ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تولید باتری‌ خودروی الکتریکی با زمان شارژ پنج دقیقه ایالات متحده آمریکا

تولید باتری‌ خودروی الکتریکی با زمان شارژ پنج دقیقه
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - برای اولین ‌بار، باتری‌هایی با قابلیت شارژ کامل در مدت 5 دقیقه در کارخانه‌ای تولید شده که گام مهمی در جهت افزایش سرعت شارژ خودروی برقی است.

وسایل نقلیه الکتریکی بخش حیاتی از اقدامات مقابله با بحران اقلیمی است؛ اما خالی شدن شارژ در جریان سفر، رانندگان را نگران می‌کند. باتری‌های لیتیوم‌-یون به ‌وسیله‌ی شرکت استوردات توسعه داده شده و شرکت ایو انرژی چین در خطوط تولید استاندارد، آن را تولید می‌کند. استوردات پیش از این باتری با قابلیت شارژ فوق‌العاده‌ی برای تلفن‌، هواپیمای بدون سرنشین و اسکوتر به نمایش گذاشته و اکنون هزار باتری برای نمایش فناوری خود به خودروسازان و شرکت‌های دیگر تولید کرده است. دایملر، بی‌پی، سامسونگ و تی‌دی‌کی همه در استوردات سرمایه‌گذاری کرده‌اند که تاکنون 130 میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است. به گزارش گاردین ، باتری‌های شرکت استوردات می‌توانند طی پنج دقیقه کاملا شارژ شوند؛ اما برای این کار به شارژرهای با انرژی بسیار بالاتر از چیزی که امروزه استفاده می‌شود، نیاز است. استوردات قصد دارد با استفاده از زیرساخت‌های شارژ موجود تا در سال 2025، 100 مایل شارژ را طی پنج دقیقه به باتری ماشین تحویل بدهد. دورون مایرسدورف ، مدیرعامل استوردات، می‌گوید: مانع اول برای پذیرش وسایل نقلیه‌ی الکتریکی هزینه نیست، بلکه اضطراب بُرد است. شما می‌ترسید در بزرگ‌راهی گیر کنید یا نیاز باشد به ‌مدت دو ساعت برای شارژ خودروی خود در ایستگاه شارژ بنشینید. اما اگر تجربه‌ی راننده دقیقا مانند سوخت‌گیری اتومبیل بنزینی باشد، کل اضطراب از بین می‌رود ... باتری لیتیوم‌-یونی که طی پنج دقیقه شارژ شود، غیر ممکن در نظر گرفته می‌شد. اما ما در حال انتشار نمونه اولیه‌ی آزمایشگاهی نیستیم؛ بلکه مدل‌های مهندسی تولید انبوه را عرضه می‌کنیم. این امر نشان می‌دهد فناوری ما عملی و از نظر تجاری آماده است. مقاله‌های مرتبط:
آشنایی با فناوری باتری در خودروهای برقی عمر باتری خودروهای الکتریکی چقدر است؟ چگونه مدیریت حرارتی زمان شارژ خودرو برقی را کاهش می‌دهد؟
باتری‌های لیتیوم-یون موجود از گرافیت به‌عنوان الکترود استفاده می‌کنند که در آن‌ها یون‌های لیتیوم را برای ذخیره شارژ حرکت می‌دهد؛ اما وقتی سرعت شارژ زیاد می‌شود، یون‌ها متراکم می‌شوند و می‌توانند به فلز بازگردند و موجب اتصال کوتاه شوند. باتری استوردات گرافیت را با نانوذرات نیمه‌رسانا جایگزین می‌کند که یون‌ها می‌توانند سریع‌تر و راحت‌تر از آن عبور کنند. این نانوذرات در حال ‌حاضر با استفاده از ژرمانیم ساخته می‌شوند که محلول در آب و کار با آن در مراحل تولید ساده‌تر است. اما استوردات قصد دارد از سیلیکون استفاده کند که بسیار ارزان‌تر است و انتظار دارد نمونه‌های اولیه در اواخر سال جاری آماده شود. به گفته‌ی مایرسدورف، هزینه‌ی آن به اندازه‌ی باتری‌های لیتیوم‌-یون موجود خواهد بود. وی می‌گوید: دیگر تنگنای شارژ بسیار سریع، باتری نخواهد بود. اکنون ایستگاه‌های شارژ و شبکه‌هایی که انرژی آن‌ها را تأمین می‌کنند، باید به‌روز شوند و به همین علت است که با BP (شرکت نفت و گاز چندملیتی مستقر در بریتانیا) کار می‌کنیم. بی‌پی 18,200 محوطه‌ی پمپ بنزین دارد و می‌داند اگر تا ده سال دیگر از این ایستگاه‌ها برای شارژ مجدد استفاده نکنند، تمامی ایستگاه‌ها منسوخ خواهد شد. باتری‌، نفت جدید است. ده‌ها شرکت در سراسر جهان در حال ساخت باتری‌ سریع شارژشونده هستند و تسلا، اینویت و سیلا نانوتکنولوژیز همه روی الکترودهای سیلیکونی کار می‌کنند. برخی دیگر به‌ دنبال ترکیبات متفاوتی مانند اکیون (Echion) هستند که از نانوذرات نیوبیم اکسید استفاده می‌کند. پروفسور چائو یانگ وانگ ، از مرکز فناوری‌های باتری و ذخیره انرژی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می‌گوید: فکر می‌کنم باتری‌های سریع شارژشونده طی سه سال آینده وارد بازار انبوه شود. آن‌ها گران‌تر نخواهند بود. در واقع آن‌ها به خودروسازان اجازه می‌دهند باتری‌های به‌کاررفته در خودرو را کوچک‌تر و در عین‌حال اضطراب برد را حذف کنند و به این ترتیب، هزینه باتری وسایل نقلیه به مقدار چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. پژوهش گروه وانگ توسط شرکت ای‌سی پاور که او آن را تأسیس کرده، در حال توسعه است. سیستم آن‌ها به دقت دمای باتری را به 60 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌دهد که یون‌های لیتیوم را قادر می‌سازد سریع‌تر حرکت کنند؛ اما از وارد آمدن آسیب به باتری که معمولا بر اثر گرما ایجاد می‌شود، پیشگیری می‌کند. به گفته‌ی وانگ، این امر موجب می‌شود شارژ کامل طی 10 دقیقه ممکن شود. به باور وانگ، این پژوهش که در مجله‌ی Nature Energy منتشر شده است، نشان می‌دهد که این باتری می‌تواند هم مقرون‌به‌صرفه باشد و هم اضطراب برد را از بین ببرد. او می‌گوید: درنهایت، از نظر هزینه و راحتی در حال رسیدن به وسایل نقلیه‌ی بنزینی هستیم. ما فناوری را برای اتومبیل‌های برقی 25 هزار دلاری داریم که سرعتی مانند اتومبیل‌های اسپرت لوکس دارند، دارای قابلیت شارژ مجدد ده دقیقه‌ای و از نمونه‌های موجود در بازار ایمن‌تر هستند. وانگ خاطرنشان می‌کند که شارژ سریع باید حداقل 500 بار بدون تخریب باتری قابل تکرار باشد تا به آن عمر معقولی بدهد و باتری شرکت ای‌سی پاور تا 2500 بار می‌تواند این روند را انجام بدهد. مایرسدورف می‌گوید باتری استوردات می‌تواند هزار چرخه شارژ مجدد شود و 80 درصد از ظرفیت اصلی خود را حفظ کند. آنا توماشوسکا از کالج سلطنتی لندن که باتری‌های سریع شارژشونده را در سال 2019 بررسی کرد، در مورد سرعت عرضه‌ی این باتری‌ها محتاط‌تر است. او می‌گوید: فکر می‌‌کنم فناوری‌هایی مانند فناوری استوردات می‌تواند طی پنج سال آینده یا بیشتر وارد بازار شود. اگرچه از آنجا که ساخت آن‌ها دشوارتر و گران‌تر است، احتمالا در ابتدا آن‌ها را فقط در بازارهای ویژه‌ای خواهیم دید که از نظر عملکرد بالا اهمیت دارند و به اندازه‌ی وسایل نقلیه الکتریکی به قیمت حساس نیستند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/218133/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت