ایرانیان جهان

آخرين مطالب

خودروی برقی در ایران؛ شاید زمانی دیگر

سوخت ارزان و نبود تکنولوژی مانع ورود خودروهای برقی به ایران شهرداری تهران

سوخت ارزان و نبود تکنولوژی مانع ورود خودروهای برقی به ایران
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - شهر: بسیاری از کشورهای اروپایی تردد و تولید خودروهای احتراقی را تا ‌سال ٢٠٢٥ مجاز اعلام کرده و جریمه‌های سنگینی را برای استفاده‌کنندگان این خودروها در نظر گرفته‌اند. همه اینها فقط یک نشانه دارد و آن هم این است که در آینده‌ نزدیک خودرو هم به بخش مهمی از دنیای دیجیتال تبدیل خواهد شد، چه ما آنها را برانیم چه نه.

به گزارش شهر، می‌گویند عصر نفت در دنیای امروز به خط پایان رسیده است. شاید زمانی زندگی بدون سوخت‌های فسیلی قابل تصور نبود؛ اما حالا زندگی بدون استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدناپذیر. حتی به راحتی می‌توان شهری را تصور کرد که در آن خبری از پمپ‌های بنزین و اگزوز ماشین خبری نیست. خودروهای کوچک تک و یا دو نفره بدون آنکه سرو صدایی داشته باشند در رفت‌وآمد هستند و تقریبا راننده هم زحمت زیادی برای رانندگی به خود نمی‌دهد. همه چیز به برق بستگی دارد و قوه محرکه خودروهاست. این نمایی جالب و البته نزدیک از چیزی است که برای آینده خودرو در سال 2025 برنامه‌ریزی شده است، زمانی که خودروهای بنزینی باید از رده خارج شوند و میدان را برای خودروهای برقی خالی کنند. همین حالا هم خیابان‌های بسیاری از کشورها میزبان خودروهای برقی است.
آمارهای سه، چهار ‌سال اخیر، نشان می‌دهد حدود سه‌درصد خودروهای تولیدی دنیا از نوع هیبریدی و یک‌درصد از نوع الکتریکی است. در آمریکا این عدد حدود سه‌درصد (در کالیفرنیا حدود ٦درصد)، در ژاپن حدود ٢٠‌درصد و در اروپا حدود ٥ /١‌درصد است. کار به جایی رسیده که بسیاری از کشورهای اروپایی تردد و تولید خودروهای احتراقی را به دلیل حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی شهرها تا ‌سال ٢٠٢٥ مجاز اعلام کرده و جریمه‌های سنگینی را برای استفاده‌کنندگان این خودروها در نظر گرفته‌اند. همه اینها فقط یک نشانه دارد و آن هم این است که در آینده‌ نزدیک خودرو هم به بخش مهمی از دنیای دیجیتال تبدیل خواهد شد، چه ما آنها را برانیم چه نه. چین هم به تازگی موتورسازان و خودروسازان را مجبور خواهد کرد که از سوخت فسیلی فاصله بگیرند تا به کارگیری خودروهای الکتریکی به صورتی تسریع شود که با استانداردهای آب‌وهوایی جهانی، که در پیمان 2016 پاریس توافق شده است، مطابقت داشته باشد.
خودروهای برقی در ایران
اما آینده خودروهای برقی در ایران چگونه است؟ سهم ایران از جهان دیجیتالی که از آن صحبت می‌کنیم چقدر خواهد بود؟ خودروی برقی در ایران ساخته شده است؛ اما نه از سوی کارخانه خودروسازی و تولید انبوه بلکه کمتر از تعداد انگشتان یک دست خوردوی برقی ساخته شده است آن هم از سوی دانشجویان و برای شرکت در مسابقه‌های خارج از کشور. چند سال قبل هم تعدادی پژوهشگر بنا به سفارش گروه خودروسازی کرمان موتور تحقیقی در این رابطه انجام دادند. خودروسازان داخلی هم گویا مطالعات اولیه خود را درباره تولید خودروهای برقی آغاز کرده‌اند اما آنان با دو مشکل مواجه هستند؛ اول سرمایه‌ای زیاد و بعد هم وجود زیرساخت‌های لازم. سعید مدنی مدیرعامل سابق سایپا هم به خبرنگار شهر می‌گوید: «ایران خودرو و سایپا و دو شرکت خصوصی خودروساز مدتیست که مطالعات و بررسی‌های اولیه خود را آغاز کرده‌اند و یکی از دستورکارهای اصلی و مهم‌شان تولید خودروهای برقی است.»
با این حال خیلی‌ها می‌گویند ما هنوز با خودروهای بنزینی مشکل داریم و نتوانستیم به استانداردهای لازم و جهانی برسیم، دیگر چه برسد به خودروی برقی. صحبت با کارشناسان و فعالان خودرویی هم فقط یک نتیجه و پاسخ دارد «هنوز برای ورود خودرهای برقی به ایران زود است.»
پیشتر فرهاد احتشام‌زاده رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفته بود «ارزان بودن سوخت در ایران سبب شده تا جذابیتی برای استفاده از خودروهای برقی وجود نداشته باشد.» بر اساس آمارها ایران ششمین کشور دارای سوخت ارزان است. البته تا پنج سال پیش هم تقاضا در جهان برای خودروهای برقی شدت گرفت، اما پس از کاهش قیمت نفت و ارزان شدن سوخت کمی از تب خرید خودروهای برقی فروکش کرده است.
احتشام‌زاده دومین مانع ورود خودروهای الکترونیکی به ایران را نبود زیرساخت‌های لازم عنوان می‌کند. اشاره او به ایستگاه‌های شارژ باتری این خودروهاست که باید در دسترس باشد. جایگاه شارژ خودروی برقی یکی از عناصر زیرساخت است که انرژی الکتریکی مورد نیاز برای بازشارژ کردن وسائل نقلیه برقی مانند خودروی برقی و دوگانه‌سوز را تامین می‌کند. گرچه کشورهایی که چند سالیست خودروهای برقی در خیابان‌هایشان تردد می‌کنند اما با مشکلات ایستگاه‌های شارژ مانند نبود تنوع برای هر نوع باتری و همینطور کمبود جایگاه‌ها مواجه‌اند. اما بعید به نظر می‌رسد ایران حتی بتواند به این زودی‌ها به این مرحله‌ای که اروپایی‌ها در آن قرار دارند، برسد. مثلا در حال حاضر 4 استاندارد متفاوت شارژ خودروهای الکتریکی در اروپا رایج است؛ اما «هوندا» ایستگاه‌های اختصاصی برای یک نوع خاص، درنظر نگرفته است و این باعث می‌شود همه نوع خودرویی بتواند از خدمات ایستگاه شارژ هوندا استفاده کند. مشکل دیگر اما درباه واردات این خودروهاست. تویوتا بهترین خودرو هیبریدی دنیاست که ژاپن تولیدکننده اصلی آن است ولی مونتاژ آن در آمریکا انجام می‌شود، با وجود این، ثبت و سفارش و واردات این محصول به کشور ما همچنان ممنوع است. نکته جالب‌تر این است که واردکنندگان خودرو می‌گویند باید دید که اصلا شرکت‌های خارجی مایل هستند خودروهای برقی را به ایران وارد کنند یا خیر؟ برای واردات این خودروها باید تکنسین خدمات پس فروش در کشورها وجود داشته باشد و این یعنی انتقال دانش و فناوری.
قیمت خودروهای برقی
خیلی‌ها می‌گویند اگر نسل جدید خودروها وارد بازار ایران شود، قیمتش سر به فلک می‌کشد. اما فعالان بازار خودرو دیدگاه دیگری دارند. به عقیده آنان از آنجایی که تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی پنج درصد است، بنابراین افزایش قیمت را پوشش می‌دهد و تقریبا با سایر خودروهای وارداتی برابری می‌کند. اما برآوردهای اولیه نشان می‌دهد قیمت این خودروها نزدیک به 2 برابر خودروهای معمولی در ایران عرضه خواهد شد. هم‌اکنون در آمریکا تویوتا کمری هیبریدی حدود ٢٦‌هزار دلار قیمت دارد، در حالی ‌که قیمت تویوتا کمری معمولی ٢٢‌هزار دلار است. مصرف سوخت هیبریدی‌ها زیر پنج لیتر در ١٠٠ کیلومتر است، درحالی‌که خودروهای ایرانی عموما ٩ لیتر در ١٠٠ لیتر می‌سوزانند. ارزان‌ترین و پرطرفدارترین خودروی برقی در چین هم حدود هزار دلار قیمت دارد.
مشکلات برقی‌ها
سرعت علم در زمینه خودرو گرچه قابل توجه بوده اما هنوز نتوانسته فکری برای اسقاط و انحدام قطعه‌های خودروهای برقی کند. عمر باتری این خودروها تقریبا 10 سال است و هنوز مکانیزم مشخصی برای اسقاط آنها حتی در کشورهای پیشرفته هم پیدا نشده است چه برسد به ایران. مساله دیگر درباره ورود خودروهای برقی به ایران، نبود انگیزه و مشوق‌های لازم برای ساخت و یا واردات آنهاست.
خبرنگار: فریبا رحمانی

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/204063/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

تمرکز دشمن در حوزه اقتصاد پس از شکست در عرصه نظامی

پیش‌گویی یک نماینده درباره قیمت دلار

غفلت از بخش خصوصی ضربه سنگینی به اقتصاد وارد می‌کند

تصویر جهانی دولت جمهوری اسلامی ایران ؛ کشوری عزتمند است

اطلاعات غلطی که درباره کاهش نرخ بیکاری می‌دهند؛ فقط حلوا حلوا گفتن است؟

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن /مردم دارند له می شوند، آخر مگر این میز چقدر ارزش دارد؟!

چرا تغییر خاندوزی نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات اقتصاد ایران را باز کند؟

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه مستقیم به اقتصاد کشور است

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه به اقتصاد کشور است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت مردم پیش می‌بریم

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت شهروندان پیش می‌بریم

نابودی بزرگترین مرکز داروسازی نوار غزه به دست اشغالگران صهیونیست

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

فعالان اقتصادی اقدامات رئیسی دوران قوه قضائیه را می‌خواهند

نظر یک کارشناس اقتصادی در مورد علت افزایش طلا/ چین مقصر است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش شدت مصرف انرژی در ایران

سرعت‌گیرهای رشد اقتصادی

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

ازدواج سه زوج فلسطینی در دل جنگ

زلنسکی: ناتو باید روشن کند متحد کی‌یف هست یا نه

وداع تلخ مادر با کودک خردسالش که در بمباران صهیونیست‌ها به شهادت رسید

آزمایش یک موشک قاره پیمای جدید در کره شمالی

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

ریزش رتبه اقتصادی رژیم صهیونیستی ادامه دارد

تدوین طرح پرورش آبزیان دریایی در سطح 222 هکتار در بوشهر