ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تغییر معادلات جهانی با همدلی شیعیان در پیاده‌روی اربعین خاورمیانه‌

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تغییر معادلات جهانی با همدلی شیعیان در پیاده‌روی اربعین
٨٥٠
٠
کیهان / متن پیش رو در کیهان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
عشق به امام حسین(ع) موضوعی استثنایی است که در طول تاریخ نظیر نداشته و نخواهد داشت و حرکت و اجتماع عظیمی که هر سال به مناسبت اربعین در عراق بخصوص در مسیر نجف به کربلا شکل می‌گیرد، اکنون ابعاد بین‌المللی پیدا کرده و امام حسین(ع) و معرفت حسینی جهانی شده است. (رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از موکب داران عراقی 27 /6/ 98)
ندای «هلابیکم، هلابیکم یا زوار» از هر طرف به گوش می‌رسد، چه در طریق نجف تا کربلا چه در جای جای شهرها. هر کس به وسعت دارو ندارش، همه وجود و زندگیش را خرج حسین(ع) می‌کند، حال می‌خواهد خشک کردن عرق جبین زائر باشد یا پذیرایی آن چنانی که البته هر دو در این دستگاه یک قیمت دارد و عیارش با عشق و خلوص سنجیده می‌شود.
میعادگاه عشق
درِ هر خانه باز است و حیرت آنجاست که کمیت و کیفیت پذیرایی از هم سبقت گرفته‌اند و مردم عراق از پیر و جوان گرفته تا کودک و خردسال ردای خادم‌الحسینی به تن کرده و خاک پای زوار توتیا می‌کنند.
مسیر پیاده‌روی، شامل چند باند ماشین ‌رو است که دو باند از چهار باند، مخصوص زائران کربلاست. در کنار یکی از این دو باند، موکب‌های مختلف با خدمات مختلف حضور دارند که اکثرشان غذا و میان ‌وعده توزیع می‌کنند. موکب‌های استراحت هم تا بخواهید وجود دارد. عراقی‌ها اعتقادات خاصی برای پذیرایی از زائر امام حسین(ع) دارند.
کنار موکب هایشان می‌ایستند و دستت را می‌گیرند و به سمت غذایشان می‌برند تا تو از آن بخوری و به زندگی آنها برکت دهی. به سمت موکب و خانه ‌‌هایشان می‌برند تا تو در آنجا استراحت کنی و فضای خانه‌ شان را از نفست پر کنی تا زندگی‌شان روح تازه‌ای بگیرد. هرکه این مسیر را می‌رود، جمله‌ «هلابیکم یا زوار... هلابیکم یا زوار...» را دیگر یادش نمی‌رود. یعنی:‌ای زائران حسین(ع)! خوش آمدید.
مانور وحدت
مراسم اربعین حسینی (ع) نسبت به سال‌های گذشته با حضور معنوی و پرشورعزاداران امام حسین(ع) به بزرگترین مانور وحدت مسلمانان تبدیل شده است.
عشق به امام حسین(ع) مثل شیرازه کتاب، اوراق قومی ایران را محکم به هم مرتبط و مجموعه واحد درست کرده که هرگز گسستنی نیست؛ بنابراین دشمنانی که گوشه چشمی به تفرقه‌افکنی قومیتی دارند، فقط کافی است به اربعین حسینی(ع) نگاه کنند که الحق میزان انسجام بین اقوام، در آن ستودنی است.
راهپیمایی میلیونی در روز اربعین کنگره عظیم جهانی است. در این مانور عظیم که از 60 کشور حضور پیدا می‌کنند، تنها شیعیان نیستند که بخواهند برای خود تبلیغ کنند؛ بلکه بسیاری از مسلمانان به صورت خودجوش شرکت کرده و وحدتی را بین شیعه و سنی پدید می‌آوردند.
فراموش نکنیم دشمنان نقشه کشیدند و پول و دلار هزینه کردند و حتی توسط داعش تهدید به انفجار کردند؛ اما با این حال راهپیمایی و مانور عظیم جهانی اربعین با پیام وحدت مسلمانان به قوت خود باقی است و پر شور‌تر برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «اربعین و مباحثی که مربوط به سیدالشهدا(ع) است از موضوعاتی است که با حساب و کتاب‌های معمولی نمی‌توان آن را بررسی کرد و برای آن چارچوب ترسیم کرد.»
وی ادامه می‌دهد: «وجود سیدالشهدا(ع) در واقع محوری برای رسیدن به تمامی آرزوها و آرمان‌ها و خواسته‌هایی است که بشریت در طول زندگی دنبال آن بوده و امام حسین(ع) عالی‌ترین شکل این آرمان‌ها را توانستند در عاشورا نشان دهند.»
پژمانفر می‌افزاید: «عاشورا گره با تمامی دل‌ها و ضمایر انسان‌ها دارد و کربلا محوری برای آرامش درونی انسان‌ها است که با هیچ نوع امکاناتی به دست آمدنی نیست. به همین دلیل هم است که نه تنها انسان‌ها در این مسیر از مال خودشان می‌گذرند و دارایی هایشان را با یک جدیتی هزینه می‌کنند و آن را برای خود توفیق می‌دانند، بلکه از جان خودشان در این زمینه گذشته و می‌گذرند.»
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح می‌کند: «این مسیر فراموش نمی‌کند کسانی را که برای زیارت باید دست می‌دادند، یعنی اگر به زیارت می‌رفتند، یک دستشان قطع می‌شد. حتی مجدد به آنها هشدار داده می‌‌شد که اگر به زیارت دوباره بیایید، دست دیگرتان قطع می‌شود، اما بی‌درنگ در راه امام حسین(ع) از جان شان می‌گذشتند. بنابراین راه سیدالشهدا(ع) و تاثیر آن بر زندگی و دل انسان‌ها قابل وصف نیست.»
وی اضافه می‌کند: «جریان‌های غیرالهی مانند بودا و مارکسیستی وقتی مسائلی را مطرح می‌کنند، چون در قله کسی را ندارند، مجبور می‌شوند کسی مانند سیدالشهدا(ع) را مثال بزنند، حتی آنها هم هر چه می‌گردند در یک افق بلند فقط و فقط امام حسین(ع) را پیدا می‌کنند. بنابراین خواسته خداوند است که عاشورا و امام حسین(ع) زنده بماند در حالی که خیلی‌ها تلاش کردند تا جلوی این حرکت الهی را بگیرند، اما ناموفق بودند.»
پژمانفر یادآور می‌شود: «در طول سال‌های گذشته شاهد بودیم زیارت سیدالشهدا(ع) را ممنوع کردند و حتی زمین آن را شخم زدند و خیلی کارها کردند تا مردم دست از امام حسین(ع) بردارند، اما عشق حسینی با جان و روح انسان‌ها عجین شده و مردم با یک ولع سیری ناپذیری به سمت امام کربلا حرکت می‌کنند.»
وی ادامه می‌دهد: «کسی که مشرف به اربعین می‌شود، مانند قطره‌ای است که خاستگاه خود را در کنار دریا پیدا می‌کند و همین باعث می‌شود افراد در حقیقت پیام عاشورا احساس غرور کنند.»
اربعین و معادلات جهانی
راهپیمایی در مسیر کربلا علاوه‌بر ثواب بی‌پایان فردی دنیا را نیز متحیر کرده است و عظمت اسلام و قرآن را گوشزد می‌کند.
حضور میلیونی عشاق حسینی در روز اربعین تمام معادلات دنیا و دشمنان اسلام را که می‌خواهند رئیس‌و فرمانروای دهکده جهانی باشند را به هم می‌زند.
بدون شک فرمانروای جهان اسلام از سوی خداوند متعال برگزیده می‌شود که در حال حاضر امام زمان(عج) این وظیفه را برعهده ‌دارند، بنابراین ادعای کدخدایی دشمنان کذب و دروغین است، اما می‌بینیم که برای این ادعا تلاش بسیاری می‌کنند.
بنابراین طبیعی است که با اربعین و هر آنچه آنها را خلع سلاح کند، دشمنی کنند و در واقع عوامل اصلی و پشت صحنه مسئله فکری‌شان، احساس می‌کنند که اگر فرهنگ عاشورای حسینی و اربعین در جوامع منتشر و گسترده شود، دست ستمگران و مستکبران از غارت اموال مظلومان و مسلمانان کوتاه می‌شود.
صهیونیست بین‌الملل، استکبار جهانی و عوامل این‌ها در منطقه مانند حکومت آل‌سعود می‌خواهند که فرهنگ عاشورا تبیین نشود و اقدامات خصمانه‌ای که امروز با مسلمانان در هر نقطه‌ای از جهان انجام می‌دهند، جز با هدف اسلام‌ستیزی و از بین بردن نام عاشورا در دنیا نیست.
تاکنون پدیده‌ای مانند مراسم پیاده‌روی اربعین از نظر کمیت، کیفیت، تحمل مشقات و... در تاریخ نبوده و به وقوع نخواهد پیوست و این زیارت اثرات بسیار مهمی دارد. در واقع یک نوع همایش، تجمع و اعلام حضور به عنوان لبیک به نهضت عظیم امام حسین(ع) است.
بنابراین اگر نشر پیام‌ها و درس‌های فرهنگ عاشورایی را با بصیرت بپذیریم، در واقع موجبات بیداری ملت‌ها را فراهم کرده‌ایم.
حرکت اربعین مهم‌ترین حرکت شیعی در عالم اسلام بوده، پیامی روشن برای جهانیان همچون اعلام آمادگی و ایثار در راه اهداف امام حسین(ع) و رسالت‌های آن حضرت، به جهانیان دارد.
شرکت جمعی مردم به سوی کربلا شامل افراد حتی غیر مسلمان نیز است. این راهپیمایی به نوعی لبیک به اهداف امام حسین(ع) است و همین اقدام مهم شیعیان و عاشقان خاندان عصمت و طهارت(ع) سبب شده دشمنان دین اسلام و شیعیان نسبت به نشر و انعکاس این تجمع بزرگ جهان شیعی، سکوت اختیار کنند.
مسلما این اجتماع بزرگ در معادلات سیاسی منطقه، شناخت حقیقت و واقعیت انقلاب اسلامی و حرکت امام حسین(ع) تاثیرگذار است و یک پیام روشنی برای دولت‌مردانی است که تحرکات منطقه خاورمیانه را در دست بررسی دارند، و خواهند داشت.
در این حرکت، شیعیان اعلام می‌دارند که همیشه آماده هستند تا با لبیک به اهداف حسینی همواره در مسیر کمال و تکامل قدم بردارند و به فضل پروردگار مقدمات رهایی همه مظلومان از چنگال ظالمین فراهم شود.
در همین رابطه مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «همان طور که جبهه مقاومت توانست معادلات جهانی را در نبرد حق و باطل به نفع حق تغییر دهد، راهپیمایی اربعین حسینی نیز به عنوان پدیده‌ای بسیار بزرگ معادلات جهانی و منطقه‌ای را تغییر می‌دهد.»
وی ادامه می‌دهد: «راهپیمایی اربعین می‌تواند با وسعت بیشتر و برد بالاتر جبهه استکبار را منفعل‌تر کند و همان طور که گفته شد، معادلات جهانی را تغییر دهد.»
شاکری تاکید می‌کند: «برنامه‌ریزی‌های ما برای اربعین بسیار مهم است. باید آن را بیش از پیش پربار کنیم و از ظرفیت‌های عظیم آن بهره ببریم.»
لبیک مستضعفین به مبارزه با استکبار
حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «از علایم اقتدار نهضت عاشورا و امام حسین(ع) در آخرالزمان راهپیمایی عظیم اربعین است.»
وی ادامه می‌دهد: «اربعین حسینی عامل انسجام اسلامی در قرن حاضر خواهد بود و آنجا عشق حضرت اباعبدالله(ع) می‌تواند این شکوفایی را در سطح جهان به وجود بیاورد.»
حجت‌الاسلام سالک می‌افزاید: «هرچقدر به کیفیت راهپیمایی توجه شود آثار وضعی آن بسیار بالاتر خواهد رفت از طرف دیگر اربعین پیامی برای استکبار جهانی و یزیدیان جهان دارد که بعد از گذشت هزار و خرده‌ای سال همچنان برائت از ظالمین طی حرکت بزرگی در جهت اهداف عاشورای امام حسین(ع) طنین‌انداز می‌شود.»
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: «پیام رسانی حضرت زینب(س) امروز در جریان اربعین به جهانیان نشان داده می‌شود و اربعین به تمام کشورهای مرتجع منطقه‌این را می‌فهماند که اقتدار در حکومت‌های استکباری نیست، بلکه اقتدار در ذیل عنایات حضرت اباعبدالله حسین(ع) است که امیدواریم انشاءالله این حرکت مقدمه‌ای برای آزادی فلسطین باشد.»
بهت، حیرت، شگفتی و شیفتگی اولین و عمومی‌ترین واکنش همه کسانی است که برای اولین بار در راهپیمایی و پیاده‌روی اربعین حسینی شرکت می‌کنند.
شگفتی از ابراز گسترده عشق مشترک به معشوقی که اکنون جذب کننده و محبوب همه آزادیخواهان عالم است، حیرت از آن همه کرامت و سخاوت فقرایی که اصرار بر میزبانی از مهمانان حسین ابن علی(ع) دارند و بُهت از سلوک عرفانیِ بیابانگردانی که در شلوغی مسیر پیاده‌روی به تفکر و خلوت عرفانی مشغولند تا بفهمند تعظیم شعائر الهی نشان از تقوای قلوب دارد «و من یعظّم شعائر الله فان‌ها مِن تقوی القلوب (سوره حج/ 32)».

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/97856/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

از چاله به چاه؟

حملات صهیونیست‌ها به فلسطینی‌ها به بالاترین حد از سال 2006 رسید

رهبر انصارالله: کشتی‌های مرتبط با رژیم اشغالگر در معرض عملیات‌های ما هستند

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

بازگشت بیش از 250 همت از سرمایه‌های مردمی با احیای واحد‌های تولیدی

15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز کشف شد

مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

تعقیب سرباز روسی توسط پهپاد انتحاری اوکراینی؛ نتیجه را ببینید

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان تشکیل شد

بوشهر ظرفیت خواهرخواندگی با یکی از شهرهای تاجیکستان را دارد

رئیس جمهور وارد شاهرود شد

برنامه مدون اقتصادی همدان منطبق با تحقق شعار سال تکلیف شد

رئیس‌جمهور وارد شاهرود شد

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

درآمد عجیب از زباله گردی

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

رفع مشکلات تولیدکنندگان، نیازمندهمکاری تمام دستگاه های اجرایی در سطح ملی است

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

رسوایی 99 درصدی

حمله فسفری؛ روایت جنون صهیونیست‌ها

رهبر انصارالله یمن: متجاوزان فهمیدند که هرگونه تجاوزی بی پاسخ نخواهد ماند

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

‌رئیس جمهور ایران چه درخواستی از رئیس جمهور ازبکستان داشت؟

راه اندازی رصدخانه ی تحقق شعار سال در اتاق بازرگانی سنندج

عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

افزایش نگرانی‌ از نیازهای 250 هزار کودک اخراجی از پاکستان

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هدفگذاری تجارت 700 میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان

گلستان در قیمت گذاری گندم مظلوم واقع شده است

عملیات«وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» بازنگری و به شبکه بانکی ابلاغ شد

استقرار مدیرسرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان غربی

اجرایی نشدن ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور اصلی ترین عامل مشکلات تولید کنندگان

چالش‌های پیش روی سوناک برای اجرای طرح ضد مهاجرتی رواندا

تصویر دردناک از غزه، «عکس سال» جهان شد

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید