ایرانیان جهان

آخرين مطالب

گاردین: آیا ترامپ به دنبال گرفتن انتقام شکستش از ایران است؟ ایالات متحده آمریکا

گاردین: آیا ترامپ به دنبال گرفتن انتقام شکستش از ایران است؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست و صرفا برای آگاهی مخاطب ایرانی از نگاه تحلیل‌گران و رسانه‌های خارجی منتشر می‌شود.
سایمون تیسدال-گاردین/ ترور دانشمند هسته‌ای ایران این نگرانی را به وجود آورده که دونالد ترامپ رییس‌جمهور فعلی امریکا در واپسین روزهای ریاست‌جمهوری خود به دنبال اتخاذ اقداماتی بیشتر علیه جمهوری اسلامی باشد. ترور محسن فخری‌زاده روز جمعه به دست تروریست‌های اسراییلی موجب شده بسیاری نگران شوند که دونالد ترامپ در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری خود، در تبانی با تل‌آویو و ریاض بخواهد تهران را برای ورود به یک جنگ تمام‌عیار تحریک کند. انتقام‌جویی چهارساله ترامپ از ایران اکنون به اوج خود رسیده و او هنوز هم قدرت و ابزار لازم برای زدن تیر آخر را دارد. در پی دیدار بی‌سابقه هفته گذشته بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل، مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در عربستان گمان می‌رود که ترامپ قصد دارد به زودی نوعی حمله را علیه ایران ترتیب دهد. هنوز مشخص نیست این سه نفر در مورد چه چیزی مذاکره کرده‌اند و همین موضوع موجب تقویت تئوری‌های توطئه شده است. در غیاب یک بیانیه رسمی، گفته می‌شود آنها ممکن است برای تحریک و تضعیف تهران با یکدیگر توافق کرده باشند، بنابراین ممکن است در صورت تلافی ایران، ترامپ پیش از ترک قدرت، از این مساله به عنوان بهانه‌ای برای توجیه حمله به تاسیسات هسته‌ای این کشور استفاده کند.
نشست نئوم و فاش شدن خبر برگزاری آن که احتمالا عمدا انجام شد، هدف مهم دیگری را دنبال می‌کرد. شرکت‌کنندگان این نشست قصد داشتند با نمایش یک جبهه متحد ضدایرانی به جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده بفهمانند که برنامه‌های او برای ازسرگیری گفت‌وگوها با تهران و احیای توافق هسته‌ای برجام که ترامپ از آن خارج شده بود، با مقاومت شدیدی روبه‌رو شده و باید مورد بازنگری قرار بگیرد. اگر همان‌طورکه رهبر ایران آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای تهدید کرده است ایران به این ترور عکس‌العمل نشان بدهد، امیدهای بایدن برای آرام کردن اوضاع منطقه از بین می‌رود. البته در این بین ممکن است تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز و دیگر مناطق نیز هدف حمله قرار گیرند. خطر دیگری که وجود دارد این است که حتی اگر تهران هم نخواهد عکس‌العملی نشان دهد، گروه‌های وفادار به جمهوری اسلامی در عراق، سوریه یا لبنان خود دست به کار خواهند شد. سردار حسین دهقان، یکی از فرماندهان ارشد ایران در توییتی وعده داد ایران مثل صاعقه بر سر قاتلان شهید فخری‌زاده آوار خواهد شد و کاری می‌کند از کرده خود پشیمان شوند.
با این حال ایران در دوراهی بسیار بدی گیر افتاده است. اگر آشکارا انتقام بگیرد، دشمنانش بهانه لازم را برای وارد کردن ضربات سخت‌تری به جمهوری اسلامی به دست می‌آورند. رهبران ایران تردیدی ندارند که اسراییل با چراغ سبز احتمالی واشنگتن این ترور را انجام داده است. حسن روحانی رییس‌جمهور ایران علنا «رژیم غاصب صهیونیستی» را مقصر این ترور دانسته است. جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در توییتی به «نشانه‌های جدی» از نقش‌آفرینی اسراییل در این ترور اشاره کرده است. او در این توییت نوشته است: ایران جامعه بین‌المللی - خصوصا اتحادیه اروپا- را به پایان دادن استاندارد‌های دوگانه شرم‌آور خود و محکوم کردن این عمل تروریسم دولتی فرا می‌خواند. روش مورد استفاده در ترور محسن فخری‌زاده که در خیابانی در نزدیکی تهران به شهادت رسید، شبیه به روش به کار رفته در ترور چندین دانشمند هسته‌ای دیگر در سال‌های 2010 تا 2012 بود که در آن موارد نیز ایران اسراییل را مقصر شناخت.
سال 2018، نتانیاهو از فخری‌زاده به عنوان مغز متفکر برنامه «سلاح اتمی» ایران نام برد. این حادثه همچنین یادآور ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در اوایل سال جاری میلادی به دستور مستقیم ترامپ در بغداد اتفاق افتاد. سلیمانی یک قهرمان ملی محسوب می‌شد، اما فخری‌زاده نیز دانشمند بسیار برجسته و عالی‌رتبه‌ای بود. ترور او برای ایران ضربه بسیار سختی است. ترامپ آمادگی خود را برای استفاده از ابزارهای پنهانی به منظور «تنبیه» حکومت ایران اعلام کرده است. حکومتی که او ادعا می‌کند مخفیانه مشغول ساخت سلاح اتمی و بی‌ثبات کردن خاورمیانه است؛ ادعاهایی که ایران قاطعانه تکذیب می‌کند. گفته می‌شود امریکا و اسراییل با نظارت ترامپ چندین عملیات خرابکاری را در داخل ایران ترتیب داده‌اند. در ماه ژوئن، انفجاری مرموز در تاسیسات غنی‌سازی سوخت هسته‌ای نطنز خرابی‌هایی را به وجود آورد. در ماه نوامبر، پس از آنکه بازرسان سازمان ملل اعلام کردند ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران اکنون 12برابر بیشتر از حد مجاز برجام است، ترامپ چندین‌بار گزینه حمله به تاسیسات نطنز و دیگر نقاط ایران را مورد بررسی قرار داده است. به دلایلی که هنوز مشخص نیست، ترامپ هفته گذشته چندین بمب‌افکن بی‌52 را به خاورمیانه اعزام کرد. آیا ترور فخری‌زاده اقدامی منحصر به‌ فرد برای آسیب زدن به برنامه هسته‌ای ایران بود؟ یا این تازه مقدمه‌ای برای اقدامات راهبردی‌تر علیه ایران از سوی ترامپ است تا بتواند برای خود میراثی به جای بگذارد؟ ترامپ قطعا به یک پیروزی نیاز دارد. سیاست او در قبال ایران، یعنی فشار حداکثری، تنها مردم ایران را عذاب داده و باعث تغییر سیاست‌های جمهوری اسلامی نشده است. حکومت اکنون از همیشه به تولید سلاح اتمی نزدیک‌تر است و مقصر این مساله ترامپ است که از توافق برجام خارج شد.
با این حال اتفاق بعدی به اسراییل و عربستان نیز بستگی دارد. نتانیاهو و بن سلمان قصد دارند به بایدن این پیام را بدهند که آشتی با ایران جواب نمی‌دهد. اگر توافق هسته‌ای قرار است احیا شود، باید حفره‌هایی که آنها را نگران می‌کند پر شده و عناصر جدیدی به توافق اضافه شود. در این بین، آنها معتقدند تحریم‌ها علیه ایران باید ادامه یابد. هر دو طرف باید بسیار با ملاحظه جلو بروند. نتانیاهو نمی‌تواند تاثیر دیدگاه‌های بایدن و گسترش خصومت‌ها را بر امنیت اسراییل نادیده بگیرد. بن سلمان نیز خیلی دوست دارد ضربه سختی را به ایران وارد کند، اما او هم باید به هزینه تبدیل شهرهای عربستان و ترمینال‌های نفتی این کشور به اهداف موشکی ایران و متحدانش در منطقه خوب فکر کند. برای آنها، ترور یک قمار خطرناک محسوب می‌شود. رهبران ایران هستند که اکنون تصمیم می‌گیرند می‌خواهند در برابر فشارها برای انتقام مقاومت کنند یا با تلافی ترور فخری‌زاده، خطر ورود به یک جنگ بزرگ‌تر را در بحبوحه تحریم‌ها و اقتصاد کرونازده به جان بخرند. این لحظه برای خاورمیانه بسیار مهم است. ترامپ به شکل مرموزی پر از خباثت و میل به آسیب زدن است و به دنبال فرصتی برای حمله می‌گردد. پس از چهار سال شکست، شاید او وسوسه شود وارد این جنگ شود.
ترجمه هدیه عابدی

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/204276/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان

مسکو: فرمول زلنسکی برای صلح، درگیری را طولانی‌تر می‌کند

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)

نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت

رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی

توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

«ابر دولت» در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

بازاری‌ها فروشنده شدند/ بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان

وزیر کار: منتخبان کارگری عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند

نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

مادورو: کشورهای ائتلاف بولیواری خواهان جهان چندقطبی هستند

دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست

پاپ فرانسیس: جنگ غزه و اوکراین را متوقف کنید

بخشی از آثار ویرانی های ارتش اشغالگر در شهر خان یونس

افسر اسرائیلی هدف تک‌تیرانداز مقاومت فلسطین

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

منطقه پیام، از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

بزودی، راه اندازی شرکت تولید خودرو نیسان در خرمشهر

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

لاپید خواستار خروج دو عضو شورای جنگ از کابینه شد

لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

15 کشور قدرتمند جهان اسلام بر اساس مولفه های نظامی و اقتصادی

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

افزایش اعتبار هنرستانهای خراسان شمالی /هنرستان ها باعث رشد اقتصادی منطقه می شود

پیام سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی

نگاه ویژه نمایندگان وزیر به مشکلات کلان استان

رسیدگی به هزار و 358 پرونده تخلف در تعزیرات کهگیلویه و بویراحمد

افزایش پرورش مرغ گوشتی در استان تهران

از اکسپو ایران 2024 چه می‌دانید؟

30 کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند

تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی

ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

گسترش خیزش دانشجویی در آمریکا و درگیری پلیس با دانشجویان

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

دانشجویان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را «هو» کردند

تعرض بیش از 430 شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال 700 نفر را فراهم کردند

‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد