ایرانیان جهان

آخرين مطالب

3 تناقض اوپک در روز سرنوشت‌ساز خواندنی ها

3 تناقض اوپک در روز سرنوشت‌ساز
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اوپک و متحدانش امروز و فردا در نشست یکصد و هشتادم خود گرد هم می‌آیند تا درباره ادامه محدودیت 7/ 7 میلیون بشکه در روز یا افزایش نزدیک به 2 میلیون بشکه‌ای آن تصمیم بگیرند. با این حال، این نشست نه در مقر این سازمان در پایتخت اتریش، بلکه به صورت مجازی برگزار خواهد شد. در واقع بازارهای کریسمس در وین به دلیل قرنطینه شدید و برای کنترل موج دوم شیوع کرونا بسته‌اند. همین موضوع عیان‌کننده اولین تناقض پیش روی اوپک است. در شرق آسیا یعنی جایی که بیشتر نفت اوپک مصرف می‌شود اما وضعیت تقریبا برعکس است. خیابان‌های چین و هند به دلیل جشن‌های ملی و تعطیلات پر از ماشین‌هایی است که مصرف سوخت را بالا می‌برند. اوپک‌پلاس در جلسه خود باید تصمیم بگیرد نگاه جهانی به موضوع تقاضای نفت داشته باشد یا بازار سنتی خود را مدنظر قرار دهد.
تناقض دوم شکافی است که در میزان تقاضای بنزین و گازوئیل در مقایسه با سوخت جت وجود دارد. در حالی که تقاضای جهانی دو سوخت اول به حدود 90 درصد حالت عادی رسیده است، تقاضای سوخت هواپیما فقط 50 درصد میزان پیش از شیوع کروناست. اوپک در این مورد نیز باید وضعیت را بسنجد چراکه این گروه در توافقات خود به سوخت مشخصی اشاره نمی‌کند و فقط برای تولید نفت خام محدودیت ایجاد می‌کند؛ اما تناقض‌ها به اینجا ختم نمی‌شود. در واقع کیفیت نفت خام عامل دیگر پیش روی اوپک است. با توجه به کاهش تولید عربستان، روسیه و دیگر تولیدکنندگان بزرگ، از عرضه نفت سنگین و ترش کاسته شده؛ موضوعی که بازار این نوع نفت را بهبود بخشیده است. با این حال نفت سبک و شیرین عمدتا به دلیل بازگشت لیبی که تولیدکننده این نوع نفت است و همین‌طور کاهش تقاضای اروپا به عنوان مصرف‌کننده، با مازاد عرضه مواجه است. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به همراه 10 کشور متحد از جمله روسیه (اوپک‌پلاس) به این موضوع نیز توجه جدی خواهند داشت.
شکاف جغرافیایی، پالایشگاهی و کیفی نفت
پایتخت اتریش مثال عینی برای مقایسه وضع تقاضا در غرب و شرق جهان است. وین حتی یک ماه مانده به جشن سال نو با قرنطینه شدید روبه‌روست و مانند دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا به دلیل پاندمی کرونا خلوت‌تر از چند ماه گذشته شده است. اما در آسیا و مشخصا شرق این قاره، وضعیت متفاوت است. خیابان‌های هند به عنوان سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان به دلیل جشن‌های اخیر این کشور مملو از آدم و خودرو بوده است. همزمان تعطیلات «هفته طلایی» در چین نیز باعث شده میلیون‌ها نفر با خودرو، قطار و حتی هواپیما برای دیدار خانواده‌ها و بستگان به شهرهای خود مسافرت کنند. شکاف شرق و غرب برای اوپک‌پلاس یک سرگیجه اضافی است چراکه این گروه دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری باید برای به تعویق انداختن افزایش تولید از ژانویه تصمیم بگیرد و اگر این کار را بکند برای چه مدت زمانی.
مساله دیگر برای اوپک شکافی است که در بازار بخش پالایشگاهی به وجود آمده است. در حالی که تقاضای بنزین و گازوئیل به حدود 90 درصد از حالت عادی بازگشته، مصرف سوخت جت فقط 50 درصد سطح نرمال است. چنین شرایطی، پالایشگاه‌ها را در تنگنا قرار می‌دهد زیرا وقتی نفت پالایش می‌شود، نمی‌توان یکی از سوخت‌ها را حذف یا تولیدش را به شدت کم کرد. پالایشگاه‌ها با راهکارهایی، فقط می‌توانند تاحدودی تولید را به سمت یک یا چند سوخت مشخص متمایل کنند. بنابراین اگر تقاضای سوخت جت در همین سطح پایین باقی بماند، نمی‌توان انتظار داشت با وجود رشد تقاضای دیگر سوخت‌ها، عملکرد پالایشگاهی افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد. از آنجا که پالایشگاه‌ها مشتری عمده نفت خام هستند، عملکرد پایین آنها در نهایت تقاضای نفت و همین‌طور قیمت‌ها را تضعیف می‌کند.
بسام فتوح، رئیس موسسه مطالعات انرژی آکسفورد در مورد این ناهماهنگی در رشد تقاضا می‌گوید: «اندازه شوک (وارد شده به بازار) و یکسان نبودن آثار آن به معنای فرآیند بازیابی است که اصلا متعادل نیست.»
بر اساس گزارش بلومبرگ که به قلم خاویر‌‌بلاس نوشته شده، نمایندگان اوپک‌پلاس در جمع‌های خصوصی در مورد این عدم‌توازن در ریکاوری هم از نظر جغرافیایی و هم از حیث فرآورده‌های پالایشی حرف می‌زنند. آنها همچنین به طور فزاینده‌ای درباره یک تقسیم‌بندی دیگر صحبت می‌کنند: کیفیت نفت خام. بازار برای گرید با چگالی و سولفور بالاتر که نفت سنگین و ترش نامیده می‌شود عمدتا به دلیل کاهش تولید عربستان و روسیه در پی توافق انجام شده در اوپک‌پلاس، مناسب است. با این حال، نفت به اصطلاح سبک و شیرین هنوز با مازاد عرضه مواجه است چراکه از یکسو، بشکه‌های نفت لیبی که از این نوع نفت است به بازار سرازیر شده و از سوی دیگر، مصرف نفت دریای شمال توسط پالایشگاه‌های اروپایی کاهش یافته است.
تمام این موضوعات تصمیم‌گیری اوپک‌پلاس که صرفا می‌تواند تولید نفت خام و نه فرآورده‌های آن را کاهش یا افزایش دهد، دشوار می‌کند. اوپک از نظر جغرافیایی و کیفیت نفت نیز مشکل دارد. در واقع، این گروه در حال کاهش عرضه نفت عمدتا سنگین و ترشی است که معمولا به شرق آسیا حمل می‌شود؛ یعنی جایی که تقاضا از پیش بالا رفته است. با این حال، اوپک‌پلاس دلگرمی‌هایی دارد. خبر خوب اینکه قرنطینه‌ها در موج دوم شیوع کرونا در اروپا به اندازه موج اول سختگیرانه نیست. از سوی دیگر، افزایش تقاضای آسیا فقط در چین اتفاق نیفتاده، بلکه مصرف سوخت در هند، ژاپن و کره‌جنوبی نیز بالا رفته است. بیشتر کارشناسان معتقدند اوپک‌پلاس در جلسه پیش‌رو سطح تولید فعلی‌اش را برای سه ماه تمدید می‌کند چراکه اقتصاددانان خود این سازمان گفته‌اند در صوت عدم‌انجام چنین کاری، ذخایر جهانی نفت در فصل اول سال آینده هر روز 200 هزار بشکه افزایش خواهند یافت.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/204281/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

سیل برای دبی گران تمام شد

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی