ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تکنیک حمله به SolarWinds می‌تواند توسط هکرهای دیگر استفاده شود ایالات متحده آمریکا

تکنیک حمله به SolarWinds می‌تواند توسط هکرهای دیگر استفاده شود
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تکنیک هکرهای SolarWinds برای نفوذ به شبکه‌های شرکتی، چالش‌برانگیز اما بسیار مؤثر بود؛ این موضوع شانس استفاده از آن را توسط هکرهای دیگر بالا می‌برد.

حمله‌ی گسترده‌ی اخیر به نرم‌افزار سازمانی شرکت سولار ویندز (SolarWinds) تعداد بسیار زیادی از شرکت‌های فعال در ایالات متحده‌ی آمریکا را متأثر کرد که در بین آن‌ها آژانس‌های دولتی آمریکایی نیز به ‌چشم می‌خورند. تحلیلگران می‌گویند منبع اصلی حملات به روسیه برمی‌گردد. براساس مقاله‌ی وایرد ، یکی از ترسناک‌ترین جنبه‌های حمله به SolarWinds،‌ استفاده‌ی موفقیت‌آمیز از تکنیک حمله‌ی زنجیره‌ی تأمین (S upply Chain Attack) بود که در نتیجه‌ی آن، ده‌ها هزار شرکتی که مشغول استفاده یک نرم‌افزار سازمانی بودند، تبدیل ‌به هدف بالقوه شدند. این موضوع تنها ویژگی برجسته‌ی حمله‌‌ی سایبری به SolarWinds محسوب نمی‌شود. پس از هدف قرار دادن نرم‌افزار سازمانی SolarWinds، هکرها با اتکا بر استراتژی‌هایی ساده و ظریف، عمیق‌تر وارد شبکه‌های شرکتی قربانیان شدند. در همین راستا به‌تازگی محققان امنیتی نگرانی خود را از افزایش این تکنیک در حملات سایبری ابراز کرد‌ه‌اند. هکرهای SolarWinds در بسیاری از مواقع از دسترسی‌‌شان برای نفوذ به سرویس‌های ایمیل مایکروسافت 365 (Microsoft 365) و زیرساخت ابری مایکروسافت آژور (Microsoft Azure Cloud) استفاده کردند. مایکروسافت 365 و مایکروسافت آژور دو سرویس بسیار بزرگ و محبوب هستند و گنجینه‌ای از داده‌های ارزشمند دارند. چالش جلوگیری از این نوع نفوذ به مایکروسافت 365 و آژور این است که وابسته ‌به آسیب‌پذیری خاصی نیستند که بتوان به‌راحتی آن را با ارتقا سیستم، بهبود داد. به‌ جای آن، هکرها با استفاده از حمله‌ای اولیه، در موقعیتی قرار می‌گیرند که بتوانند سرویس‌های مایکروسافت 365 و آژور را به‌ گونه‌ای اصلاح کنند که انگار یکی از کارمندان مایکروسافت چنین کاری انجام داده است؛ با این کار عملا همه ‌چیز طبیعی به ‌نظر می‌رسد. در مورد حملات سایبری SolarWinds، این تکنیک به‌ شکل گسترده اثرگذار بود. تکنیک هکرها ده ‌هزار شرکت مجهز به نرم‌افزار سازمانی SolarWinds را تبدیل به هدف بالقوه کرد
متیو مک‌ویرت ، از مدیران Mandiant Fireeye که پیش از بقیه موفق شد در اوایل ماه دسامبر 2020 (اواسط آذر 1399) پویش هک روسیه را برای SolarWinds شناسایی کند، می‌گوید امروزه هکرهای دیگری وجود دارند که قطعا سراغ استفاده از این نوع تکنیک‌ خواهند رفت؛ زیرا دنبال راهکاری می‌گردند که حملات سایبری را به ‌نتیجه برساند. در حملات اخیر هکرها سراغ یکی از نرم‌افزارهای SolarWinds رفتند که با نام Orion شناخته می‌شود؛ سپس به‌روزرسانی‌ حاوی بدافزار را برای Orion منتشر کردند که باعث شد امکان دسترسی به شبکه‌ی تمامی مشتریان SolarWinds که به‌روزرسانی را دانلود کرده بودند فراهم شود. از این مرحله به بعد، هکرها می‌توانستند به ‌لطف بدافزار، به سیستم قربانیان دسترسی پیدا کنند و کنترل گواهی‌ها و کلیدهایی که برای تولید توکن‌ تصدیق هویت سیستم (SAML) در مایکروسافت 365 و مایکروسافت آژور استفاده می‌شود به ‌دست بگیرند. سازمان‌های مختلف به‌طور محلی از طریق سرویس‌ Active Directory Federation مایکروسافت، زیرساخت‌های سیستم تصدیق هویت را مدیریت می‌کنند و به سرورهای ابری متکی نمی‌شوند.

ایرانیان جهان

از زمان حملات SolarWinds، مایکروسافت ابزارهای نظارتی Azure Sentinel را افزایش داده است. به‌علاوه شرکت Mandiant ابزاری منتشر کرده است که به سازمان‌ها و افراد امکان می‌دهد استفاده از توکن‌های دسترسی به مایکروسافت 365 و آژور را بررسی کنند. حال ‌که جزئیات تکنیک‌های حملات SolarWinds به‌صورت کاملا عمومی در دسترس قرار گرفته، ممکن است هکرهای بیشتری مشغول استفاده از آن‌ها شوند و سازمان‌های بیشتری در معرض خطر باشند. برخی از محققان امنیتی سال‌ها است هشدار می‌دهند که دست‌کاری توکن‌ SAML برای تقریبا تمامی کاربران سرویس‌های ابری، پرمخاطره محسوب می‌شود؛ نه فقط برای کسانی که متکی ‌بر پلتفرم آژور هستند. در سال 2017 شیکد راینر ، محققی در شرکت CyberArk، جزئیات برخی از یافته‌های خود درباره‌ی تکنیک موردبحث (GoldenSAML) را منتشر کرد. راینر می‌گوید هکرها در چند سال گذشته زیاد از GoldenSAML استفاده نکرده‌اند؛ زیرا این روش به دسترسی سطح بالا نیاز دارد. بااین‌حال او همواره شاهد افزایش استفاده از این تکنیک بوده است که با توجه به اثرگذاری آن، اجتناب‌ناپذیر است. این محقق امنیتی وقتی متوجه شده هکرهای SolarWinds از این تکنیک استفاده کرده‌اند، متعجب نشده است؛ زیرا با تمام چالش‌های این تکنیک، استفاده از آن کاملا ارزش دارد و دسترسی‌های زیادی در اختیار هکر قرار می‌دهد. شیکد راینر می‌گوید: «از آن‌جایی که هکرهای SolarWinds به ‌شکل بسیار موفقیت‌آمیز از آن استفاده کردند، مطمئن هستم که هکرهای دیگر از فرایند این حمله یادداشت‌برداری خواهند کرد و از این پس بیشتر و بیشتر سراغ استفاده از آن خواهند رفت.»

ایرانیان جهان

مایکروسافت از هک گسترده و پیچیده SolarWinds که روی ایران نیز اثر گذاشته است خبر داد هکرهای SolarWinds به بخشی از سورس کد مایکروسافت دسترسی پیدا کرده‌اند سیستم‌های اینتل، انویدیا و سیسکو در حملات سایبری SolarWinds آلوده شده‌اند
به گفته‌ی محققان امنیتی، برای مثال باید حواستان به توکن‌هایی باشد که ماه‌ها یا سال‌ها پیش صادر شده‌اند؛ اما چند هفته‌ی پیش برای انجام فرایند تصویق هویت از آن‌ها استفاده شده است. راینر می‌گوید سازمان‌هایی که سیستم نظارتی قوی دارند، می‌توانند اقدامات هکرها برای از بین ‌بردن سرنخ‌ها را تشخیص بدهند. مثلا اگر توکنی می‌بینید که به ‌شکل گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد اما نمی‌توانید به داده‌های مربوط به زمان صدور آن دسترسی پیدا کنید، ممکن است برای انجام فعالیت‌های مخرب مورد استفاده قرار گرفته باشد. راینر می‌گوید هرچه تعداد سازمان‌های متکی ‌بر سرور ابری افزایش می‌یابد، استفاده‌ از SAML بیشتر می‌شود. سازمان‌ها باید آماده باشند؛ زیرا این تکنیک‌ را نمی‌توانیم آسیب‌پذیری خطاب کنیم؛ بلکه بخشی از ذات پروتکل است. به‌همین دلیل فعلا قرار است با مشکلی که SolarWinds را متأثر کرد روبه‌رو شویم.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/218498/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی در ایلات و پایگاه هوایی اشغالگران

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

وقتی اوضاع اقتصادی خوب نیست، استقلال به چه کاری می‌آید؟ + فیلم

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود