ایرانیان جهان

آخرين مطالب

کشورداری یا میدان جنگ؟ اخبار ایران

کشورداری یا میدان جنگ؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به انتقاد صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان درباره حمایت نکردن از نامزد نیابتی در انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری و انتقاد از عملکرد دولت، گفت: او در ستاد انتخاباتی روحانی نقشی نداشت. اثبات کند برای روی کار آمدن رییس‌جمهوری چه کار کرده که چنین اظهاراتی داشته است. واعظی تصریح کرد: یکی از مسوولان ستاد انتخاباتی حسن روحانی در سال92 بودم، یادم می‌آید او در هیچ جای ستاد ، نقشی نداشت. 
نخست بیاید اثبات کند برای روی کار آمدن رییس‌جمهوری چه کار کرده که چنین اظهاراتی داشته است؛ ضمن اینکه محمدرضا عارف تا روز سه‌شنبه قبل از رأی‌گیری نامزد جریان اصلاحات در انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری بود. رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به تأثیر نظرسنجی‌ها روی تصمیم اصلاح‌طلبان برای حمایت از حسن روحانی در انتخابات‌92 گفت: آن زمان نظرسنجی‌ها فاصله معناداری میان رأی روحانی و عارف را نشان می‌داد به‌طوری که روحانی جزو نفرات اول و دوم بود.
 بر همین اساس خودشان و بیشتر از همه سید‌محمدخاتمی و دوستان آن‌ها تصمیم گرفتند عارف که دیگر شانسی برای رقابت نداشت، کنار برود.
واعظی اضافه کرد: آن‌ها آزاد بودند به قالیباف یا کسی دیگر رأی دهند اما مردم تصمیم گرفتند به دکتر روحانی رأی دهند. بنابراین حرفی که او می‌زند نادرست است.
رییس دفتر رییس‌جمهوری درباره خدمات دولت اعتدال به اصلاح‌طلبان گفت: آن‌ها با نگاهی به گذشته ببینند قبل از این دولت چه شرایطی داشتند و فعالیت‌های آن‌ها در چه حدی بود. این دولت همفکران آن‌ها را در استانداری‌ها و سمت معاونت وزیر به کار گرفت و امروز به جای تشکر، طلبکار هم شدند و حرف‌های بی‌ربط می‌زنند و الان که زمان انتخابات شده در پی یک سری حرف‌های بی‌پایه و اساس هستند.
اظهارات واعظی بلافاصله با واکنش تند خرازی مواجه شد. خرازی در گفت‌وگو با ایلنا با انتقاد از تقلیل دادن نقش اصلاح‌طلبان در پیروزی روحانی در انتخابات‌92، تصریح کرد: مشکل آقای واعظی این است که درکی از جنبش‌های اجتماعی و سرمایه‌های اجتماعی ندارند و تصور می‌کنند چند نفر محدودی که دور ایشان در ستاد انتخاباتی جمع شدند باعث پیروزی آقای روحانی شده‌اند و ایشان هم لطف کردند و سهمی از قدرت به اصلاح‌طلبان دادند. 
خرازی افزود: واقعیت این است که اصلاح‌طلبان عامل اصلی پیروزی آقای روحانی بودند اما در اداره دولت و تصمیم‌گیری‌های کلان آن نقشی نداشتند؛ کمااینکه وضعیت آقای جهانگیری با دستان بسته، محدود و منزوی در میان یک حلقه انحصارطلب، بهترین نماد وضعیت اصلاح‌طلبان در دولت محسوب
 می‌شود. 
خرازی با انتقاد از واعظی و نوبخت، گفت: افسوس که دولت روحانی به‌خصوص در دور دوم، قدر این اعتماد را ندانست و با رفتارها و تصمیمات اشتباه و خودخواهی‌های حلقه محدودی که در رأس آن رییس ‌دفتر رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه‌و‌بودجه قرار داشتند، امید جوانان این سرزمین را برای زندگی بهتر بر باد دادند.
اظهارات واعظی علیه صادق خرازی‌، در شرایطی انجام شد که دبیرکل حزب ندای ایرانیان روز 26‌دی‌ماه سپری شده ، در همایش این حزب با انتقاد از رویکرد مدیریتی رییس‌جمهوری تاکید کرد: بزرگترین مشکل ما این است که گوشی برای شنیدن نداریم. بزرگترین خصلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی شنیدن حرف‌ها بود. عده‌ای نمی‌خواهند دردهای کشور را بشنوند. خرازی با انتقاد از حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی در این سال‌ها ، تاکید کرد: امروز مسائل داخلی و خارجی یک پیام دارد. نباید نسخه‌های انتزاعی برای دوای دردها تبیین کنیم. نمی‌شود مسائل فلسفی و انتزاعی را برای اقتصاد پیش برد. ما اشتباه کردیم. باید از رییس‌جمهوری اجاره‌ای خودمان توبه کنیم.
اظهارات اخیر واعظی، دومین اظهارنظر او طی ماه‌های گذشته علیه اصلاح‌طلبان بوده است. واعظی روز هشتم مهرماه در حاشیه نشست هیات دولت، با انتقاد از رویکرد سیاسی اصلاح‌طلبان که تلاش می‌کنند حساب خود را در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، از دولت جدا کنند گفت: هیچ وقت در درون اصلاح‌طلبان یک نظر و یک گروه خاص نبوده و دیدگاه‌ها متفاوت بوده است. همیشه در داخل دولت از سال‌92 همواره از بین وزیران و اعضای کابینه و استانداران اصلاح‌طلبان بودند. اگر الان اصلاح‌طلبان منتقد شدند که البته همه آن‌ها نیستند، انتقاد به رفقای خودشان است که در داخل دولت هستند. حداقل اگر مراعات بقیه اعضای دولت را نمی‌کنند مراعات حال رفقا و همفکران خود را بکنند.
این بگومگوها میان اصلاح‌طلبان و واعظی البته مساله تازه‌ای نیست و سال‌هاست که ادامه داشته است. به‌خصوص با آغاز به کار دولت دوازدهم و احراز پست ریاست دفتر رییس‌جمهوری، اصطکاک واعظی با اصلاح‌طلبان شدت گرفت. بی‌شک اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند با تقلیل جایگاه و پایگاه خود در مدیریت کلان دولت، مقبولیت اجتماعی‌شان را محفوظ نگاه دارند تا بتوانند با این حربه، مردم را در انتخابات‌1400 به حضور به نفع خود مجاب کنند. 
در مقابل واعظی نیز می‌کوشد با گوشه و کنایه‌های خاص به اصلاح‌طلبان، سیاست جداکردن حساب اصلاحات از دولت را بی‌اثر کند تا بدین طریق، کارآمدی ائتلاف اعتدال‌گرایان، اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان محافظه‌کار در انتخابات‌1400 تثبیت شود و مانند سال‌های‌92 و 96، زمینه روی کارآمدن گزینه ائتلافی را موجب شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/218090/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت