ایرانیان جهان

آخرين مطالب

استقبال زودهنگام از انتخابات مجلس اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - استقبال زودهنگام از انتخابات مجلس
٢٧
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
انتخابات یازدهمین دوره مجلس در اسفندماه با انتخابات دوره‌های گذشته تفاوت‌هایی دارد. تفاوت‌هایی همچون فعالیت کمتر جریان‌های سیاسی برای شرکت در این انتخابات در 5 ماه مانده تا برگزاری آن، امکان شکل‌گیری و بروز جریان‌های پوپولیستی در قالب عناوینی تازه و...کنار این موارد، نگرانی‌های اقتصادی شهروندان و روند مذاکرات بین‌المللی و اوضاع منطقه نیز سبب شده تا نگرانی نسبت به کم‌فروغ بودن انتخابات از سوی بعضی ناظران مطرح شود.
یکی از سازوکارهای برافروختن آتش انتخابات اما مواجهه فضای سیاسی و شهروندان با لیست‌های انتخاباتی است. موضوعی که باتوجه به نبود یک نظام تمام‌عیار حزبی در ایران و در عین حال وجود برخی موانع برای افزایش مشارکت سیاسی گروه‌های سیاسی، در سال‌های اخیر بروز داشته و شاهدیم که جریان‌های سیاسی رو به سوی سازوکار ارایه لیست انتخاباتی بیاورند و پایگاه اجتماعی خود را مجاب به رای‌دهی بر مبنای لیست کنند تا مگر از این رهگذر و با توان مضاعف وارد پارلمان شده و اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کنند. در این بین اما انتشار هر لیست انتخاباتی حرف و حدیث‌های خاص خود را به همراه دارد.
در سال‌های اخیر، «لیست‌نویسی» یکی از سازوکار جریان‌های سیاسی برای شرکت در انتخابات بوده است. جریان‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب نیز از این قاعده پیروی می‌کنند. دیروز ایلنا اعلام کرد که لیست اصولگرایان قم برای انتخابات مجلس نهایی‌شده و پیرو آن تیتر زد که «زاکانی کنار امیرآبادی و ذوالنور قرار گرفت»؛ خبری که بیش از آنکه نیازمند تکذیب باشد، نیازمند تایید است. خبری بدون ذکر منبع و صرفا بر پایه گمانه‌زنی‌های خبرنگار این خبرگزاری اصولگرا، آن هم در حالی که هنوز ماه‌ها تا رسیدن به زمانی که لیست‌های انتخاباتی تدوین می‌شوند، باقی مانده است.
به هر حال تجربه گذشته نشان می‌دهد که «لیست‌نویسی» اصولی دارد. از جمله اینکه کمتر دیده شده جناحی سیاسی همچون جناح راست، 5 ماه مانده به انتخابات اقدام به تهیه و رونمایی از لیست انتخاباتی خود کند و جالب‌تر آنکه این خبر مهم را در میان انبوه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اصولگرا و همفکر خود، به تنها خبرگزاری اصلاح‌طلب کشور بدهد. اما وقتی بر این خبر عجیب ایلنا دقیق می‌شویم، می‌بینیم ردپایی از هیچ اصولگرایی به عنوان منبع خبر یا همان کسی که خبر را در اختیار این خبرگزاری قرار داده باشد، نیست و خبرنگار عملا تنها به «شنیده‌شده»های خود اکتفا کرده است؛ شنیده‌هایی که در این خبر ادعا می‌شود از سوی «شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم» به بیرون درز کرده است. حال آنکه هیچ منبعی تاکنون این خبر را نه تایید کرده، نه تکذیب. البته «اعتماد» با مراجعه به چهره‌های اصولگرا سعی در کشف صحت و سقم این خبر داشت اما عملا به نتیجه‌ای نرسید.
در خبر مذکور علاوه بر سه چهره اصولگرایی که به عنوان اعضای لیست نهایی این جناح در قم نام برده شد، اشاراتی نیز به نام حمیدرسایی و محمود نبویان، دو روحانی عضو جبهه پایداری در مجلس نهم دیده می‌شود.
اما لااقل یکی از این دو چهره، در گفت‌وگوی خود با «اعتماد»، عملا مذاکره با خود برای حضور در این لیست انتخاباتی را تکذیب کرده است. حمید رسایی، نماینده سابق اصولگرای مجلس با اشاره به این موضوع به «اعتماد» گفته است که «تا انتخابات حدود 5 ماه باقی مانده است.» اشاره او مبنی بر این اصل از اصول نانوشته لیست‌نویسی احزاب در انتخابات است که 5 ماه مانده به انتخابات، زمان ارایه لیست دادن نیست. رسایی در ادامه گفت: «آدم در مورد موضوعی که 5 ماه دیگر قرار است انجام شود، از هم‌اکنون فکر نمی‌کند.»
رسایی در پاسخ به دیگر پرسش «اعتماد» مبنی بر انجام صحبت‌های مقدماتی با او برای حضور در لیست اصولگرایان قم و اینکه اساسا برنامه‌ای برای کاندیداتوری از قم دارد یا خیر، گفت: «در حال حاضر موضوع مهم‌تر برای بنده اولا همین صحبت‌های دوپهلوی آقای روحانی (در بحث مذاکرات) است و همچنین اینکه آقای ظریف امروز حتی نمی‌تواند در کشور امریکا به ملاقات آقای تخت‌روانچی برود. من امروز به اینها فکر می‌کنم.» پاسخی که اگرچه در آن تکذیب قطعی دیده نمی‌شود، اما لااقل رنگ و بویی از تایید خبر نیز ندارد.
همزمان با این پاسخ سربسته رسایی اما می‌توان به وقت‌ناشناسی ارایه این لیست و عدم ذکر منبع برای آن نیز توجه داشت. اما در مجموع تنها دو پاسخ در برابر این پرسش‌ها و ابهامات قابل‌ طرح است؛ یا صحت دارد یا تکذیب خواهد شد. واکنش‌هایی متفاوت که هر یک به ‌فراخور، تاثیراتی متفاوت نیز بر فضای انتخاباتی خواهد گذاشت.
بنابراین اگر فرض کنیم که این لیست و افراد مورد اشاره در آن صحیح باشد، باید چند نکته را مدنظر قرار داد. اما شاید مهم‌ترین نکته این باشد که اساسا انتشار چنین خبری در آستانه انتخابات چندان دور از ذهن نیست. اینکه حدس بزنیم احتمالا علی لاریجانی -اگر بنای کاندیداتوری داشته باشد- همچون انتخابات پیشین مجلس، جایی بیرون از لیست اصولگرایان وارد رقابت می‌شود و حتی اگر عملا با برند اصلاحات پا به رقابت نگذارد، بعید است کنار اصولگرایان تند و تیزی همچون امیرآبادی و ذوالنوری، دو نماینده فعلی قم بایستد. چنانکه در دوره قبل نیز چنین نکرد. فراموش نکنیم همین هفته قبل بود که لاریجانی در دفاعی تمام‌قد از پروانه سلحشوری، عضو اصلاح‌طلب پارلمان، مقابل صداوسیما ایستاد و در ادامه وقتی با انتقاد نصراله پژمانفر، عضو جبهه پایداری مشهد در مجلس مواجه شد، صریح‌تر از روز پیش از آن، پاسخ پژمانفر را داد.
فارغ از این موارد اما ناصر ایمانی در واکنش به این فرضیه به اعتمادآنلاین گفته است: «آقای لاریجانی با یکی، دو نفر از نمایندگان اصولگرای مجلس بحث کردند. کجای این امر به معنای اختلاف‌شان با کل جریان اصولگرایی است؟» او در ادامه گفت: «لاریجانی هر چند به لحاظ تفکر سیاسی اصولگراست، اما با جریان‌های فعال اصولگرایی زاویه دارد و برخی نظرات و رفتار اصولگرایان را نقد می‌کند.» به این ترتیب اگر هم با تسامح بپذیریم، بین لاریجانی و اصولگرایان اختلاف عمیقی مطرح نیست، حتما باید اعتراف کنیم که میان او و پایداری‌ها اختلافات عمیق است. مثال آن نیز همین بحث چند روز قبل آقای رییس و نماینده عضو جبهه پایداری مشهد بود.
با این همه اگر باز هم بپذیریم که این لیست تایید می‌شود و لیست نهایی شورای هماهنگی اصولگرایان قم خواهد بود، باز این پرسش مطرح است که چرا علیرضا زاکانی که به ‌ادعای ایلنا، یکی از سه عضو این لیست خواهد بود، باید سابقه نمایندگی‌اش از پایتخت را رها کند و ناگهان از یک شهرستان وارد رقابت انتخابات شود؛ آن هم در دوره‌ای که تصور عمده اصولگرایان از این قرار است که انتخابات مجلس یازدهم، انتخابات آنهاست و همان‌طور که همین دیروز محمدرضا باهنر به «اعتماد» گفته است، شانس‌شان بیش از اصلاح‌طلبان است.
محمد مهاجری، روزنامه‌نگار و تحلیلگر اصولگرا در همین رابطه در میزگرد ایسنا گفته است: «اصولگرایان در انتخابات دست ‌بالا را دارند.»
در مقابل اما اگر صحت این خبر را مورد تردید قرار دهیم و به منبعی همچون حمید رسایی اتکا کنیم و سخنان این روحانی عضو جبهه پایداری‌ را مصداق تکذیب این خبر بدانیم نیز باید قبول کنیم که لیست مورد نظر بیشتر برای ایجاد یک موج انتخاباتی مطرح شده و احتمالا ارایه‌کنند‌گان آن بیشتر قصد داشتند تا بگویند علی لاریجانی نه‌تنها در برابر جبهه پایداری قرار دارد، بلکه کمی فراتر از این رفته و حتی نسبتی با سایر اصولگرایان نیز ندارد.
ناصر ایمانی معتقد است: «مشکل آقای لاریجانی اکنون این است که فضای انتخابات قبلی که اصلاح‌طلبان شانس زیادی برای رای‌آوری داشتند، با عملکرد بد دولت، دیگر وجود ندارد و بالطبع لاریجانی نمی‌تواند مانند سال 94 امسال هم با آنها همصدا شود و در انتخابات شرکت کند.» او گفته است: «لاریجانی چهره‌‌ای عملگراست و شاید در برخی مقاطع زمانی در این زمینه به سمت افراط هم رفته باشد.»
هر چند ارایه این فهرست انتخاباتی با برخی دیگر اظهارنظرهای اصولگرایان همچون محمد مهاجری همخوانی نداشته باشد؛ آنجا که این فعال رسانه‌ای نزدیک به علی لاریجانی می‌گوید: «بعید است اصولگرایان به اجماع برسند.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/95794/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال

ضرورت اجرایی شدن سریع‌تر توافقات ایران و پاکستان

تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران برعظمت جهان اسلام افزود

جدال ادامه دار بر سر تعطیل روز شنبه یا پنج شنبه

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم

تحریف بازدارندگی، سناریوی جدید علیه عملیات وعده صادق/ عبدالحمید می‌خواهد در چارچوب نظام فعالیت کند!

توسعه همکاری با پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نانسی پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است و باید استعفا کند

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

مقامات ایالت سند در دیدار آیت الله رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران بر عزت و عظمت جهان اسلام افزود

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

با تعطیل شدن پنجشنبه 25 درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می‌دهیم

رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است

توسعه همکاری با همسایگان جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان فلسطینی

عمار حکیم: جامعه جهانی رژیم صهیونیستی را وادار به اجرای آتش‌بس کند

انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در الرقه سوریه

ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

کراچی سومین مقصد رئیس جمهور در سفر به پاکستان

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت: با تعطیل شدن پنجشنبه 25 درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می دهیم

تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری

در دومین روز از سفر رئیس جمهور به پاکستان چه‌گذشت؟/ توسعه مبادلات اقتصادی محور سفر رئیسی

بخشی از اقتدار کشور مرهون تلاش رزمندگان خط مقدم نبرد اقتصادی است