ایرانیان جهان

آخرين مطالب

عدالت بنزینی محقق می‌شود؟ خواندنی ها

عدالت بنزینی محقق می‌شود؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
با گذشت بیش از یک سال از بازگشت کارت سوخت و افزایش قیمت بنزین، اکنون خبر رسیده کمیسیون انرژی مجلس در حال بررسی طرحی است که به واسطه آن سهمیه بنزین نه به خودروها بلکه به همه افراد صرف‌نظر از اینکه مالک خودرویی باشند یا خیر، تعلق می‌گیرد. این طرح که طی دهه 80 و 90 به عنوان طرح جایگزین نظام سهمیه‌بندی فعلی مطرح شده بود، نگاهی عدالت‌مدارانه‌تر به اقشار محروم دارد و با ایجاد انگیزه در شهروندان می‌تواند به کاهش مصرف این سوخت و افزایش درآمد آنها منجر شود.
کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی طرحی را در دست مطالعه دارد که بر اساس آن بنزین یارانه‌ای نه فقط به شهروندان دارای خودرو، بلکه به تمام ایرانیان تعلق خواهد گرفت. بر اساس این طرح، هر فرد روزانه 7/ 0 لیتر بنزین دریافت می‌کند و می‌تواند آن را به اختیار خود به فروش برساند. شالوده این طرح ابتدا در دهه 80 در سرمقاله روزنامه «دنیای‌اقتصاد» تحت عنوان «بهترین راه‌حل ممکن برای معضل بنزین» به قلم مهدی نصرتی، از اقتصاددانان کشور مطرح شد که طبق آن پیشنهاد شد دولت با استفاده از فرمولی کشف قیمت بنزین را با مشارکت همه مردم انجام دهد. به این معنا که به جای اعطای سهمیه (و یارانه) بنزین به پلاک خودروها، هر شخص دارای کد ملی بتواند سهمی از بنزین تولیدی کشور داشته باشد و با داد و ستد آن در بازارهای متشکل، انگیزه کاهش مصرف سوخت بالا رفته و عدالت بیشتری در قبال اقشار محروم که مالک خودرو نیستند، اعمال شود. با این حال، چنین طرحی اجرا نشد و دولت وقت ترجیح داد به مالکان خودرو و موتورسیکلت سهمیه بدهد و قیمت بنزین آزاد را تقریبا چهار برابر بنزین یارانه‌ای در نظر گرفت. وارد شدن کارت سوخت به بخشی از زندگی روزانه ایرانی‌ها اگرچه تا مدتی به کاهش مصرف انجامید اما مصرف‌کنندگان به تدریج انتظارات خود را با وضع جدید تطبیق دادند و مجددا مصرف به ارقام بالایی رسید. در دولت یازدهم نیز با وجود قانون افزایش سالانه قیمت بنزین برای نزدیک کردن این سوخت استراتژیک به قیمت جهانی و جلوگیری از قاچاق آن، این امر اجرا نشد تا اینکه یک سال پیش و به‌طور ناگهانی با بازگشت کارت سوخت، بنزین آزاد به 3 هزار تومان رسید. غیرمنتظره و سنگین بودن این طرح موجب ایجاد شوک به مصرف‌کنندگان و اعتراض آنان شد. حال پس از یک سال و بازبینی این طرح به نظر می‌رسد بیش از آنکه کاهش مصرف بنزین به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت آزاد بازگردد، منشأیی دارد به نام ویروس کووید-19. در واقع این راهکار دولت نیز فقط به‌طور موقتی می‌تواند موجب کاهش مصرف شود و همان‌طور که وزیر نفت، بیژن زنگنه در اظهارنظری جنجالی عنوان کرد، عادت به قیمت جدید به تدریج مصرف را به حالت قبل بازمی‌گرداند. با این حال، طرح جدید مجلس که به نام «بنزین کوپنی» نیز مشهور است می‌تواند در صورت تصویب در شرایط جدید که مردم با سازوکار بازار سرمایه آشنایی بیشتری پیدا کرده‌اند و بستر مناسبی برای دادوستد بنزینی فراهم است، عادلانه‌تر از طرح موجود باشد و اقشار محروم را نیز از مواهب ملی بهره‌‌مند کند.
توزیع 200 هزار میلیارد یارانه سوخت
بر اساس محاسبات اتاق بازرگانی ایران، با در نظر گرفتن یارانه‌ای که به بنزین سهمیه‌بندی تعلق می‌گیرد و همین‌طور مابه‌التفاوت هزینه تمام شده بنزین داخلی و بنزین آزاد با قیمت 3 هزار تومان، در مجموع بیش از 200 هزار میلیارد تومان یارانه در یک سال اجرای طرح سهمیه‌بندی میان خودروسواران توزیع شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، براساس میانگین قیمت فعلی نفت ایران که هر بشکه نفت در بازارهای جهانی حدود 45 دلار فروخته می‌شود، اگر آن را به قیمت ریال آن بر 159 لیتر (هر بشکه) تقسیم کنیم هر لیتر نفت خام کشور (با نرخ دلار 24هزار و 500 تومانی) حدود 6 هزار و 934 تومان ارزش دارد، حال برای تبدیل نفت خام به فرآورده‌های نفتی قابل عرضه باید این نفت پس از یک فرآورش اولیه به محل پالایشگاه منتقل و پس از فرآیندهای مختلف پالایش به انبارهای فرآورده‌های نفتی منتقل و از آنجا توسط نفتکش‌های حمل زمینی به جایگاه‌های عرضه سوخت حمل شود که تمام این مراحل هزینه‌بر است. از سوی دیگر برای هر بشکه تصفیه نفت خام حداقل 20 هزار دلار در یک پالایشگاه متعارف باید سرمایه‌گذاری شود، یعنی با فرض وجود یک پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای که مازوت آن حتی زیر 10 درصد نیاید، 6 میلیارد دلار باید هزینه شود که چهار تا پنج سال نیز زمان می‌برد و تنها 25 درصد آن بنزین خواهد بود. علاوه بر این هزینه‌ها، قیمت نهایی فرآورده‌های نفتی در کشور با افزودن مالیات ارزش افزوده و عوارض توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی محاسبه می‌شود. همچنین، هزینه پالایش یک بشکه نفت خام در پالایشگاه‌های ایران حدود 2 دلار در هر بشکه است. هزینه کارمزد جایگاه‌دار، تانکر و کارمزد به شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت نیز به ازای هر لیتر حدود 250 تومان است.
بر اساس محاسبات تسنیم، اگر تمامی ارقام مذکور را در نظر بگیریم، می‌توان گفت در حال حاضر قیمت تمام‌شده بنزین برای دولت با تمامی عوارض و هزینه‌ها، حداقل چیزی در حدود 5 هزار تومان در هر لیتر است. از آبان 98 تاکنون که بیش از یک سال از سهمیه‌بندی بنزین می‌گذرد، 13 مرحله سهمیه 60 لیتری بنزین با قیمت 1500 تومان در هر لیتر برای خودروهای شخصی و 13 مرحله سهمیه 25 لیتری بنزین برای موتورسیکلت‌ها واریز شده است. قیمت بنزین در فوب خلیج‌فارس 50 سنت است که با توجه به میانگین 18 هزار تومانی قیمت دلار در یک سال گذشته، چیزی حدود 9 هزار تومان در هر لیتر، بنزین بر اساس فوب خلیج‌فارس به‌طور میانگین در یک سال اخیر ارزش داشته است. در طول یک سال در 12 نوبت مجموعا 720 لیتر بنزین 1500 تومانی به کارت سوخت خودروهای شخصی و 300 لیتر بنزین 1500 تومانی به کارت سوخت موتورسیکلت‌ها واریز شد. نسبت به قیمت بنزین آزاد 3هزار تومانی، در 12 نوبت (یک‌سال) چیزی حدود یک میلیون و 80 هزار تومان هر خودرو و 450 هزار تومان هر موتورسیکلت یارانه بنزین دریافت کرده‌اند. اگر این یارانه را بر اساس هزینه حداقل 5 هزار تومانی تولید و عرضه بنزین برای دولت محاسبه کنیم، برای هر خودرو 2 میلیون و 520 هزار تومان و برای هر موتورسیکلت یک میلیون و 50 هزار تومان یارانه پنهان بنزین در یک‌سال گذشته پرداخت شده است. اگر این یارانه را بر اساس قیمت بنزین در فوب خلیج‌فارس (به‌طور متوسط) در یک‌سال گذشته محاسبه کنیم، برای هر خودرو 5 میلیون و 400 هزار تومان و برای هر موتورسیکلت 2 میلیون و 250 هزار تومان یارانه بنزین تعلق گرفته است. اما فقط بنزین 1500 تومانی دارای یارانه پنهان نیست، بلکه بنزین 3هزار تومانی نیز یارانه پنهان دارد و اینکه سالانه چقدر یارانه پنهان بنزین برای مصرف این فرآورده نفتی در کشور پرداخت می‌شود، بر اساس محاسبات اتاق بازرگانی ایران، این رقم در مجموع بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان است.
در ماه‌های اخیر خبرهایی مبنی بر اصلاح نظام توزیع سوخت کشور بر اساس افراد و نه بر اساس خودروها منتشر شد که در راس آنان، مجلس به فکر تغییر رویکرد در این مورد بوده است. گفته می‌شود بهارستان‌نشینان قرار است امروز به طرحی رسیدگی کنند که طبق آن به هر فرد ایرانی صرف‌نظر از اینکه مالک خودرو باشند یا خیر، روزانه 7/ 0 لیتر بنزین یارانه‌ای تعلق می‌گیرد و امکان فروش آن هم مهیا خواهد شد. مشخص نیست مجلس تا چه حد در مورد پیگیری و تصویب این طرح مهم جدی باشد و اینکه چنین رویکردی محدود به نمایندگان کمیسیون انرژی است یا پس از مطرح شدن در صحن با اقبال دیگر نمایندگان نیز مطرح شود. علاوه بر این، دیدگاه دولت به‌عنوان نهاد اجرایی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در صورت چشم‌پوشی از واقعی‌سازی قیمت بنزین بر اساس فوب خلیج‌فارس که در کشورهای منطقه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، طرح «اختصاص بنزین به هر فرد ایرانی» که توسط «دنیای‌اقتصاد» بارها در دهه 80 و 90 مطرح شده می‌تواند نگاهی عادلانه‌تر به اقشار جامعه داشته باشد و از سوی دیگر، منجر به کاهش مصرف و نزدیک شدن قیمت به بهای جهانی آن شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/204462/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار

رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی بر عظمت جهان اسلام افزود

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

«امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه 5 اردیبهشت

خیز ایران و پاکستان برای رشد 5 برابری تبادلات تجاری

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال

ضرورت اجرایی شدن سریع‌تر توافقات ایران و پاکستان

تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران برعظمت جهان اسلام افزود

جدال ادامه دار بر سر تعطیل روز شنبه یا پنج شنبه

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم

تحریف بازدارندگی، سناریوی جدید علیه عملیات وعده صادق/ عبدالحمید می‌خواهد در چارچوب نظام فعالیت کند!

توسعه همکاری با پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نانسی پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است و باید استعفا کند

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها