ایرانیان جهان

آخرين مطالب

مردم و کرونا اخبار ایران

مردم و کرونا
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
عباس عبدی/ از هنگامی که کرونا در ایران ظاهر شد، هیچگاه شیوع آن به ‌شدت این روزها نبوده است. امیدواریم که سیاست‌های اعلامی اخیر در تعطیل کردن بخش‌هایی از جامعه بتواند حداقل جلوی تشدید این وضع را بگیرد. در همین زمینه مراجعه به مردم و نظرسنجی و فهم نگاه مردم نه تنها برای جامعه مفید است بلکه برای سیاست‌گذاری‌های رسمی نیز موثر خواهد بود. متاسفانه برخی از نظرسنجی‌های انجام شده در این زمینه انتشار عمومی پیدا نمی‌کنند. ستاد ملی کرونا شهر تهران نیز که باید بیش از همه خواهان انتشار چنین پژوهش‌هایی باشد تاکنون نتیجه نظرسنجی خود را منتشر نکرده است. نظرسنجی شهرداری تهران نیز محدود به نظرات مردم تهران است. در این میان پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد، نتایج نظرسنجی خود را که دو ماه پیش انجام شده در دسترس قرار داده که موجب تشکر است. هر چند اگر این نتایج با فاصله‌ای کمتر و چند روزه منتشر می‌شد بسیار بهتر بود. در این یادداشت می‌کوشم بخشی از یافته‌های آن را توصیف و تحلیل کنم، یافته‌هایی که می‌تواند به درک بهتر ما از موضوع کمک کند. این نظرسنجی در سطح ملی با نمونه بیش از دو هزار نفر و افراد بالای 18 سال انجام شده است. موضوعات آن متنوع است، سعی می‌کنم بخشی از گزاره‌های اصلی آن را توضیح دهم.
نگاه به کرونا
یکی از نکات جالب در این پژوهش، باورهای عمومی نسبت به کروناست. 53 درصد افراد این ویروس را طبیعی ندانسته و ساخته دست بشر می‌دانند. جالب‌تر اینکه این درصد در میان افرادی با تحصیلات دانشگاهی به 73 درصد می‌رسد! 17 درصد از مردم آن را طبیعی، 15 درصد ناشی از خشم خدا و 2 درصد نیز انتقام طبیعت دانسته‌اند. این نشان‌دهنده جذابیت‌های نگاه توطئه‌انگارانه در پس فهم اینگونه حوادث و پذیرش آن است. از سوی دیگر هنگامی که مردم در برابر این پرسش قرار گرفتند با عقیده کسانی که معتقدند در مورد خطرات کرونا اغراق شده است چقدر موافق هستید؟ فقط 9 درصد به میزان زیاد و خیلی زیاد با آن موافق هستند و 73 درصد به میزان کم و خیلی کم موافق‌اند در واقع مخالف این گزاره هستند که در میزان خطر کرونا اغراق شده است. بنابراین کوشش افرادی که سعی در بی‌اهمیت نشان دادن کرونا داشتند، موثر واقع نشد.
نکته مهم اینکه بسیاری از این افراد در پوشش دین چنین توجیهی را دنبال کردند که اتفاقا یکی از علل تاثیر منفی شیوع کرونا بر دینداری همین رفتار برخی از متولیان دینداری بود.
 همچنین 78درصد مردم معتقدند که وضعیت کرونا نسبت به قبل بدتر شده است. در فروردین امسال فقط 25درصد از مردم معتقد بودند که کرونا یک سال و بیشتر وجود خواهد داشت در حالی که امروز و با گذشت 7 ماه از آن تاریخ، طرفداران این عقیده به 78درصد رسیده که 54درصد آنان معتقدند حتی بیش از یک سال دیگر نیز درگیر کرونا خواهیم بود. این نگرش برای همراه کردن مردم جهت برنامه‌ریزی برای مقابله با این ویروس نقطه مثبتی تلقی می‌شود.
مواجهه با کرونا
مردم برای آنکه در مقابله با کرونا به آرامش روحی و روانی برسند، راه‌های گوناگونی را در پیش می‌گیرند، حدود 44درصد از مردم به دعا کردن و قرآن خواندن و عبادات و مراسم مذهبی روی می‌آورند، 22درصد خود را با موسیقی سرگرم می‌کنند و 22درصد به ورزش پناه می‌برند، 15درصد کتاب خواندن، 16درصد نیز گفت‌وگو با دوستان و آشنایان را انتخاب می‌کنند(هر فرد می‌توانسته بیش از یک روش را پاسخ دهد) این شیوه‌ها به نحوی بازتاب‌دهنده گرایش‌های غالب فرهنگی و سبک زندگی ایرانیان نیز هست.
 در عین حال بخشی از دستورات مقابله با کرونا برای مردم سخت است. 53درصد ماسک زدن را دشوارترین اقدام احتیاطی دانسته‌اند، 20درصد شستن وسایل خریداری شده، 18درصد رعایت فاصله فیزیکی، 14درصد شستن مکرر دست‌ها و... برخی مطالعات جدید در اهمیت انتقال ویروس از سطوح تردید جدی کرده است. شاید بهتر باشد که ستاد کرونا از طریق سازمان بهداشت جهانی پیگیر ماجرا باشند تا اگر واقعا ویروس از این طریق انتقال پیدا نمی‌کند بخشی از بار مهم اقدامات احتیاطی را از دوش مردم بردارند.
در یک ارزیابی کلی 41درصد مردم در مواجهه با کرونا احساس امنیت کمی دارند و 32درصد نیز زیاد و خیلی زیاد در مواجهه با کرونا احساس امنیت می‌کنند.
قرنطینه
یکی از مسائل مهم در مقابله با کرونا، رعایت دستورالعمل‌های قرنطینه برای افراد مبتلاست. حدود 8،5درصد پرسش‌شدگان گفته‌اند که به ویروس مبتلا شده‌اند. 88درصد از این افراد مبتلا شده، خود را در خانه قرنطینه کردند، حدود 5درصد نیز در بیمارستان بستری شده‌اند و 6درصد نیز اساسا خود را قرطینه نکردند! و این همان عاملی است که می‌تواند به شیوع هر چه بیشتر کرونا منجر شود. البته بعید است بخش بزرگی از افرادی که گفته‌اند به کرونا مبتلا شده‌اند اصولا آزمایشی داده باشند فقط از روی عوارض این بیماری حس کرده‌اند که به کرونا مبتلا شده‌اند لذا تحت‌نظر مدیریت بحران کرونا نیز نبوده‌اند و این یکی از ضعف‌های اساسی مبارزه با کرونا در ایران بوده است. چینی‌ها در مقابله با کرونا بسیار موفق بودند زیرا برنامه خود را بر‌مبنای 4 اصل شناسایی زودهنگام، قرنطینه زودهنگام، تشخیص زودهنگام و نهایتا درمان زودهنگام قرار دادند. ظاهرا ما به علل گوناگون قادر به اجرای اولین اصل هم نبودیم و طبعا موارد بعدی بلاموضوع شده است، به همین علت قادر به پیشگیری از شیوع کرونا نشدیم.
 نکته جالب اینکه ترس و نگرانی از ابتلای به ویروس و گسترش بیماری در حدی بود که در 63درصد مردم در مهر ماه جاری با اجرای طرح محدودیت‌های عمومی موافقت کرده بودند و به طور قطع این موافقت در آبان و آذر باید بیشتر نیز شده باشد. هر چند نگرانی‌های شهروندان در دوران قرنطینه شخصی نیز جالب توجه است. 42درصد نگران سرایت ویروس از خود به دیگران بوده‌اند. 19درصد درد جسمی برای‌شان مهم‌تر بوده است. 12درصد درد تنهایی و 11درصد نیز ترس و اضطراب ناشی از عدم بهبودی و 9درصد نیز افسردگی را مهم‌ترین ویژگی این دوره ذکر کرده‌اند. برای کاهش این نگرانی‌ها می‌توان ایده‌ها و برنامه‌هایی را تدوین و اجرایی کرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/203873/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت