ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ استقلال اروپا از امریکا؟ اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان -
سرمقاله اعتماد/ استقلال اروپا از امریکا؟
٢
٠
اعتماد / « استقلال اروپا از امریکا؟ » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته مرتضی مکی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
دونالد ترامپ طی چند وقت اخیر به تعدادی از مقام‌های کشورهای اروپایی از جمله سوئد، بریتانیا و فرانسه رسما در محافل عمومی و شبکه‌های اجتماعی توهین کرد. مجموعه شرایط نشان از اختلافات میان اروپا و امریکا دارد.
البته نوع رفتار دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهور ایالات متحده طی حدود 2.5 سال گذشته که از دوره ریاست‌جمهوری ایشان می‌گذرد، موضوع عجیب و غیرقابل انتظاری نیست. آقای دونالد ترامپ با شعار اول امریکا هر گونه رفتاری را که خواست با متحدان خود انجام داد و حتی با دشمنان امریکا نیز همین رفتارها را داشت و از رفتارهای غیردپیلماتیک استفاده بسیار زیادی کرد. بارها در اجلاس سال گذشته گروه 7 صراحتا بر این نکته تاکید کرد که اتحادیه اروپا می‌تواند دشمن ما باشد نه یک متحد؛ این نوع رویکرد، لحن و رفتاری است که دونالد ترامپ برای فشار به متحدان در جهت همراهی بیشتر با سیاست‌های خود به کار می‌برد.
رفتار از بالا به پایینی که دونالد ترامپ دارد در همه مسائل نمایان است. از همین رو شاهد لحن تند ایشان علیه نخست‌وزیر سوئد هستیم. یا اینکه واکنشی که نسبت به ماکرون بر سر وضع مالیات روی برخی کمپانی‌های امریکایی داشت، رفتارهایی بود که میان امریکا و اروپا تا قبل از ترامپ بی‌سابقه بود. اما در دوره ترامپ همه این موضوعات عادی شده و دولت‌های اروپایی نیز دیگر کمتر نسبت به این سیاست‌های توهین‌آمیز ترامپ واکنش نشان می‌دهند. از طرفی مناسبات‌های سیاسی و اقتصادی دو طرف به حدی است که اروپایی‌ها را وادار کند به نحوی این نوع از رفتارهای دونالد ترامپ را نادیده بگیرند. از همین رو شاهد آن نیستیم که در خصوص این رفتارها، واکنشی‌ از سوی اروپایی‌ها صورت گیرد. هر چند در حال حاضر صحبت از آن می‌شود فرانسوی‌ها قصد آن را دارند که از تعدادی از کالاها و شرکت‌های امریکایی مالیات دریافت کنند و در طرف مقابل نیز امریکا، فرانسه را تهدید به این کار کرده باید چند نکته را مد نظر قرار داد.
بحث‌های مالیاتی که آقای ماکرون در خصوص کمپانی‌های امریکایی از جمله اپل و آمازون آغاز کرده، موضوعی است که همواره در سطح اتحادیه اروپا مطرح بوده که باید از شرکت‌های چندملیتی در عرصه فناوری اطلاعات، مالیات دریافت شود. ظاهرا فرانسه در این زمینه پیشگام شده که واکنش امریکا و شخص دونالد ترامپ را در پی داشت. اما اگر بخواهیم این موضوع را در چارچوب جنگ تجاری میان اروپا و امریکا ارزیابی کنیم با توجه به حجم گسترده روابط و مناسباتی که میان امریکا و اروپا وجود دارد شاید این تنش‌های تجاری بالاتر از این نرود. از همین رو ما شاهد آن هستیم که اروپایی‌ها هر چند به سمت افزایش تنش با امریکا پیش نمی‌روند اما به دنبال راه‌های دیگری هستند که وابستگی به امریکا را کاهش دهند. پیمان‌های تجاری که اروپایی‌ها با ژاپن یا کانادا و کشورهای مرکوسور داشتند همگی نشان می‌دهد که دولت‌های اروپایی به دنبال آن هستند تا آماده هر گونه تنش تجاری با امریکا شوند.
اما اینکه تنش از سطح کنونی بالاتر برود، آقای ترامپ دست بازی در این جنگ تجاری نخواهد داشت چراکه هنوز مذاکرات تجاری با چین به سرانجام نرسیده و شاید امریکا نتواند وارد یک جنگ تجاری هم با چین و هم با اروپا به طور همزمان شود. اما در حال حاضر اروپایی‌ها تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا جلوی تنش بیشتر با امریکا را بگیرند. در حال حاضر نمی‌توان گفت که فرانسوی‌ها در این مسیر کوتاه می‌آیند چراکه هنوز جزییات طرح فرانسه برای دریافت مالیات از این کمپانی‌ها به‌ طور دقیق مشخص نیست و حتی میزان مالیاتی که برای کمپانی‌های فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده نیز به‌ طور دقیق مشخص نیست که هزینه فایده آن روشن شود. اما به نظر نمی‌رسد در نهایت این مسیر به سمت یک جنگ تجاری سوق پیدا کند. شاید این اختلافات تنها در لحن و صحبت‌ مقام‌های دو طرف مبادله شود. حدود یک‌ سال از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ باقی مانده است. او تلاش می‌کند تا در انتخابات 2020 امریکا برای بار دوم رییس‌جمهور ایالات متحده شود. در چنین شرایطی بعید به نظر می‌رسد که قصد داشته باشد به سمت یک تنش جدید با اروپا پیش برود.
در حال حاضر اروپایی‌ها یک سیاست صبر و انتظار را در برابر دونالد ترامپ پیش می‌برند. آنها منتظر هستند که دونالد ترامپ در انتخابات آینده رای نیاورد و به این موضوع بسیار امیدوار هستند. با توجه به وابستگی و چسبندگی که اروپا به اقتصاد امریکا دارد که میزان تجارت آن با امریکا تنها در 4 ماهه اول سال 2019 به بیش از 62 میلیارد یورو می‌رسد به نظر می‌رسد آنها انتظاری جز یک تغییر در کاخ سفید نداشته باشند تا این تجارت توسط فردی مانند دونالد ترامپ تهدید نشود. اما اگر دوره ترامپ ادامه پیدا کند آنها مجبور هستند خود را با شرایط موجود تطبیق دهند. آمارهای اقتصادی و صندوق بین‌المللی پول در آمارهایی که ارایه می‌دهند، رشد اقتصادی که امریکا دارد را در کوتاه‌مدت به نفع امریکا و شخص دونالد ترامپ می‌دانند. اما سیاست‌های تجاری که او دنبال می‌کند در میان‌مدت و بلندمدت اقتصاد امریکا را با مشکل جدی مواجه می‌کند.
چراکه با تنش‌های تجاری میان چین و امریکا و امریکا با اروپا قطعا اقتصاد ایالات متحده زیان‌ده خواهد شد. همچنین اروپایی‌ها از الان گام‌های بلندی برای کاهش وابستگی به امریکا برداشته‌اند. توافق تجاری با ژاپن یک توافق تجاری بسیار بزرگ است. پیمان با کشورهای مرکوسور که در آن کشورهای نوظهور اقتصادی حضور دارند که می‌توانند فرصت‌های زیادی برای اروپا ایجاد کنند. اینها همگی گزینه‌های جایگزینی هستند که اروپایی‌ها در جهت کاهش وابستگی به دلار استفاده می‌کنند.
از همین رو این اتفاق می‌تواند گزینه‌های فشار از سمت امریکا علیه اروپا را به ‌شدت محدود کند. از همین رو می‌توان گفت که اروپایی‌ها، سیاست‌های اقتصادی را پیش گرفته‌اند که به سمت استقلال از اقتصاد امریکا پیش می‌روند و اروپایی‌ها در این مساله مشغول یک کار جدی هستند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/79121/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نابودی بزرگترین مرکز داروسازی نوار غزه به دست اشغالگران صهیونیست

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

فعالان اقتصادی اقدامات رئیسی دوران قوه قضائیه را می‌خواهند

نظر یک کارشناس اقتصادی در مورد علت افزایش طلا/ چین مقصر است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش شدت مصرف انرژی در ایران

سرعت‌گیرهای رشد اقتصادی

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

ازدواج سه زوج فلسطینی در دل جنگ

زلنسکی: ناتو باید روشن کند متحد کی‌یف هست یا نه

وداع تلخ مادر با کودک خردسالش که در بمباران صهیونیست‌ها به شهادت رسید

آزمایش یک موشک قاره پیمای جدید در کره شمالی

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

ریزش رتبه اقتصادی رژیم صهیونیستی ادامه دارد

تدوین طرح پرورش آبزیان دریایی در سطح 222 هکتار در بوشهر

ببینید | جملات تکان‌دهنده آقای مسئول از شرایط اقتصادی: 4 دهک جامعه حتی توان اجاره مسکن را هم ندارند!

جزئیات بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403 / مهدی کرباسیان چه گفت؟

خودتحریمی با تعطیلی پنجشنبه‌ها

کشف BMW لوکس و قاچاق در این شهر

موانع مشارکت مردم در رونق اقتصادی چیست؟

تأثیر قاچاق کالا بر افزایش نرخ ارز چیست؟

پروژه پرورش آبزیان دریایی در سطح 222 هکتار تدوین شد

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد 1 اردیبهشت ماه

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

اشک‌های نماینده مالت از سخنان نماینده فلسطین درباره رنج‌ها و سربلندی غزه

ده بلایی که نتانیاهو بر سر اسرائیل آورد!

آمریکا هرگونه حمله هوایی در عراق را رد کرد

دفاع هوایی روسیه 50 پهپاد اوکراینی را ساقط کرد

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

کشف BMW لوکس و قاچاق در شهرری

نیروگاه خورشیدی 6.1 مگاواتی منطقه ویژه اقتصادی سمنان افتتاح شد

آمار غلط درباره نرخ بیکاری؛ با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود

پروژه پرورش ماهیان دریایی و پرورش میگو اجرایی می‌شود

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

هنیه برای دیدار با اردوغان وارد ترکیه شد

آمریکا اولین اورانیوم غنی شده 90 کیلویی را تولید کرد

اعتراض دانشجویان دانشگاه آمریکایی کلمبیا به اخراج حامیان فلسطین