ایرانیان جهان

آخرين مطالب

مدرک دکتری یا گواهی نامه دانش پذیری، مساله این است انگلیس

  بزرگنمايي:

سرزمین ایرانیان- استفاده کاربردی مدیران ارشد سازمان ها از علم روز مدیریت به منظور توسعه کسب و کار، هدف اصلی دوره های آموزش عالی DBA و MBA است، دوره هایی که گواهی نامه آنها به دلیل ناآشنایی برخی از متقاضیان، گاه معادل مدرک تحصیلی دکتری تلقی می شود.
برخی از موسسات آموزش عالی آزاد در تبلیغات خود عنوان می کنند که مدرک دکتری معتبر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به همراه ترجمه رسمی مورد تایید وزارتین دادگستری و امور خارجه عرضه می کنند و بر همین اساس، قراردادهای قانونی نیز برای افرادی که تمایل به خرید مدرک دارند، تنظیم و در قبال آن هزینه هایی دریافت می کنند.
 مسئول مربوطه گفت: افراد با حضور در دوره های دکتری مدیریت عالی کسب و کار (DBA)، مدارک پایان دوره (doctor of buisness administration) را که دارای شماره رسمی استعلام از وزارت علوم است، اخذ می کنند.
وی همچنین در خصوص هزینه ها و مدت زمان لازم برای دریافت این مدرک توضیح داد: کل مبلغ 70 میلیون ریال است که طی 3 قسط پرداخت می شود و تا 60 روز نیز مدرک دکتری آماده می شود.
مسوول یاد شده ادامه داد: امتحانات ما به صورت مجازی و آنلاین است که 100سوال به همراه پاسخ ها را به شما می دهیم و از بین آنها، 20سوال در امتحان می آید.
وی خاطرنشان کرد: این مدرک معتبر وزارت علوم است و می توان ریزنمراتش را به همراه نسخه لاتین با مهر و امضای وزارت دادگستری و امورخارجه به سایر کشورها نیز ارسال کرد.

**موسسات آموزش عالی غیردولتی یا آزاد
در همین زمینه، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این موسسات دانش پذیر هستند و اساسا نمی توانند مدرک تحصیلی ارایه دهند.
فرزانه شمیرانی توضیح داد: دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دو بخش غیر دولتی و آزاد فعالیت دارد؛ در بخش غیردولتی مدرک تحصیلی ارایه می کند، اما در بخش آزاد اصلا مقطع تحصیلی وجود ندارد.
وی افزود: دوره های بخش های آزاد به صورت مهارت آموزی و ساعتی است و افراد مثلا 200 یا 250 ساعت در حرفه آشپزی آموزش می بینند.
وی ادامه داد: موسسه های آموزش عالی آزاد اجازه برگزاری دوره های تخصصی کوتاه مدت را دارند، اما شرکت در این دوره ها به دریافت مدرک تحصیلی منجر نمی شود و این دوره ها به عنوان مقطع تحصیلی محسوب نمی شوند. به واقع با گذراندن این دوره ها گواهینامه برای دانش پذیران صادر می شود.
وی گفت: قابل ذکر است که این موسسات در زمینه های آموزشی که مجوز فعالیت از وزارت اخذ کرده اند مجاز به فعالیت بوده و این دوره ها فقط به صورت حضوری است.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: نظارت بر موسسه های آموزش عالی آزاد دارای مجوز در دو بخش دفتر آموزش عالی غیر دولتی و مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی انجام می شود.
وی یادآور شد: حسب مراجعه افراد و تایید گواهینامه های صادر شده از طرف موسسات، دفتر آموزش عالی غیر دولتی گواهینامه های صادره را با مجوزهای صادره تطبیق و نسبت به تایید مدارک اقدام می کند. قابل ذکر است که گواهینامه های صادر شده ارزش ادامه تحصیل ندارد و منجر به صدور مدرک تحصیلی نمی شود، اما قابل ترجمه برای استفاده در خارج از کشور است؛ چون در سایر کشورها مهارت آموزی جایگاه مهم تری در قیاس با مدرک دارد.
شمیرانی ادامه داد: از جمله شروط دوره های DBA و MBA نداشتن سرفصل های دانشگاهی است و اگر این موسسات اقدام به ارایه مدرک تحصیلی کنند؛ به طور حتم جعلی و غیر قانونی است.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین تصریح کرد: البته تمامی این موسسات تحت نظارت نیستند چرا که غیرقانونی و به اصطلاح زیزمینی کار می کنند که حدود 200 موسسه هستند.
وی خاطرنشان کرد: آمار موسسات مجاز در سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارایه شده و قرار است اسامی موسسات غیرمجاز نیز تا آخر خرداد ماه جاری در سایت بارگذاری شود؛ هر چند کار دشواری است.
شمیرانی اظهار داشت: بر همین اساس دفتر آموزش عالی غیردولتی نامه ای به هیات نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارایه کرده و خواستار مطابقت آدرس این موسسات و بررسی مدارک آنان شده است هر چند که اقدام سخت و سنگینی است.
وی گفت: البته مراجعان به این موسسات هم باید هوشیار باشند و در راستای کسب استعلام های مورد نیاز، به سایت وزارت علوم مراجعه کنند، معتقدم در این زمینه نیازمند فرهنگ سازی هستیم.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: به هر حال، در صورت محرز شدن هر گونه تخلف از طرف این موسسات از طریق مراجعات و مکاتبات مردمی و یا مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی، از طریق دفتر حقوقی و مراجع قانونی رسیدگی خواهد شد.
وی اظهار گفت: درج عناوین دوره های DBA و MBA در گواهینامه های موسسه های آموزش عالی آزاد یک اصطلاح رایج است که به معنای مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری تلقی نمی شود؛ ضمنا اطلاع رسانی در این خصوص در دستور کار دفتر آموزش عالی غیر دولتی قرار گرفته است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/8320/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

سیل برای دبی گران تمام شد

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی