ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بازتوليد طراحي الگوي پايه اسلامي ايراني پيشرفت انگلیس

  بزرگنمايي:

سرزمين ايرانيان- دکتر هادي اکبرزاده با بيان اينکه چند سالي است که طرح الگوي اسلامي ايراني پيشرفت در کشور مطرح شده، اظهار داشت: حدود 10 سال پيش  مقام معظم رهبري بر ضرورت طراحي يک الگوي بومي براي پيشرفت کشور تاکيد فرمودند. در واقع ايشان در زمستان سال 1389 در اولين نشست انديشه‌هاي راهبردي در جمع انديشمندان کشور با صراحت، ضرورت طراحي اين الگو را متذکر شدند.

وي افزود: همچنين در اين راستا معظم له در بهار سال 1390 نيز دستور تاسيس مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت را صادر و 10 نفر از شخصيت‌هاي علمي، دانشگاهي و حوزوي را به عنوان اعضاي شوراي عالي منصوب فرمودند و با تصويب اساسنامه، مرکز به طور رسمي طراحي اين الگو را رسما آغاز کرد.

معاون علمي مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت با اشاره به ماموريت‌هاي اصلي اين مرکز تصريح کرد: اين مرکز بر مبناي اساسنامه سه ماموريت بر عهده دارد که ماموريت اول آن کمک به نظريه پردازي براي طراحي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و ماموريت دوم بسترسازي براي گفتمان‌سازي نخبگان و ماموريت سوم اين مرکز نيز در قالب تدوين پيش نويس الگوي اسلامي ايراني پيشرفت تبلور يافته است.

 وي خاطرنشان کرد: اين مرکز از زمان تاسيس، فعاليت خود را با دعوت از نخبگان حوزوي و دانشگاهي آغاز و در راستاي هر سه هدف پيش بيني شده در اساسنامه پيش رفته و به موفقيت‌هايي دست يافته است. 

معاون علمي مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت بيان کرد: در حقيقت مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت طبق نقشه راه مصوب، سالانه کنفرانس‌هاي هدفمندي برگزار مي‌کند که براساس نقشه راه تاکنون 6 کنفرانس برگزار شده است. ما هفتمين کنفرانس را نيز در بهار سال آينده برگزار خواهيم کرد.

وي اظهار کرد: تاکنون 10 کنگره نيز با حضور جوانان طالب پيشرفت در اين خصوص برگزار شده و با هدف رسيدن به اهداف الگو تعداد 13 انديشکده هم تاسيس شده است. در هر کدام از اين انديشکده‌ها جمعي از صاحب‌نظران و انديشمندان برجسته کشور حضور دارند و به بحث و تبادل نظر در رابطه با بخش‌هاي مختلف طراحي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت مي‌پردازند.

معاون علمي مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت خاطرنشان کرد: با فعاليت‌هاي علمي متعددي که در طول اين مدت با کمک انديشمندان دانشگاهي و حوزوي در قالب اين انديشکده‌ها انجام شده، با جمع‌آوري و استفاده از همه نظرات متن اوليه الگوي پايه‌ پيشرفت به عنوان هسته‌ اوليه‌ تهيه شد و براي نقد و بررسي در اختيار صاحب‌نظران قرار گرفت که اين نظرات طي دو کنفرانس الگو به سمع و نظر و نقد انديشمندان نيز رسيد.

اکبرزاده با بيان اينکه اين متن به تدريج در حال تکميل بوده و خوشبختانه استقبال شايسته‌اي از سوي انديشمندان در جهت اصلاح صورت گرفته، ابراز اميدواري کرد، با ادامه اين مساعدت‌ها طراحي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت به مرحله نهايي خود برسد.

وي تصريح کرد: در حال حاضر الگوي پايه يا الگوي اجمالي که پيش‌نويسي از طرح اصلي است، در نشست‌هاي نخبگان مختلف مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. براي اين منظور دو کنفرانس در نظر گرفته شده که در هر کنفرانس حدود 100 نفر از شخصيت‌هاي علمي حضور داشته‌اند و 700 نقد و نظر اصلاحي در رابطه با الگوي پايه دريافت شد.

دبير کنفرانس‌هاي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت اظهار کرد: پس از جمع‌آوري تمام نقدها و نظرها در رابطه با الگوي پايه با دعوت از حدود 80 تن از برجستگان علمي عضو انديشکده‌هاي مرکز، نشستي از 15 تا 18 شهريور ماه امسال در مشهد برگزار شد و امروز به کار خود پايان داد. 

وي اضافه کرد: هدف از برگزاري اين نشست بررسي تک‌تک 700 نقد و پيشنهادي است که در خصوص الگوي پايه ارايه شد. در واقع آن دسته از نظراتي که مورد قبول واقع شده، در طرح پايه اعمال مي‌شود و نسخه‌ جديدتري از الگوي پايه تهيه مي‌شود. 

معاون علمي مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت با بيان اينکه در اين سه روز حضور انديشمندان در مشهد حدود 20 جلسه دو ساعته به موازات يکديگر برگزار کردند و تمام پيشنهادات دريافتي مورد بررسي قرار گرفت و در مورد آن تصميم‌گيري شد. خوشبختانه در اين بخش همکاري و مشارکت شخصيت‌هاي علمي بسيار چشمگير بود و نظرات ارزشمندي در قالب اين نشست‌ها دريافت شد و به تمام اهداف از پيش تعيين شده خود دست يافتيم.

معاون علمي مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت ابراز اميدواري کرد، پس از برگزاري اين نشست با اعمال نظرات نسخه جديدي به مراتب کيفي‌تر  و کامل‌تر از نسخه قبلي در مورد الگوي پايه طراحي شود؛ اگرچه آن نسخه ابتدايي نيز با مشارکت جمع وسيعي از صاحب‌نظران تدوين شده بود.

وي گفت: در حال حاضر زمان آن فرا رسيده است که با در اختيار داشتن نظرات دانشمندان در قالب اين نقد و نظرهاي گذشته، نشست‌هايي به صورت فشرده برگزار کنيم تا انديشمندان برجسته سراسر کشور جمع شوند و مجموع نظراتي که به دستمان رسيده را در يک جمع وسيع‌تري به بحث گذاريم و جمع‌بندي کنيم.

معاون علمي مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت افزود: طي برگزاري جلسات اين چند روز اخير، با همفکري انديشکده‌هاي مختلف و تنوع ديدگاه‌هاي شرکت‌کنندگان و شخصيت‌هاي برتر حوزوي و دانشگاهي، با تبادل نظر و همفکري ما به ديدگاه‌هاي برتري دست پيدا کرده‌ايم.

برگزاري هم‌انديشي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت به منظور اصلاح متن الگوي پايه پيشنهادي براساس نقدها و نظرات رسيده

در اين نشست سه روزه بيش از 80 نفر از اعضاي شوراي عالي، روسا و اعضاي انديشکده هاي مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت در قالب دو کميسيون به بررسي نقدها و پيشنهادات ارايه شده و جايگزيني و اصلاح الگوي پايه پرداختند. گزارش کميسيون مباني، آرمان و رسالت توسط آيت الله ابوالقاسم علي دوست، رئيس انديشکده فقه و حقوق و نايب رئيس اين کميسيون، به جلسه ارايه شد و در ادامه دکتر هادي اکبرزاده، عضو شوراي عالي و رئيس کميسيون افق و تدابير، موارد مطرح شده در کميسيون را به اطلاع رساند. 

پس از آن نيز حجت الاسلام دکتر واعظي، عضو شوراي عالي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، به مناسبت عيد غدير پيرامون تناسب الگو و بهره مندي از پيام غدير، دکتر افروز، رئيس انديشکده خانواده، در خصوص نقش خانواده در الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، خانم دکتر نوابي نژاد، عضو انديشکده خانواده، در خصوص نقش زنان در تدوين الگوي پيشرفت اسلامي ايراني و دکتر غلامحسين رحيمي، عضو انديشکده علم، پيشنهاداتي براي اجرايي شدن الگو ارايه دادند. پس از وي دکتر ايرواني، عضو انديشکده اقتصاد مرکز، با برشمردن کد واژه‌هاي سخنان مقام معظم رهبري در خصوص الگو به تبيين منويات معظم له در اجرايي شدن الگو پرداخت.

در انتهاي نشست نيز دکتر واعظ زاده، رئيس شوراي عالي و رئيس مرکز الگوي اسلامي و ايراني پيشرفت، ضمن تشکر از حضور انديشمندان و صاحب نظران در يک برنامه فشرده براي اعمال انتقادات و پيشنهادها در الگوي پايه اظهار داشت: اجرايي شدن اين الگو نيازمند عمل و جديت فوق العاده اي است. بنابراين اگر سندي روي کاغذ تهيه شود، هر چقدر اين سند محکم و دقيق باشد اين گزاره ها محقق نمي شود. اين بايد مقدمه يک تحول و تاثير اساسي باشد. 

گفتني است اعضاي حاضر در اين نشست به مدت حدود سه روز در 20 جلسه دو ساعته تمامي نقدها و پيشنهادات رسيده در خصوص الگوي پايه را مورد بحث قرار دادند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/5079/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف 30 هزار لیتر سوخت قاچاق در قم

بهره‌وری در بخش کشاورزی استان بوشهر افزایش یابد

مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد

گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار نیست

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

فعالان بخش خصوصی: با تعطیلی پنچشنبه ها، قطع ارتباط هفتگی ایران با بازارهای جهان 4روز می شود

کیهان: عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، پدرخوانده‌ های حامی برجام هستند!

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

با افزایش نرخ رسمی ارز، بازار غیررسمی مهار نمی‌شود

اعلام جزئیات تأمین مالی زنجیره تأمین در سال 1403

تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی

درباره وضعیت بازار ارز، هفته‌ آینده حتما جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد

قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی

نماینده مجلس: کل تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند حتی معاونین و مشاورین؛ دچار بحران فکری شده اند

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

نفع نوسان نرخ ارز برای دولت چیست؟/ روایت جدید وزیر اقتصاد را بخوانید

مرحله دوم عملیات وعده صادق

خاندوزی: نوسانات نرخ ارز هیچ نفعی برای دولت ندارد

بازارسازی برای فروش نفت و استفاده از دستاورد‌های دانش بنیانی بسترساز رشد اقتصادی 5.4 درصدی شد

نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر

کلاهبرداری از شهروندان نیشابوری با ترفند مشارکت در فعالیت اقتصادی

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

اهداف ایران خودرو در سال جهاد اقتصادی

مدیران دولتی مقابله با قاچاق را در اولویت قرار دهند

تاکید استاندارآذربایجان شرقی بر لزوم اعتماد به جوانان در بخش اقتصادی

مخالفت کامل اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها

ضرورت اجرای دقیق قانون تازه تصویب ساماندهی تجارت مرزی

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد

کشف 12 هزار قوطی اکتان بنزین در جنوب تهران

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 29 فروردین 1402

تاکید رئیس‌جمهور بر اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی برای جلوگیری از قاچاق

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

جمعه و شنبه باید تعطیل شود

کنفدراسیون صادرات: جمعه و شنبه باید تعطیل شود

آمار بیکاری در انگلیس رکورد زد

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

ورود 80 میلیون یورویی سرمایه‌گذار آلمانی برای مدیریت پسماند

فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی

ارزش‌گذاری اقتصادی محیط‌زیست در راستای تحقق شعار سال

تاکید رئیسی بر به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق

تأکید رئیسی بر به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق

توجه ویژه به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سال‌جاری

رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق به کار گرفته شود

مبارزه با قاچاق امری «فرادستگاهی» است

ضرورت اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی

رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله با قاچاق به کار گرفته شود

تاکید رئیسی بر اجرای دقیق قانون ساماندهی و نظارت بر کولبران