ایرانیان جهان

آخرين مطالب

آمازون و ای بِی بهشت چینی‌ها برای فرار مالیاتی ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - هزاران فروشنده‌ی چینی مالیات بر ارزش افزوده را روی اجناس خود در آمازون و ای‌بِی کشورهای خارجی اعمال نمی‌کنند و به همین دلیل فروش بیشتری دارند.

سال‌های سال است که مشتریان اروپایی سایت آمازون از خریدن هر کالایی از کتاب گرفته تا شارژر موبایل و تحویل گرفتن آن در محل مورد نظرشان لذت می‌برند. کالاهایی که تنها در مدت چند ساعت یا نهایتا چند روز به دست مشتری می‌رسند و قیمتشان از فروشگاه‌های خرده‌فروشی کمتر است. در آمریکا نیز شرایط مشابهی وجود دارد و فروشگاه‌های آنلاین در حال از بین بردن فروشگاه‌های فیزیکی هستند. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2023 حدود 21 درصد تمام خرده‌فروشی‌های اروپا به جز مواد غذایی به فروشگاه آنلاین تبدیل شود. اما اخیرا پلت‌فرم‌های دیجیتال به دلیل کمک کردن به خارجی‌ها برای فرار مالیاتی مورد انتقاد شدید قرار گرفته‌اند. در اتحادیه‌ی اروپا تقریبا تمام فروشندگان بازار باید مالیات بر فروش خود که به آن مالیات ارزش افزوده یا VAT گفته می‌شود را گزارش داده و پرداخت کنند. در انگلستان، مالیات بر ارزش افزوده‌ی استاندارد 20 درصد بوده و در آلمان 19 درصد است. اما به تازگی گزارش شده است هزاران فروشنده که محصولات خود را در سایت‌های آمازون و ای‌بِی به فروش می‌رسانند و اکثر آن‌ها چینی هستند، مالیات بر ارزش افزوده‌ی خود را پرداخت نمی‌کنند. این فرار مالیاتی به آن‌ها اجازه می‌دهد محصولاتی با قیمت بسیار پایین‌تر از رقبا ارائه دهند. کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا مقدار تقلب مالیاتی را 5 میلیارد دلار تخمین زده است و قصد دارد با این موضوع برخورد جدی کند. مارک استیر ، تحلیل‌گر داده و مشاور تجارت الکترونیک گفته است حدود 15 هزار معامله‌گر چینی در بازار آمازون آلمان ثبت‌نام کرده‌اند، اما یک سوم آن‌ها شماره شناسایی VAT خود را در پروفایلشان وارد نکرده‌اند یا برخی شماره‌های وارد شده فاقد اعتبار هستند. استیر تخمین می‌زند در کشور آلمان به تنهایی حدود 10 هزار فروشنده‌ی چینی در سایت آمازون از پرداخت مالیات فرار می‌کنند و همین تعداد متقلب چینی در سایت ای‌بِی نیز وجود دارد. وزیر امور مالی آلمان اعلام کرده است فرار مالیاتی سالانه بیش از صدها میلیون یورو به درآمد حاصل از مالیات این کشور آسیب می‌زند.
ebay amazon در ماه آگوست امسال یک کاربر اهل مونیخ به نام مایکل گزارشی از فرار مالیاتی یک شرکت چینی ارائه داده است. او قصد خرید کارتریج پرینتر داشت و پیشنهاد خوبی برای خرید در سایت آمازون دیده بود. در این پیشنهاد چهار بسته کارتریج 8.99 یورو قیمت داشت و اولین خریداران نیازی به پرداخت هزینه‌ی حمل‌ونقل نداشتند. سایت آمازون همچنین عنوان کرده بود که قیمت محصول شامل مالیات آلمان شده است. مشتری آلمانی محصول را سفارش داد اما فروشنده‌ی واقعی محصول شرکتی به نام Cseein بود. روز بعد خدمات تحویل آمازون کارتریج‌ها را به مایکل تحویل می‌دهد اما بسته‌‌بندی محصول فاقد فاکتور است. مایکل این موضوع را در یک ایمیل با شرکت Cseein مطرح می‌کند و شرکت به سرعت فاکتور را برای مایکل ارسال می‌کند اما یک جای کار ایراد دارد. فاکتور شامل شماره فاکتور، آدرس مایکل در آلمان و آدرس شرکت در چین است و همه چیز در نگاه اول بدون نقص به نظر می‌رسد. پایان هر فاکتور معمولا سه خط دارد: خط اول قیمت خالص محصول ، خط دوم مقدار مالیات بر ارزش افزوده و خط سوم که از جمع دو قیمت قبلی به دست می‌آید و قیمت نهایی محصول است . مایکل متوجه می‌شود شرکت مقدار مالیات بر ارزش افزوده را عنوان نکرده و شماره شناسایی مالیات بر ارزش افزوده نیز ندارد. ناتالی هارکسن ، کارشناس مالیات بر ارزش افزوده در شهر فرانکفورت می‌گوید فاکتور ناقص، نشان دهنده‌ی این است که فروشنده احتمالا مالیات بر ارزش افزوده‌ی خود را پرداخت نکرده است. شرکت Cseein شماره شناسایی VAT خود را در پروفایل فروشگاه آنلاین وارد کرده است اما این شماره برای مالیات بر ارزش افزوده‌ی کشور انگلستان است و اینجا کاربردی ندارد. زمانی که در ایمیل از آن‌ها پرسیده شد آیا شرکت مالیات خود را پرداخت می‌کند یا خیر در پاسخ گفته شد ما تمام مالیات مربوط به خرید و فروش در اتحادیه‌ی اروپا را به کشور انگلستان پرداخت می‌کنیم. آن‌ها همچنین گمان کرده بودند ایمیل از طرف یک مشتری معمولی ارسال شده و به او پیشنهاد داده بودند در صورت تمایل می‌تواند مبلغ اضافه را پرداخت کند. هارکسن معتقد است این شرکت‌ها درک درستی از قانون مالیات در اروپا ندارند. شرکت‌هایی که از مالیات فرار می‌کنند، قیمت کمتری برای محصول پیشنهاد می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود رقبای آن‌ها شانسی برای رقابت در بازار نداشته باشند همچنین بودجه‌ی دولت‌ها نیز ضربه‌ی بزرگی می‌بیند.
online fraud مارتین ، یکی از خرده‌فروشانی است که در سایت آمازون و ای‌بِی کیف می‌فروشد. او می‌گوید دانش‌آموزان زیادی را می‌بینید که اغلب آن‌ها کوله‌پشتی‌های چینی دارند. او خودش نیز کوله‌پشتی‌های چینی در سایت آمازون برای فروش گذاشته است اما از آنجایی که یک شهروند آلمانی است باید مالیات خود را پرداخت کند، زیرا در غیر این صورت جریمه یا حتی زندانی خواهد شد. او می‌گوید فروشنده‌های چینی از پرداخت 19 درصد مالیات خود اجتناب می‌کنند و این موضوع کسب‌وکار او را تحت تأثیر قرار داده است. او معتقد است دلیل اصلی پایین بودن قیمت اجناس چینی فرار آن‌ها از پرداخت مالیات است. او هر سال بین 10 تا 12 هزار کیف لوازم آرایشی تولیدی خودش را در بازار آمازون به فروش می‌رساند، اما اکنون میزان فروش محصولاتش به 400 عدد در سال کاهش پیدا کرده است. مارتین دولت و سایت‌های آمازون و ای‌بِی را مورد انتقاد قرار داده و دلیل بروز چنین مشکلی را عدم توانایی آن‌ها در دریافت مالیات از فروشندگان چینی می‌داند. او می‌گوید صاحبان بازار باید به این موضوع اهمیت دهند، اما به نظر می‌رسد برایشان مهم نیست کمیسیون‌شان از چه راهی تأمین می‌شود. بسیاری از متقلبان مالیاتی چینی محصولات خود را به راحتی در آمازون به فروش می‌رسانند زیرا محصولات خود را به انبارهای آمازون در آلمان وارد کرده‌اند و می‌توانند مانند سایر تولیدکنندگان آلمانی محصولات خود را در کمترین زمان به مشتری تحویل دهند. مقالات مرتبط:
سیستم پست ایالات متحده چگونه به رونق اقتصاد چین کمک می‌کند
فرار مالیاتی تنها مختص کشور آلمان نیست. در سال 2014 گروهی از فروشندگان انگلیسی کمپینی با عنوان «مبارزه با متقلبان مالیات بر ارزش افزوده‌ی ای‌بِی و آمازون در انگلستان» تشکیل دادند. آن‌ها بیش از هزاران فروشنده‌ی چینی فراری از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده‌ی 20 درصدی این کشور را شناسایی کردند. طبق تخمین دولت، کشور انگلستان در سال‌های 2015 و 2016 حدود 1.3 تا 1.9 میلیارد دلار بابت فرار مالیاتی ضرر دیده است. در سال 2016 اقدامات جدی برای مبارزه با این موضوع صورت گرفت و قوانین جدیدی برای فروش در پلت‌فرم‌های آنلاین وضع شد. طبق قوانین جدید هزاران کسب‌وکار خارجی فاقد شرایط لازم از بازار آنلاین حذف شدند و بیش از 40 هزار کسب‌وکار خارجی برای مالیات بر ارزش افزوده ثبت‌نام کردند.
ebay amazon در اکتبر سال 2017 کمیته‌ی حساب‌های عمومی انگلستان از مقامات بابت عدم تلاش کافی برای فرار از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده انتقاد کرد. کمیته‌ در پاسخ به این انتقاد، مبارزه با متقلبان مالیاتی را به بازی موش و گربه تشبیه کرد و در ادامه گفت بازارهای آنلاین را به ارائه‌ی داده در مورد تک‌تک فروشندگان، حجم و ارزش فروش محصولاتشان وادار کرده است. شرکت ای‌بِی نیز اعلام کرده است همکاری نزدیکی با مبارزان مالیاتی دارد تا تمام فروشندگان سایت از قوانین پیروی کنند. کشور آلمان نیز برای رسیدگی به این موضوع اقدامات قانونی کرده است. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در روز اول ماه آگوست لایحه‌ای از وزارت امور مالی را تحویل داد که اگر توسط پارلمان تأیید شود، بازارهای آنلاین آلمان از سال 2019 مجبور به همکاری با مقامات مالیاتی خواهند شد. این طرح قرار است از ماه ژانویه آغاز شود و بازارهای آنلاین موظف هستند داده‌ی مربوط به فروشندگان خود را مانند کشور انگلستان اعلام کنند. چنانچه فروشندگان باز هم از پرداخت مالیات فرار کنند، آمازون و ای‌بِی بابت بودجه‌ی از دست رفته مسئول خواهند بود.
amazon شرکت آمازون در سال 2016 در مورد مشکل مالیات بر ارزش افزوده‌ی آلمان گفته بود خرده‌فروشان آمازون شرکت‌های مستقلی هستند که اجرای تعهدات مالی مسئولیت خودشان است و این موضوع هیچ ارتباطی با شرکت آمازون ندارد. اما بعد از گذشت دو سال و درز کردن این موضوع به مطبوعات به نظر می‌رسد این شرکت اهمیت بیشتری برای جلوگیری از فرار مالیاتی قائل شده است. آن‌ها اعلام کرده‌اند به طور کامل از قوانین مربوط به برابری پرداخت مالیات بر ارزش افزوده حمایت می‌کنند و ابزار و اطلاعات لازم را در اختیار فروشندگان قرار می‌دهند. آن‌ها همچنین اعلام کرده‌اند در صورت آگاهی از تخلف فروشندگان مبنی بر عدم پرداخت مالیات بلافاصله حساب کاربری فروشنده را مسدود خواهند کرد. طفره رفتن فروشندگان آمازون و ای‌بِی از پرداخت مالیات ارزش افزوده ممکن است به وضع قوانین جدی‌تری منجر شود. اتحادیه‌ی اروپا مشغول تصویب قوانینی است که بازارهای آنلاین را مسئول ضمانت پرداخت مالیات توسط فروشندگان می‌داند. به نظر می‌رسد این قانون در سال 2021 اجرا خواهد شد. اما این اصلاحات ممکن است برای مدت کوتاهی جواب دهد. غول تجارت الکترونیک چین یعنی شرکت علی‌بابا در حال گسترش در بازار اروپا است و تاجران چینی می‌توانند پیشنهادهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده‌ی خود را در این سایت درج کنند. مقامات اروپایی نسبت به آمازون و ای‌بِی کنترل کمتری روی علی‌بابا دارند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/35671/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی/ احتمال عرضه ارز تقلبی در بازار آزاد وجود دارد

درآمد 30 هزار میلیاردی دولت از 3 محل مالیات خودرو

مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند

وقتی اعداد سخن می گویند؛ چرا نام ایران در لیست بزرگترین بنادر جهان وجود ندارد؟!

مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند | رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : نگران وضعیت بازار ارز هستیم

فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال 1402

زمینه همکاری و توسعه روابط بین کرمان و روسیه وجود دارد

اولتیماتوم دولت برای اجرای قانون تسهیل صدور مجوز‌ها

هیچگونه کمبود کالایی در کشور نداریم

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت با حضور رییس سازمان بودجه

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

هشدار عرضه دلار تقلبی در بازار آزاد

جنگ کریدورها| هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟ + فیلم

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

اولین سرمایه‌گذاری مستقیم صندوق توسعه ملی در صنعت نفت

نقش تعاونی‌ها در تحقق جهش تولید با مشارکت مردم

مشارکت مردم حلقه مفقوده اقتصاد

ادامه اجرای طرح مولدسازی اموال مازاد دولتی در زنجان

بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون فراهم شده است

6452 پروانه صنفی الکترونیکی در چهارمحال و بختیاری ثبت شد

جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور به چهارمحال و بختیاری رسید

رئیسی پنجشنبه به استان سمنان می‌رود

مشکل اقتصادی با همیاری مردم حل می‌شود

روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 28 فروردین

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

فرصت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در منطقه آزاد دوغارون ایجاد می‌شود

رشد اقتصادی ایران در آسیا صعود کرد

صد و پنجاهمین کاغد خبر ایسکانیوز منتشر شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

فعالان اقتصادی در اردبیل شناسه یکتا دریافت کنند

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سالانه 50 همت از بدهی دولت به شبکه بانکی ترمیم می‌شود

انتقاد دولت از سخنان برخی نمایندگان در مورد بازار ارز و قیمت دلار: می‌تواند به التهاب در بازار ارز بینجامد و اقدامی غیر حرفه ای و غیرمسئولانه است

سهم 82 درصدی پتروشیمی در جذب سرمایه‌گذاری منطقه اقتصادی پارسیان

حفظ آرامش واتخاذ تصمیمات هماهنگ میان دستگاه‌ها در تنش‌های خارجی‌ ضروری‌ست

اجرای کامل قانون تسهیل صدور مجوز‌ها پیش از پایان دولت

راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی کاشان در چه مراحلی است؟

63 هزار درخواست مجوز کسب و کار در اردبیل ثبت شده است

نقش موثر اتاق‌های سه‌گانه در تسهیل صدور مجوزها

جدیت دولت برای احیای واحد‌های راکد استان یزد

مقایسه کارنامه اقتصادی دولت رییسی با دولت‌های اول روحانی و احمدی‌نژاد

دانشگاه‌ها چگونه رشد اقتصادی محلی را افزایش می‌دهند؟

دولت باید امسال 40 درصد از متناسب سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند

قدردانی اتاق بازرگانی از استاندار همدان