ایرانیان جهان

آخرين مطالب

طرح ایران برای خروج از تله انفعال هسته‌ای اخبار ایران

طرح ایران برای خروج از تله انفعال هسته‌ای
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فرهیختگان /متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پس از ترور دکتر محسن فخری‌زاده از دانشمندان برجسته و عناصر کلیدی صنعت هسته‌ای و دفاعی کشور، تحلیل‌های زیادی درباره نوع واکنش ایران در رسانه‌ها و از سوی کارشناسان مختلف سیاسی و امنیتی منتشر شد، اظهارنظرهایی که قریب‌به‌اتفاق‌شان در یک نقطه با هم اشتراک داشتند؛ «کاهش تعهدات ایران در برجام». نظرات درباره کاهش تعهدات البته بیشتر ناظر به مساله نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود، چراکه علاوه‌بر نظارت‌های بسیار موسع و بی‌نظیری که بازرسان آژانس روی فعالیت‌های صنعت هسته‌ای ایران داشته و دارند، خیلی‌ها مبتنی‌بر آنچه میان ایران و آژانس در این سال‌ها گذشته، معتقدند اطلاعات مربوط به بازرسی‌ها از ایران به‌صورت گسترده و کانالیزه از آژانس به‌سمت سرویس‌های جاسوسی غربی اعم از سیا و موساد سرازیر می‌شود و لذا ‌باید این مسیر هرچه زودتر مسدود شود. این استدلال البته علاوه‌بر نظر آن دسته از کارشناسان و فعالان سیاسی است که می‌گویند چنین اقداماتی علاوه‌بر موازنه قدرت، در مواجهه احتمالی با دولت بعدی آمریکا می‌توان دست کشور را پرتر از قبل کند، اتفاقی که البته برخی معتقدند بسیار قبل‌تر ‌باید اتفاق می‌افتاد.
تکرار فک پلمب در سال 84
ازاین‌رو اولین قدم‌ها در مجلس برای تغییر زمین بازی به نفع ایران دیروز برداشته شد و با پیگیری نمایندگان مجلس طرح اقدام راهبردی ایران برای لغو تحریم‌ها که یک فوریت آن 13 آبان‌ماه به تصویب مجلس رسیده و در این مدت برای بررسی جزئیات به کمیسیون امنیت ملی رفته بود، با بررسی مجدد در صحن علنی دوفوریتی شد تا مسیر برای تحقق هرچه سریع‌تر آن محقق شود. در جلسه علنی صبح روز گذشته از 246 نماینده حاضر، 232 نفر به دوفوریت این طرح رای داده و آن را به تصویب رساندند.
نکته مهمی که در این خصوص وجود داشت این است که روز گذشته مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که به همراهی جمعی دیگر از نمایندگان متقاضی دوفوریتی شدن طرح یادشده بود، یکی از علل اقدام مجلس در این زمینه را بی‌عملی دولت در جریان گام‌های پنجگانه کاهش تحریم‌های برجامی عنوان کرد و گفت: «برخی گام‌ها بی‌خاصیت است و برخی دیگر هم اجرا نشد، در این شرایط مجلس هم نمی‌تواند ورود و مطالبه‌گری کند اما با مصوبه مجلس می‌توان اجرای تکالیف را از دولت مطالبه‌گری کرد، لذا در این طرح جرم‌انگاری شده که ضمانتی برای اجرای قانون نسبت به افرادی است که از اجرای آن امتناع یا استنکاف یا ممانعت می‌کنند.» اتفاقی که البته شباهت بسیار بالایی با فک پلمب صورت‌گرفته در سال 84 از صنعت هسته‌ای کشور و پس از بدعهدی‌های اروپایی‌ها در جریان مذاکرات سعدآباد، بروکسل و پاریس داشت و حالا با این رای نمایندگان که به احتمال فراوان در جلسه نهایی صحن علنی هم تکرار خواهد شد، دوباره تداعی آن تجربه قبلی را در اذهان ایجاد کرده است.
توقف اجرای پروتکل الحاقی فوری یا مرحله‌ای؟
ظهر دیروز و پس از این تصویب در صحن علنی، طرح یادشده دوباره به کمیسیون امنیت ملی فرستاده شد تا علاوه‌بر فرآیند معمولی که در این کمیسیون و در چنین مواقعی برای بررسی طرح‌ها انجام می‌گیرد، در جلسه فوق‌العاده بعدازظهر و با حضور رئیس مجلس و تنی چند از کارشناسان و نمایندگان، طرح با دقت بیشتری مورد بررسی قرار بگیرد. جلسه‌ای که تا زمان نگارش این متن، بیشتر از 5 ساعت به طول انجامیده و جمع‌بندی نهایی بالاخره بدست آمد.
در این خصوص البته یک نکته مهم این است که تا پیش از واقعه اسفناک روز جمعه و ترور دکتر محسن فخری‌زاده، تقریبا تمامی 9 ماده ذکرشده در این طرح به انضمام بندی که قرار بود به‌منظور تامین مالی آنچه پیش‎‌بینی شده، در متن گنجانده شود، مورد بررسی اعضا قرار گرفته بود و لذا امکان ارسال آن با همان کم‌وکیف قبلی به صحن علنی در موعدی زودهنگام (با توجه به دوفوریتی شدن) فراهم بود اما مطابق آنچه «فرهیختگان» روز گذشته و در جریان گفت‌وگو با برخی نمایندگان کسب اطلاع کرد، نمایندگان لزوم تغییراتی را مجددا در این طرح احساس کردند.
بررسی‌ها در این خصوص نشان می‌دهد برخی نمایندگان مجلس که تعدادشان هم کم نبود، معتقد بودند به‌دلیل اتفاق روز جمعه باید تغییراتی در متن پیشین داده شود و برخی قیود که موجبات طولانی شدن اقدامات پیش‌بینی‎شده را فراهم می‌آورد، کنار رود. در این خصوص صبح روز گذشته و پیش از جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی، ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون در اظهارنظری تاکید کرد که برخی نمایندگان ایده توقف هرچه زودتر اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را دارند، او در این‌باره گفت: «یکی از پیشنهادهای نمایندگان در طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است که هنوز این پیشنهاد در کمیسیون برای بررسی مطرح نشده است.» البته این درحالی است که ابوالفضل عمویی روز قبل و در جریان تجمع دانشجویان در واکنش به شهادت دکتر فخری‌زاده، در دفاع از کاهش نظارت‌ها و بازرسی‌های آژانس توضیحاتی ارائه کرده و آن را ضروری دانسته بود.
پس از این اظهارنظر، گفت‌وگویی از سیدمحمود نبویان دیگر نماینده تهران منتشر شد که طی آن او با توضیح جزئیاتی از این ایده نمایندگان گفته بود: «در بررسی جزئیات این طرح، بازدید از تمام مراکز نظامی را برای بازرسان آژانس منع خواهیم کرد و دولت را ملزم به عدم اجازه به بازدید از مراکز نظامی خواهیم کرد. خروج از پروتکل الحاقی به معنی خروج از برجام نیست و اساسا، برجام مقوله دیگری است.» او همچنین در این مصاحبه تاکید کرده بود: «ما علاوه‌بر بازدید، مصاحبه بازرسان آژانس با متخصصان و دانشمندان را هم ممنوع خواهیم کرد، چون بی‌اعتمادی به بازرسان آژانس برای ما ثابت شده است.»
نکته قابل‌توجه در این زمینه البته این است که نزدیکان دولت همچنان با چنین طرح‌هایی مخالف هستند و استدلال می‌کنند کاهش تعهدات ایران در زمینه نظارت‌های آژانس همسویی با اهداف کسانی است که دکتر فخری‌زاده را به شهادت رساندند، از این‌رو نباید در این زمینه عجله کرد. با این توصیف شاید بتوان گفت که فعلا مخالفت دولت با این بند احتمالی طرح راهبردی لغو تحریم‌ها مهم‎‌ترین مانعی است که پیش‌روی مدافعان طرح یادشده قرار دارد.
در کنار این مساله، البته نکات دیگری هم وجود دارد که با توجه به اخبار و گزارش‌های منتشرشده درباره جلسات اخیر مجلس و دولت شاید آنچنان محل بحث نباشد، هرچند هرکدام‌شان اقدام مهمی برای توسعه توازن قوا در عرصه هسته‌ای هستند. برای مثال یکی از موضوعاتی که گفته می‌شود با تفاهم صورت‌گرفته در کمیسیون به تصویب رسیده، مساله انباشت مواد غنی‌شده کمتر از 5 درصد است، خبری که البته پیش از این از سوی کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بیان شده بود. دومین مساله راه‌اندازی آبشار سانتریفیوژهای نسل 6 و همچنین انتقال بخشی از غنی‌سازی به سایت نفوذناپذیر فوردو است که درمورد آن هم توافقاتی ظاهرا صورت گرفته و بناست به‌سرعت این اقدام عملیاتی شود. لازم به ذکر است ظرفیت باقی‌مانده از سایت فوردو حدود 1000 سانتریفیوژ دیگر است که طبق پیشنهاد نمایندگان بناست با دستگاه‌های نسل ششم تجهیز شود.
نکته دیگری که البته در طرح مجلس هم به‌عنوان یک ماده مستقل آمده، لزوم راه‌اندازی کارخانه تولید اورانیوم فلزی است، محصولی استراتژیک که کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف دارد و تولید آن هم به‌عنوان یک محصول راهبردی می‌تواند کمک‌حال این روزهای سیاست و دیپلماسی در کشور باشد.
بستن 

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/204287/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد

ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است

زیرساخت‌های لازم در 3 بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شد

دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است

حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره | مزیت ویژه‌ای که سریلانکا برای ایران دارد

رئیسی: همکاری‌ها برای بی‌اثر کردن دشمنی‌ها علیه دو ملت ایران و سریلانکا باید تقویت شود

رئیس‌جمهور: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود

رئیسی: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود/ رئیس جمهور سریلانکا: ما حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کردیم

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی-مهندسی به سریلانکا

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

اختصاص 420 میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است

دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد

تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیسی: ایران کشوری پیشرفته و فناور است/ برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا آماده‌ایم

کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟

اقدام دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا در اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

سفر مخفیانه روسای ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و شاباک به قاهره

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فن‌آور است

افتتاح 3 مگاپروژه حوزه انرژی سریلانکا توسط سید ابراهیم رئیسی/ امضای 5 سند همکاری میان ایران و سریلانکا/رئیسی: تهدیدها و تحریم ها ملت ایران را متوقف نکرده است/ رئیس جمهور سریلانکا: از حمایت های ایران تشکر می کنیم

مبلغ محکومیت متخلفان اقتصادی استان 218 میلیارد ریال است

3.5 درصد از رشد اقتصادی ایلام مربوط به بهره وری است