ایرانیان جهان

آخرين مطالب

آیا ترامپ برکنار می شود؟ خواندنی ها

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - آیا ترامپ برکنار می شود؟
k ٢.٦
٢
فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دمکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا، به طور رسمی نخستین گام استیضاح و شاید برکناری رئیس‌جمهور آمریکا را برداشتند، اما بعید است که در اخراج دونالد ترامپ از کاخ سفید موفق شوند.
«رئیس‌جمهور باید مسئول نگه داشته شود. هیچ کس بالاتر از قانون نیست.» نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، با این جملات، فرآیند استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، را آغاز کرد. امری که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2020، ممکن است صف‌بندی‌های سیاسی در آمریکا را تشدید کند.
صحبت از استیضاح ترامپ، تازگی ندارد. دمکرات‌ها چندین بار، در پرونده‌های متعدد، او را به استیضاح تهدید کرده بودند. اما این بار، مسئله اندکی متفاوت است. پلوسی، که قبلا با استیضاح ترامپ مخالفت می‌کرد، این بار، آغاز تحقیقات مورد نیاز برای استیضاح رئیس‌جمهور را به طور رسمی اعلام کرد.
رسوایی تماس ترامپ
تماس تلفنی ترامپ با ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، به عنوان علت اصلی شروع تحقیقات استیضاح قلمداد شده است. ماجرا از این قرار است که روزنامه واشنگتن اخیرا در گزارشی به نقل از جامعه اطلاعاتی آمریکا مدعی شد که ترامپ در تماس تلفنی با زلینسکی در ژوئیه گذشته، از او خواسته است درباره تعاملات بازرگانی هانتر، پسر جو بایدن، در اوکراین تحقیق کند به امید اینکه زلینسکی تخلفاتی کشف کند که ترامپ بتواند از آن‌ها علیه بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آینده استفاده کند.
هانتر بایدن، از سال 2014 تا 2019 در یک شرکت گاز در اوکراین کار کرده است. ترامپ مدعی شده که جو بایدن در فعالیت‌های اقتصادی پسرش اعمال نفوذ کرده است. آنچه تحولات را به ضرر ترامپ پیچیده‌تر کرد، همزمان شدن تعلیق کمک‌های آمریکا به اوکراین با تماس تلفنی ترامپ با زلینسکی است. تماس تلفنی مزبور چند روز پس از تعلیق کمک 391 میلون دلاری آمریکا به اوکراین اتفاق افتاد. دمکرات‌ها می‌گویند این امر نشانه‌ای است که ترامپ خواسته از کمک‌های آمریکا به اوکراین استفاده انتخاباتی کند.
ترامپ این روایت را قویا رد کرد. زلینسکی نیز به نوبه خود هرگونه فشار از جانب ترامپ را تکذیب کرد. زمانی که از زلینسکی پرسیده شد که آیا ترامپ او را به نحو نامناسبی تحت فشار قرار داده است، وی در پاسخ گفت: جز پسر شش ساله‌اش، هیچ کس دیگر نمی‌تواند او را تحت فشار قرار دهد.
روز سه شنبه، پلوسی پس از جلسه غیرعلنی با نمایندگان دمکرات، به خاطر ماجرای اوکراین، تحقیقات استیضاح ترامپ را اعلام کرد. او رفتار ترامپ را «خیانتی» به سوگند رسمی، امنیت ملی و سلامت انتخابات آمریکا دانست.
آیا ترامپ برکنار می‌شود؟
در وهله اول باید گفت که از منظر قانونی و حقوقی، استیضاح به معنای واقعی کلمه، هنوز شروع نشده است. دمکرات‌ها فقط تحقیقاتی را آغاز کردند که ممکن است به استیضاح ترامپ منجر شود. همه چیز به نتایج این تحقیقات بستگی دارد. در چارچوب این تحقیقات، شش کمیته مجلس نمایندگان آمریکا، که زیر سیطره دمکرات‌ها است، تحقیق و تفحص درباره ترامپ را آغاز کردند. سپس این کمیته‌ها، تصمیم خواهند گرفت که آیا کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان، بند‌های مربوط به استیضاح ترامپ را فعال خواهد کرد یا نه.
از حیث نظری، تحقیقات فعلی ممکن است به برکناری ترامپ منتهی شود. اما در عمل، عزل ترامپ بسیار بعید است. زیرا حتی اگر دمکرات‌های مجلس نمایندگان موفق شوند زمینه‌هایی برای استیضاح ترامپ پیدا کنند، این امر ضرورتا به معنای پایان کار ترامپ نیست. چرا که گام بعدی اخراج ترامپ باید توسط مجلس سنا برداشته شود. در حال حاضر، اکثریت سنا در اختیار جمهوریخواهان است.
در ادبیات سیاسی آمریکا، معمولا واژه «استیضاح» به معنای «برکناری» فهمیده می‌شود. اما در حقیقت اینگونه نیست. استیضاح از نظر حقوقی به معنای رسما متهم کردن است. مجلس نمایندگان، به طور رسمی متهم یا استیضاح می‌کند. سپس مجلس سنا، فرد استیضاح شده - در اینجا ترامپ- را محاکمه می‌کند. در جریان این محاکمه، باید دو سوم اعضای مجلس سنا، به اخراج فرد استیضاح شده رأی دهند. از آنجا که مجلس سنا زیر سیطره جمهوریخواهان است، احتمال موفقیت طرح استیضاح ترامپ اندک است. خصوصا که جمهوریخواهان، ممکن است تحقیقات استیضاح را یک «بازی انتخاباتی» تلقی کنند.
تاریخ آمریکا نیز نشان می‌دهد استیضاح و برکناری رئیس‌جمهور به آسانی ممکن نیست. تا حالا هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا از طریق استیضاح، برکنار نشده است. ریچارد نیکسون، قبل از آنکه استیضاح شود، خودش استعفا کرد. تاکنون فقط دو رئیس‌جمهور در آمریکا استیضاح شدند که هر دو توسط مجلس سنا تبرئه شدند و هیچکدام برکنار نشد. در دسامبر 1998، مجلس نمایندگان، به استیضاح بیل کلینتون رأی داد، اما دو ماه بعد مجلس سنا او را تبرئه کرد. در سال 1868 نیز اتفاق مشابهی رخ داد؛ زمانی که آندرو جانسون، استیضاح و سپس توسط مجلس سنا تبرئه شد.
استیضاح ترامپ ممکن است نه تنها به ضرر ترامپ تمام نشود، بلکه حتی رقبای دمکرات او را هم تضعیف کند. اکثر نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری حزب دمکرات، از جمله جو بایدن، از استیضاح ترامپ حمایت کردند. اما این اقدام، ممکن است نتیجه عکس دهد. چون این احتمال وجود دارد که رأی دهندگان به این جمع بندی برسند که دمکرات‌ها با استفاده از سیطره‌شان بر مجلس نمایندگان، رئیس‌جمهور را به خاطر اتهامات ثابت‌نشده تحت فشار قرار داده‌اند. خاصه آنکه، ترامپ قول داده است گزارش مکتوب تماسش با زلینسکی را بدون هیچگونه سانسوری منتشر کند. زمانی که جمهوریخواهان مجلس نمایندگان، کلینتون را استیضاح کردند، به طرز پیش‌بینی نشده‌ای کرسی‌های مجلس نمایندگان را در سال 1998 از دست دادند.
ترامپ ظاهرا امیدوار است که این سناریو دوباره تکرار شود یا حداقل به خاطر فرآیند استیضاح، محبوبیتش بیشتر شود. وی اخیرا گفت: «همه می‌گویند اگر پلوسی این کار (استیضاح) را انجام دهد، در انتخابات تاثیر مثبتی برای من خواهد داشت.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/95026/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

سیل برای دبی گران تمام شد

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی