ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرنوشت برادران رئیس‌جمهورها! اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - سرنوشت برادران رئیس‌جمهورها!
k ١٧
٦
آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
انتخاب رئیس‌جمهور در ایران در هر مقطعی تابع نیازهای آن دوره است اما در جامعه ایرانی اقوام رئیس‌جمهور هم دارای اهمیت هستند یعنی ذهن کنجکاو بسیاری از افراد در پی آن است که بداند زندگی خواهران و برادران روسای جمهور به چه نحو می‌گذرد. محکوم شدن حسین فریدون برادر حسن روحانی به 5 سال زندان سبب شد تا «آرمان ملی» به بررسی زندگی برادران روسای جمهور کشور درزمان حضور آنها در این جایگاه بپردازد.
محمد هاشمی؛ برادر همیشه همراه
مرحوم میرزا علی هاشمی و مرحومه ماه بی‌بی صفریان دارای 8 فرزند بودند. آیت‌ا... هاشمی مشهور‌ترین فرزند این خانواده دارای سه خواهر به نام‌های طیبه، طاهره و صدیقه و چهار برادر به نام‌های محمود، قاسم، احمد و محمد بود که از میان آنها، محمد شناخته شده‌ترین برادر محسوب می‌شود که در بسیاری از عرصه‌ها کنار آیت‌ا... حضور داشت. وی از سال 1360 تا 1372 ریاست سازمان صداوسیما را برعهده داشت و در فاصله سال‌های 1373 تا 1380 در دولت‌های ششم و هفتم، به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور اجرایی، فعالیت می‌کرد. هاشمی برای مدت 15 سال، از 1375 تا 1390 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و پس از آن به فعالیت در مرکز جامع تشخیص سرطان پرداخت. محمد هاشمی دارای روحیه آرام و محافظه‌کار است بنابراین نه تنها در طول دوران ریاست جمهوری برادر هیچ‌گاه اقدامی انجام نداد که برای آیت‌ا... هاشمی حاشیه‌ساز شود بلکه همواره در دفاع از عمکرد برادر سخن گفت.
برادران بی‌حاشیه در فضای پرحاشیه
پس از هاشمی رئیس دولت اصلاحات بر سر کار آمد که او هم دو برادر و چهار خواهر دارد. برادرش محمدرضا خاتمی منتخب اول مردم تهران در ششمین دوره مجلس و نایب رئیس آن مجلس بود. سیدمحمدرضا خاتمی در ضمن با نوه امام، زهرا اشراقی که از فعالان حقوق زنان است، ازدواج کرده‌است. علی‌خاتمی برادر دیگری است که مدرک فوق لیسانس مهندسی صنایع خود را از بروکلین اخذ کرد و طی دومین دوره ریاست جمهوری برادرش، رئیس دفتر او بود. خواهر بزرگتر هم فاطمه خاتمی است که به عنوان منتخب اول مردم اردکان در انتخابات شورای شهر سال 1378 انتخاب شد. محمدرضا خاتمی دارای حواشی سیاسی زیادی بود چرا که چهره اصلاح‌طلب شناخته می‌شد و سخنرانی‌های اصلاح‌طلبانه او در مجلس سبب برخی گلایه‌های اصولگرایان به برادرش می‌شد که بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زده بود. در 15 تیر سال جاری بود که فارس نوشت؛ محمدرضا خاتمی در دادگاه بدوی به تحمل دو سال حبس تعزیری به جرم نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی محکوم شده است که ارتباطی با دوران ریاست جمهوری برادرش ندارد.
برائت برادر از برادر رئیس‌جمهور
سال 84 محموداحمدی‌نژاد بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد و شاید تنها نمونه‌ای بود که برادر از برادر رئیس‌جمهور خود اعلام برائت کرد و چندی پیش درگذشت. داود احمدی‌نژاد که حضور در سپاه و مسئولیت مخابرات و ارتباطات ناجا را در کارنامه داشت بعد از ریاست‌جمهوری برادرش، به سمت ریاست بازرسی نهاد ریاست‌جمهوری منصوب شد. او سه سال در دولت نهم عهده‌دار این جایگاه بود و آرام‌آرام به دلیل اختلافاتی که با حلقه موسوم به انحرافی داشت و همچنین اختلافی که درباره مدرک تحصیلی مرحوم کردان وزیر وقت کشور با برادرش داشت، برکنار شد. محمود احمدی‌نژاد بعد از مدتی یعنی 23 مرداد 88، داود احمدی‌نژاد را به سمت نماینده رئیس‌جمهور و دبیر کمیته ستاد پدافند غیرعامل کشور منصوب کرد اما این انتصاب مانع نقدهای جدی و بعضاً خاص وی به اعضای موسوم به حلقه انحرافی اعم از مشایی و بقایی که مورد علاقه وافر رئیس‌جمهور وقت بود، نشد. داود احمدی‌نژاد، نقد مشایی و بقایی را آن‌قدر دنبال کرد که اختلافش با برادر علنی شد؛ او در پاسخ به سؤال یکی از رسانه‌ها درباره اختلاف با برادرش، گفت: از زمانی‌که انسان خلق شد، بین هابیل به عنوان چهره موحد و قابیل به عنوان چهره غیرموحد درگیری ایجاد شد. این درگیری بوده، هست و خواهد بود؛ وی چندی بعد در گفت‌وگو با یک رسانه دیگر گفت: جریان انحرافی... توبه تاکتیکی کرده و بعد از چند سال در سیستم نفوذ کرده‌اند. پنجشنبه سوم شهریور 90 بود که رسانه‌ها از برکناری داود احمدی‌نژاد از پدافند غیرعامل خبر دادند؛ برکناری که حاصل نقدهای جدی و اساسی وی به حلقه نزدیک محمود احمدی‌نژاد بود. تسنیم نوشت: داود احمدی‌نژاد دیگر به منتقد رسمی حلقه نزدیک به برادرش تبدیل‌شده بود؛ انتقادهای او دیگر خطاب منحصر به مشایی و بقایی نبود؛ داود احمدی‌نژاد در توصیف احمدی‌نژاد 84 گفته بود: آن موقع متواضع و با اخلاق بود ولی الآن مغرور شده است و اخلاق برایش معنایی ندارد. آخر کسی می‌آید که رهبر خود را ناراحت کند، که ملت ناراحت شوند. در نهایت داود احمدی‌نژاد 12 مهر سال 96 دارفانی را وداع گفت.
برادری که محکوم شد
برادر حسن روحانی رئیس‌جمهور فعلی هم خبرساز است. فریدون سوابق مدیریتی زیادی نسبت به برادران روسای جمهور اصلاحات و اصولگرا دارد به نحوی که او در اوایل انقلاب 1357 ایران فرماندار نیشابور و کرج و پس از آن سفیر ایران در مالزی بود و او در اغلب جلسات هیات دولت شرکت کرده و در دولت یازدهم اغلب موارد در کنار حسن روحانی دیده می‌شد. 24 تیر 96 بود که سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برادر رئیس‌جمهور بازداشت شده است؟ گفت: چندین مورد از این فرد تحقیق شد دیروز برای ایشان قرار تامین صادر و چون تامین نشده به زندان معرفی شده است. در نهایت روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره صدور حکم قطعی حسین فریدون گفت: در ارتباط با آقای فریدون دادگاه تجدیدنظر تصمیم گرفته و رای نهایی را صادر کرده است. غلامحسین اسماعیلی افزود: در دادگاه تجدیدنظر، در مورد سه نفر از متهمان این پرونده ارفاق‌هایی مورد لحاظ قرار گرفته است. در مورد شخص آقای فریدون 7 سال حبس در نظر گرفته شده از سوی دادگاه بدوی به 5 سال تقلیل یافته و بقیه مجازات‌ها یعنی جزای نقدی و مبلغ رشوه که بیش از 31 میلیارد بوده است، باید پرداخت شود. در مورد یک نفر از متهمان دادگاه رای برائت داده است و در مورد یکی از بانوان که دادگاه بدوی دو سوم از مجازات را تعلیق کرده بود، دادگاه تجدیدنظر یک سوم باقی مانده را هم تعلیق کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/97125/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

دانشجویان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را «هو» کردند

تعرض بیش از 430 شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال 700 نفر را فراهم کردند

‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد

تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی است

روایت رئیسی از محدودیت های امنیتی برای حضورش در برخی اجتماعات پاکستان /برق آبی سریلانکا از سوی شرکت ایرانی با تکنولوژی پیچیده اجرا شده است

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

یورش ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه‌های مختلف کرانه باختری

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

سبد محصولاتی ارائه شده در «ایران‌هلث» منجر به تعاملات اقتصادی می‌شود

رئیسی پس از بازگشت به تهران: این سفر پیام مهمی داشت

تاکید روسیه و چین برآتش‌بس کامل و ارسال فوری کمک‌های انسانی به غزه

واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در آمریکا

برخورد خشن با دانشجویان آمریکایی معترض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

حمله پهپادی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در شمال رفح

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

خطوط ناخوانا در واگذاری سرخابی‌ها!

تحلیل‌های غیر کارشناسی، امنیت سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

لوکاشنکو: اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است

ارتش یمن: سه عملیات موفق بر ضد کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی انجام دادیم

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

دنیای اقتصاد : در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت

شرکت 27 واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو

استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی

دسترسی اقتصادی شرط اجرایی شدن سند ملی امنیت غذا

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت

35 درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده

حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است

رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند