ویژهٔ برنامهٔ نبض تجارت، به معرفی آخرین تحولات پیرامون نمایشگاه بینالمللی دوبی موسوم به اکسپو 2020 میپردازد
انتظار
میرود اکسپوی 2020 دوبی که سال بعد گشایش خواهد یافت بتواند 12 میلیون
بازدیدکننده داشته باشد و رقمی حدود 30 میلیارد یورو به اقتصاد امارات کمک
کند. حدود 190 کشور در این رویداد 6 ماهه شرکت خواهند داشت و 80 کشور نیز
خودشان غرفههای خود را در این مجموعه طراحی و بنا میکنند.
ساختن گنبدی شفاف برای همه
اخیرا
و پس از چند سال ساخت و ساز، 800 تیم سازنده برای مأموریت خاصی گرد هم
آمدند، یعنی برای سوارکردن گنبد عظیم این مجموعه که بنای اصلی اکسپو 2020
خواهد بود، گنبدی با 130 متر پهنا و 67 متر بلندا.
گرچه طرح این گنبد عظیم، که بیش از 700 هزار متر مکعب حجم دارد، جسورانه است اما ایدهٔ ساخت آن ملهم از زندگی روزمره است.
گوردون
جیل، معمار آمریکایی دربارهٔ فضای زیر گنبد این پروژه میگوید: «هنگام
ارائهٔ طرح پروژه، اینجا را بهعنوان فضای عمومی نمایشگاه تعریف کردیم. در
نظر گرفتن یک باغ، داخل فضایی با این ابعاد، بسیار خاص و نادر است. این فضا
تجربهای 360 درجه دارد، چراکه گنبد تا حدودی شفاف است، چون از فایبرگلاس
ساخته شده و نور از آن عبور میکند، نکتهای که تک است. فناوری این طرح،
خاص است و چنین کاری، پیش از این جایی انجام نشده است.»
دوبی چقدر از اکسپو 2020 سود میبرد؟
پروژهٔ
ساخت تا کنون با بودجهٔ پیشبینی شده یعنی 6.2 میلیارد یورو تطابق داشته
است و با آنکه برخی شهرها هنوز از مزایای بلندمدت چنین نمایشگاههایی
بهرهمند نشدهاند، دوبی امیدوار است که استثنا باشد. کارشناسان پیشبینی
میکنند که این نمایشگاه بتواند تولید ناخالص داخلی امارات را 1.5 درصد
افزایش دهد.
شان
وورستر از دفتر مشاورهٔ مالی «ارنْست اند یانگ» میگوید: «ما برای 25
میلیون بازدید برنامه داریم. این تعداد یعنی تمام جمعیت کشوری مانند
استرالیا در یک دورهٔ شش ماهه از یک مکان بازدید کند. انتظار ما تا این حد
بلندپروازانه است.»
نیوزیلند؛ امیدوار به توسعهٔ صادرات در دوبی
اما
بهرهٔ تجاری شرکتکنندگان در این نمایشگاه در چیست؟ به سراغ نمایندهٔ
نیوزلند رفتیم تا ببینیم چرا کشورش امید زیادی به اکسپوی دوبی دارد.
یورونیوز: 192 کشور بناست در نمایشگاه اکسپو 2020 شرکت کنند. نیوزیلند برای دیده شدن در این نمایشگاه چه برنامهای دارد؟
کلایتون:
«ما خود را خلاق و نوآور میدانیم. برای مسائل به دنبال راهحلهایی هستیم
که برای دنیا خوب باشد. خواستهایم که ارزشهای مردم بومی نیوزلند یعنی
مائوریها در کانون پیام ما باشد. کشور ما فقط در پی حفظ زیستبوم نیست،
بلکه ما زیستبوم و مردم را در پیوند ژرف با یکدیگر میدانیم. و اگر مراقب
هم باشیم، برای نسلهای آینده هم مفید است.»
یورونیوز: امارات دهمین شریک بزرگ تجاری شماست. مایلید چطور این رابطه تجاری را تقویت کنید و پیش ببرید؟
کلایتون:
«امارات نه فقط برای محصولاتی که اینجا میفروشیم بلکه برای صادراتمان به
شمال آفریقا و آسیای میانه و اروپا اهمیت دارد. بنابرین رشد و توسعهاش
برایمان واقعا مهم است.»
یورونیوز: بخش عمدهٔ صادرات شما را
محصولات لبی، گوشت و شراب تشکیل میدهد. برای توسعهٔ صادرات خود بهدنبال
چه صنایع و فناوریهایی هستید؟
کلایتون: «صنعت فیلمسازی بسیار
عظیمی داریم. همچنین مایلیم که شاهد رشد در بخشهای آی.تی، بهداشت، آموزش
و فناوری باشیم. نمیخواهیم که از دیگر بخشها کم کنیم. اما به دنبال این
هستیم که دیگر بخشها را هم تقویت کنیم. معتقدیم نیوزیلند راهحلهای
شگفتانگیزی برای مسائل دارد که نه فقط برای ما که برای دنیا هم خوبند.
اینها چیزهایی است که ما به این اکسپو میآوریم.»
پایایی و میراث اکسپو 2020
اینکه
در برپایی یک نمایشگاه بینالمللی عظیم فقط موفقیت اجرا مطرح نیست، مهم آن
است که از آن چه بهجا میماند. پایا بودن، از ابتدا بخش مهمی از این
پروژه بوده است.
میراث نمایشگاه 2020 از ابتدا در این پروژه بوده و
برای استفاده از فضای نمایشگاه پس از برگزاری، برنامهریزی شده، بناست 80
درصد از این بنا به شهرک هنری 2020 تبدیل شود.
خالد شرف، مدیر روابط
تجاری اکسپو 2020 میگوید: «آنچه میسازیم در واقع مجموعهای است برای
میزبانی یک رویداد مهم. اما بعد از برگزاری نمایشگاه، این مجموعه به شکل
فضایی در میآید برای میزبانی استارتآپها و شرکتهای کوچک و بزرگ تا نوعی
فضای شبیه سیلیکون ولی بسازد.»
این نمایشگاه در یک منطقه آزاد تجاری ساخته شده، تا حضور و فعالیت شرکتهای خارجی را تسهیل کند.
برنامهٔ
«اکسپو لایو» با بودجهای معادل 90 میلیون یورو، از پروژههایی حمایت
میکند که هدف آنها تقویت پایایی بوده، با شعار نمایشگاهی «پیوند اذهان،
آفرینش آینده» هماهنگ هستند.
دوبی با تمام توان تلاش دارد تا ساخت مجموعهٔ نمایشگاهی 2020 تمام شود در حالیکه همزمان میخواهد در راستای توسعهٔ پایدار حرکت کند.