ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله دنیای اقتصاد/ اجرائیات و تحقق برنامه‌های توسعه اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان -
سرمقاله دنیای اقتصاد/ اجرائیات و تحقق برنامه‌های توسعه
٣٥
٠
دنیای اقتصاد / « اجرائیات و تحقق برنامه‌های توسعه » عنوان سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد به قلم دکتر روح‌اله اسلامی(رئیس گروه مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد) است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
مطالبات شهروندان و خرد سیاسی حکمرانان معمولا از بی‌شمار موضوعی که در ورودی سیستم سیاست‌گذاری قرار می‌گیرد، براساس فیلترهای ایدئولوژیک و نوع شبکه قدرت برخی را به‌عنوان موضوعات دارای اولویت مشخص می‌سازد. براساس بودجه، نیروی انسانی، فلسفه حاکم بر سیستم سیاست‌گذار و نحوه چینش قوای سه‌گانه، طراحی سیاست نیز صورت می‌گیرد و به نهادهای عمومی برای اجرا ابلاغ می‌شود.
در این مرحله ساختارهای اجرایی حکومت براساس مدل‌های تفکیک قوا سعی می‌کنند با فنون و راهبردهایی طراحی‌های انجام‌گرفته را عملیاتی سازند. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های اجرایی که تفاوت کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته را شکل داده است، در ادامه تحلیل می‌شود.
1- لایه‌های ساختاری قدرت و خصومت یا ائتلاف: نهادهای اجرا معمولا لایه‌های مردمی، اداری، سنتی یا نظامی و امنیتی دارند و هر یک سعی می‌کنند نقش بالاتری در سلسله مراتب قدرت اجرایی داشته باشند. معمولا در گزاره‌های مشروعیتی همه لایه‌ها و نهادهای برآمده از آنها سعی دارند بودجه، اختیارات و بازنمایی بالاتری داشته باشند. اگر حکومت قانون و مفروضات بوروکراتیک بر کشوری حاکم نشود، دستگاه‌های اجرایی به‌صورت رقیب دست به اقدامات خصومت‌زا خواهند زد؛ در‌حالی‌که همه نهادهای عمومی باید یکسو، در سلسله مراتب قانونی به سمت برآوردن اهداف نظام سیاسی حرکت کنند، موازی‌کاری و دشمنی بدنه، حکومت را فراخواهد گرفت. بازی با حاصل جمع صفر و رسواسازی‌های مختلف آغاز می‌شود و گاهی برخی نهادها سعی می‌کنند به جای ائتلاف و تقسیم کار به سمت موازی‌کاری، حرکت‌های فراقانونی و ایجاد تنش حرکت کنند. اجرائیات در چنین ساختار چندلایه‌ای تنها هدررفت انرژی و نیروی انسانی و خودتخریب‌گری را به‌دنبال دارد.
2- جایگاه فرهنگ ملی در اجرائیات حکومت: بدون داشتن کشوری که مرزهای مشخص دارد، حکومتی که براساس قانون رویه و ترتیبات دارد و همین‌طور شهروندان برابر، توسعه دست‌یافتنی نیست. مجموع شاخص‌های اشاره‌شده در مورد دولت، کشور ملی را شکل می‌دهد که نهادهای عمومی در درون آن مفاهیمی همچون خیر، مصلحت، منافع و امنیت ملی را مجری هستند. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه فهمی از دولت ملی وجود ندارد و به جای آن فرهنگ فرقه‌ای، قبیله‌ای و طایفه‌ای مشاهده می‌شود. به‌عنوان مثال در استخدام‌ها خویشاوندگرایی وجود دارد یا در ارتقا و تبدیل وضعیت‌ها تنها قشر و جماعتی مشخص که رابطه‌های رانتی دارند، کارگزاران حکومت را شکل می‌دهند. فرهنگ ملی یعنی دفاع از کشور به نام و ننگ و ایجاد کردن رویه‌هایی که همه شهروندان فرصت برابر براساس شایستگی اکتسابی داشته باشند. در برخی از کشورهای در حال توسعه، خون، نژاد، قبیله، اقوام، فرقه و گرایش‌های متعصبانه و متملقانه جای فرهنگ ملی را می‌گیرد و کار به جایی می‌رسد که نهادهای دولتی در اجرا به جای آنکه مشکل عمومی را حل کنند بنگاه‌های رانتی، قوم و خویشی در جهت کنترل شهروندان و اشتغال‌زایی‌های خاص می‌شوند. دولت‌ها باید برای ارائه کالاهای عمومی در زمان شکست بازار وارد شوند و کارکردی داشته باشند؛ اما گاهی خود جزئی از مشکل هستند و تنها توانسته‌اند بخشی از شهروندان را با رابطه‌های غیرشفاف مبتنی‌بر نسبت خانوادگی و ارادت متملقانه شاغل سازند. در چنین فرآیندی اجرائیات و آموزش و ارتقای کارگزاران بی‌معنا است.
3- پاسخگویی و شفافیت در اجرائیات: حکومت در نهادهای اجرایی به لحاظ بودجه، نیروی انسانی و به‌خصوص سیاست‌گذاری‌های اجرایی باید شفاف و پاسخگو باشد. چه هزینه‌هایی در کجا و چرا صورت گرفته است؟ میزان تحقق اهداف و مطالبات چه میزان بوده است و وضعیت نیروی انسانی چیست؟ همه مواردی است که خواسته شهروندان در همه حکومت‌ها است. اگر بخش‌هایی از قوای سه‌گانه، کارگزارانی از نهادهای عمومی و بخش‌هایی از دولت به سمت مخفی‌کاری و ایجاد محفل‌های سیاسی حرکت کنند، به‌راحتی می‌توانند همه شاخص‌های حکمرانی خوب را از بین ببرند. به‌خصوص وقتی اتحادها در راستای تضعیف نهادهای عمومی بوروکراتیک و دموکراتیک حرکت کنند گونه‌ای همراستایی میان نهادها به نام شوراگرایی برای تضعیف پاسخگویی شکل می‌گیرد. اجرائیاتی که باید امر عمومی را سامان دهد تنها به امر خصوصی توجه می‌کند و از یکسو مطالبات صنفی و حزبی را برآورده می‌کند و از سوی دیگر محدودیت‌های شدید بر حوزه خصوصی شهروندان وضع می‌کند.
راهبرد در کشورهای توسعه‌یافته کمک گرفتن از محتوای حکومت قانون مبتنی‌بر شاخص‌های حکمرانی خوب و به لحاظ شکلی، پیاده‌سازی حکومت‌های شبکه‌ای و هوشمند است. در سطح فلسفی هرگونه یکدست‌سازی افلاطونی منجر به تولید سیاست‌های توتالیتر می‌شود و امکان رواداری و تکثر اجتماعی را در هم می‌شکند. در سطح اجرایی نیز هرگونه برنامه کلی بدون توجه به واقعیت‌ها، سیاست‌ها را از اتخاذ فنون اثرگذار دور خواهد ساخت. اجرائیات اغلب در دام نهادهای موازی، کارگزاران بی‌تخصص، نیروی انسانی انتسابی گرفتار می‌شود و در نهایت به هدررفت بودجه و ناکارآمدی منجر می‌شود. ادبیات تئوریک و مفاهیم علمی در این راستا می‌تواند راهگشای اثربخش کردن اجرائیات در حکومت به قصد دستیابی به توسعه پایدار شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/83839/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان

مسکو: فرمول زلنسکی برای صلح، درگیری را طولانی‌تر می‌کند

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)

نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت

رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی

توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

«ابر دولت» در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

بازاری‌ها فروشنده شدند/ بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان

وزیر کار: منتخبان کارگری عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند

نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

مادورو: کشورهای ائتلاف بولیواری خواهان جهان چندقطبی هستند

دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست

پاپ فرانسیس: جنگ غزه و اوکراین را متوقف کنید

بخشی از آثار ویرانی های ارتش اشغالگر در شهر خان یونس

افسر اسرائیلی هدف تک‌تیرانداز مقاومت فلسطین

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

منطقه پیام، از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

بزودی، راه اندازی شرکت تولید خودرو نیسان در خرمشهر

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

لاپید خواستار خروج دو عضو شورای جنگ از کابینه شد

لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

15 کشور قدرتمند جهان اسلام بر اساس مولفه های نظامی و اقتصادی

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

افزایش اعتبار هنرستانهای خراسان شمالی /هنرستان ها باعث رشد اقتصادی منطقه می شود

پیام سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی

نگاه ویژه نمایندگان وزیر به مشکلات کلان استان

رسیدگی به هزار و 358 پرونده تخلف در تعزیرات کهگیلویه و بویراحمد

افزایش پرورش مرغ گوشتی در استان تهران

از اکسپو ایران 2024 چه می‌دانید؟

30 کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند

تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی

ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

گسترش خیزش دانشجویی در آمریکا و درگیری پلیس با دانشجویان

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

دانشجویان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را «هو» کردند

تعرض بیش از 430 شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال 700 نفر را فراهم کردند

‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد