 91، به دلیل تحریم‌های همه‌جانبه آمریکا و نهاد‌های بین‌المللی، به منظور تسهیل در واردات کالا‌های اساسی و مواد اولیه تولید، اجازه واردات بدون انتقال ارز را صادر کرد.
این اقدام دولت دهم در حالی بود که تحریم‌ها به یکباره تشدید شد و قبل از آن، دولت درآمد‌های ارزی بالایی در پی فروش نفت 140 دلاری به دست آورد و جیب ارزی دولت پر پول بود.
*وعده رحمانی محقق نشد
واردات بدون انتقال ارز در دولت یازدهم و دوازدهم هم ادامه داشت تا این که در بهمن ماه سال 96، دولت در مصوبه‌ای واردات بدون انتقال ارز از کشور‌های چین، هند، ترکیه و کره جنوبی که شریکان اصلی تجاری ایران بودند را ممنوع کرد؛ چون با وجود آنکه هنوز نوسان‌های ارزی شدت نگرفته بود، بانک مرکزی به طور آزمایشی سامانه‌ای را برای مدیریت بازار ارز صادرات و واردات که بعد‌ها «نیما» نامیده شد، طراحی کرده بود.
 این اقدام تولیدکنندگان را به مخالفت با این طرح واداشت. آن‌ها معتقد بودند که استفاده از سامانه نیما زمان‌بر است و این مصوبه در تامین کالا‌های مورد نیاز تولید، دست‌اندازی می‌کند. در آن زمان، «رضا رحمانی»، وزیر وقت صمت، به آن‌ها وعده داد که مجددا واردات بدون انتقال ارز را در دولت تصویب خواهند کرد اما با مخالفت بانک مرکزی این وعده محقق نشد.
*مخالفت اعضای اتاق بازرگانی‌ با واردات بدون انتقال ارز
واردات بدون انتقال ارز از همان زمان که برای نخستین بار مطرح شد، مخالفان بسیاری داشت که معتقد بودند این نوع واردات به نظام ارزی کشور ضربه می‌زند. این مخالفت‌ها همچنان نیز ادامه دارد و کمتر کارشناسی را می‌توان پیدا کرد که با این نوع واردات موافق باشد.
برای نمونه، «مجیدرضا حریری»، رئیس اتاق مشترک ایران و چین، پس از ابلاغیه روز 12 آبان ماه معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در توییتی، اعلام کرد که زور قانون‌شکنان به قدرت همتی چربید و واردات با ارز متقاضی آزاد شد. در همین راستا، حریری در گفتگو با بازارنیوز، افزایش نرخ ارز، کمک به افزایش قاچاق و تشویق به پول‌شویی را سه مشکل اساسی این طرح دانست. 
«یحیی آل اسحاق»، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق هم با انتقاد از این مصوبه به بازارنیوز گفت: اگر مجوز واردات بدون انتقال ارز را صادر کرده‌اند، حتما باید منبع و منشاء تامین ارز آن شفاف باشد وگرنه این مصوبه بر نرخ ارز اثر گذار است و باید برای آن فکری کرد. اگر منشاء ارز‌ها مشخص نباشد، تقاضا برای بازار ارز را اضافه می‌کند که می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.
همچنین، اعضای کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی در نامه‌ای به رئیس اتاق، با سیاست‌های ارزی دولت (واردات بدون انتقال ارز) مخالفت کردند. در این نامه آمده است: این کمیسیون معتقد است که در شرایط فعلی واردات بدون انتقال ارز به سرعت نرخ ارز را در بازار افزایش داده و تاثیر آن در کالا‌های مصرفی و سبد خانوار وحشتناک خواهد بود.
*نمایندگان مجلس: کالای غیرضروری وارد نشود
نمایندگان اقتصادی مجلس هم از این مصوبه رضایت چندانی ندارند. «مهدی طغیانی»، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفتگو با بازارنیوز، از انتقاد مجلس به مصوبه دولت پیرامون واردات کالا‌های دپوشده بدون کدرهگیری اظهار کرد: متاسفانه در اثر فشار‌هایی که در مورد کالا‌های دپو شده در گمرک به بانک مرکزی وارد شد، این نهاد مجبور به صدور مجوز واردات با ارز متقاضی این کالا‌های دپو شده تا 10 آبان ماه شد. کالا‌هایی که اساسا مشخص هم نیست میزان آن‌ها چقدر است و به چه دلایلی دپو شده اند؛ آیا به دلیل بانکی یا فنی بوده است؟ همچنین مشخص نیست که از چه جنسی بودند؛ کالای اساسی یا موارد اولیه یا کالای غیرضروری بوده و دپو شده‌اند. پاسخی هم از سوی مسئولین دریافت نکردیم.(بیشتر بخوانید)
«غلامرضا مرحبا»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم به بازارنیوز گفت: نباید اجازه داد که از این طریق کالای غیرضروری وارد کشور شود. اگر نظارت نباشد، این نوع واردات می‌تواند منجر به اتفاقاتی مانند واردات 420 کانتینر لوازم خانگی بوش، در شرایط ممنوعیت واردات این کالا شود. بنابراین، فقط در شرایط فعلی و به دلیل تحریم‌ها و امکان فساد کالا‌های اساسی که در گمرکات مانده بودند، می‌توانیم از این روش استفاده کنیم که البته باید جوانب احتیاط رعابت شود.
«جعفر قادری»، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم با تاکید بر این که نباید کالای لوکس و غیرضروری از طریق واردات با ارز متقاضی انجام گیرد، به بازارنیوز گفت: واردات بدون انتقال ارز نباید برای همه کالا‌ها برقرار باشد و همانطور که از قبل مشخص شده، واردکننده متقاضی می‌تواند کالا‌های مُجازی که بانک مرکزی به آن‌ها ارز تخصیص می‌دهد، با ارز خودش وارد کند. واردات کالا‌های لوکس در این شرایط چه با ارز تخصیصی بانک مرکزی و چه با ارز متقاضی کاملا غلط است و دولت باید جلوی این قبیل واردات را بگیرد.
عواقب هر تصمیم اقتصادی مانند هر تصمیم دیگر، گاهی تاثیر سریع بر اوضاع می‌گذارد و گاه در آینده مشخص می‌شود. آنچه کارشناسان برای تاثیر سریع این تصمیم دولت بیان می‌کنند، ممانعت برای کاهش نرخ ارز بازار آزاد، پس از انتخابات آمریکا است که می‌توانست قیمت دلار را تا کانال 20 هزار تومان پایین بیاورد، اما با این تصمیم، تقاضا در بازار آزاد بالا رفت که به تبع آن قیمت هم افزایش یافت. مخالفین این مصوبه، عواقب بلند مدت آن را در کمک به افزایش قاچاق و پول‌شویی می‌دانند که لازم است دولت و بانک مرکزی به آن توجه لازم را داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/202806/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش نگرانی‌ از نیازهای 250 هزار کودک اخراجی از پاکستان

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هدفگذاری تجارت 700 میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان

گلستان در قیمت گذاری گندم مظلوم واقع شده است

عملیات«وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» بازنگری و به شبکه بانکی ابلاغ شد

استقرار مدیرسرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان غربی

اجرایی نشدن ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور اصلی ترین عامل مشکلات تولید کنندگان

چالش‌های پیش روی سوناک برای اجرای طرح ضد مهاجرتی رواندا

تصویر دردناک از غزه، «عکس سال» جهان شد

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

آلمان سفیر روسیه را احضار کرد

برگزاری سومین نشست سازوکار تعامل افغانستان و چین در پکن

شمار شهدای غزه به مرز 34 هزار تن رسید

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آمارهای ابراهیم رئیسی درباره تولید، مسکن، رشد اقتصادی و ...

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

کشف کالای قاچاق 8 میلیارد ریالی در زنجان

پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران

جهادگران اقتصادی را لَنگ تسهیلات نگذارید

چین: آمریکا نباید خود را بالاتر از همه بداند

بیش از 7000 هزار نظامی صهیونیست به اختلالات روانی مبتلا شدند

گوگل کارمندان مخالف همکاری با رژیم اسرائیل را اخراج کرد

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

برگزاری دوره های آموزشی صنایع دستی نقش مؤثری در ایجاد اشتغال دارد

بخش‌نامه تحقق جهش تولید با مشارکت مردم ابلاغ شده است

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403/ تورم‌های سهمگین در راه است؟

بمب‌افکن آمریکایی B-52 آمریکا در پرواز کم‌ارتفاع

رسانه عبری: حزب‌الله لبنان استفاده از موشک‌های ضد استحکامات را آغاز کرده است

حمله حزب الله به پایگاه صهیونیستی«المالکیه»

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

صادرات تخم مرغ به بیش از 18 هزارتن رسید

دستگاه‌ها نقش خود را در تحقق شعار سال تعریف کنند

سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با مدل جدید چه مزیتی برای اقتصاد ایران دارد؟

بانک تجارت؛پیشتاز در تسهیلات تکلیفی

ارتقای امنیت بواسطه طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی

معاون اول دولت اول احمدی‌نژاد درگذشت/ پرویز داوودی که بود؟

5 وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد

محمود عباس درخواست دولت بایدن در سازمان ملل را رد کرد

رئیس آنروا: اسرائیل غزه را به ویرانه تبدیل کرده است