ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله مردم سالاری/ معمای پیچیده کردستان سوریه خاورمیانه‌

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - سرمقاله مردم سالاری/ معمای پیچیده کردستان سوریه
٣١
٠
مردم سالاری / « معمای پیچیده کردستان سوریه » عنوان سرمقاله روزنامه مردم سالاری به قلم صمد محمدی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
با شروع بحران سوریه، کردهای این کشور که بالغ بر 18 درصد از جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند، فرصت را برای جدایی از سوریه مغتنم شمردند و در این بین حمایت‌های آمریکا از آنان، موجب افزایش انگیزه در بین کردها شد. در همین راستا از سال 2012 و در پی تحولاتی که در میان کردهای سوریه تحت عنوان «انقلاب غرب کردستان» نامیده می‌شد، بسیاری از مناطق ناحیه شرق فرات، تحت سیطره و اداره شبه‌نظامیان کرد قرار داشت. از این‌رو دولت مرکزی کنترلی بر این مناطق نداشت.
آنچه باعث شد که کردها در ایجاد یک سیستم سیاسی منسجم برای اداره مناطق تحت سیطره خود ناکام بمانند حملات داعش بود. در واقع اولویت طرفین (دولت مرکزی و کردها) در سوریه دفع فوری خطر داعش بود. کردها در اواخر سال 2013 و اوایل سال 2014 ، توانستند با تقسیم مناطق تحت سیطره خود به سه کانتون عفزین، کوبانی و جزیره یک سیستم خود مدیریتی برای دفع خطر داعش و نیز مقابله با حاکمیت سوریه به وجود بیاورند. در همین راستا نیز نیروی نظامی منسجمی تحت حمایت آمریکا و ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح مبارزه با داعش با عنوان ارتش دموکراتیک سوریه(SDF) شکل گرفت.
انتظار می‌رفت که بعد از شکست داعش در مناطق کردنشین این نیرو با سپردن مناطق تحت سیطره به دولت سوریه به عملیات نظامی خود پایان دهند اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه کردها نشان دادند که تمایل زیادی برای گسترش مناطق تحت نفوذ به جهت تثبیت جایگاه سیاسی دارند. امری که بیش از همه طرف‌های خارجی حساسیت ترکیه را بر انگیخت؛ چرا که حزب دموکراتیک کردستان سوریه«P.Y.D» با حزب «پ.ک.ک» ترکیه قرابت‌های زیادی از جمله عضویت بسیاری از نیروهای مبارز کردستان سوریه در مبارزه با داعش در شاخه نظامی پ.ک.ک ترکیه «Y.P.G» دارد. در عملیات‌های «سپر فرات» و «شاخه زیتون»، عفرین و نیز بخش زیادی از کوبانی به اشغال ترکیه درآمد. توجیه مقامات ترک برای این اشغالگری، تامین امنیت ملی و جلوگیری از اقدامات تروریستی علیه ترکیه از سوی کردهایی بود که از نظر دولت اردوغان پیرو حزب«پ.ک.ک» ترکیه هستند. بعد از این اقدامات کردها به فکر تاسیس خودمختاری در منطقه شرق فرات که شامل استان الحسکه است، افتادند که البته این اقدام نیز با مخالفت شدید ترکیه مواجه شد به طوری که این کشور کردها و حامیان آنها از جمله آمریکا را تهدید به انجام عملیات نظامی در شمال سوریه کرد. اردوغان اعلام کرد که با دو عملیات «سپر فرات 2016» و «شاخه زیتون 2018» شمال سوریه را از تروریست‌ها پاکسازی خواهیم کرد. این موضوع علاوه بر واکنش کردهای سوریه، واکنش آمریکا به عنوان اصلی ترین حامی کردها را هم درپی داشت. برای جلوگیری از حمله دوباره ترکیه به کردها، آمریکا با دولت ترکیه وارد مذاکره شد. اردوغان از سویی با آمریکا بر سر مهار کردها مذاکره می‌کرد و از سویی دیگر کردها را به حمله نظامی تهدید می‌کرد. بالاخره بعد از چند دور مذاکره آنکارا و واشنگتن بر سر ایجاد یک گذرگاه امن در شمال سوریه برای بازگشت آوارگان، عقب نشینی کردها از نوار مرزی ترکیه به عمق 5 کیلومتری در خاک سوریه و نیز انجام گشت‌های هوایی مشترک بین آمریکا و ترکیه در نوار مرزی، توافق شد. این توافق از آن جهت بود که ترکیه از عدم تهدید کردهای سوریه در نزدیکی مرزهای خود اطمینان حاصل کند.
همزمان با این عقب نشینی، کردها در شمال شرق سوریه، خودمختاری شمال شرق را ایجاد کردند. این اقدامات کردها در حالی بود که علاوه بر ترکیه به عنوان یک عامل خارجی، دولت مرکزی سوریه نیز به شدت با این مسئله مخالف است ولی به دلیل درگیری با نیروهای تروریستی هنوز درباره نحوه برخورد با کردها مسیری را تعیین نکرده است. کردها نیز برای تعامل با دولت مرکزی پیش شرط‌هایی مانند موافقت دولت سوریه با ایجاد منطقه خودمختار در شمال شرق سوریه را مطرح می‌کردند. این اصرار بر ایجاد منطقه خودمختار و استنکاف از مذاکره با دولت مرکزی سوریه در حالی بود که آمریکا به صورت مستقیم و با استقرار نیروهای نظامی از کردها در مقابل طرف‌های داخلی و خارجی حمایت می‌کرد.
نکته اصلی که در همان زمان نیز مطرح بود، این بود که آیا این توافق پابرجا خواهد ماند؟ چرا که هدف اصلی ترکیه خلع سلاح کردهای سوریه است. در حالی که این توافق، هدف نهایی ترکیه را برآورده نمی‌کرد. از این‌رو ترکیه مترصد فرصتی مناسب برای رسیدن به هدف نهایی خود یعنی، خلع سلاح نیروهای کرد بود. فرصتی که اکنون با اعلام عقب نشینی آمریکا از شمال شرق سوریه که تحت اداره کردها قرار دارد فراهم شده است. به نظر می‌رسد این تصمیم آمریکا در راستای پافشاری ترک‌ها بر خلع سلاح کردها و اجتناب آمریکا از ورود در جنگ جدید در خاورمیانه صورت گرفته است. خروج آمریکا باعث شد تا کردها در مقابله با ترکیه به شدت تضعیف شوند. به نظر می‌رسد همین مسئله آغازی بر پایان رویای ایجاد خودمختاری کردها در سوریه باشد و آن‌ها را به سمت مذاکره با دولت اسد سوق دهد. چرا که ترکیه به عنوان کشوری که امنیت ملی خود را در خلع سلاح کردها می‌بیند از هیچ تلاشی برای خلع سلاح و تضعیف شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه دریغ نخواهد کرد.
از سوی دیگر طرف‌های دیگری مانند ایران با وجود مخالفت با حمله نظامی ترکیه به سوریه و بروز جنگی جدید در منطقه، اما به نظر می‌رسد که نخواهد پذیرفت تا کردها منطقه خودمختار تشکیل دهند و توازن قوا در منطقه به هم بریزد. در این بین اما واکنش دولت مرکزی سوریه بسیار پر اهمیت است. دولت بشار اسد که اکنون به دلیل پاکسازی خاک سوریه از تروریست‌های خارجی با کردها روند مدارا پیش گرفته در آینده بعد از فارغ شدن از مبارزه با تروریست‌ها، توانایی در پیش گرفتن روند نظامی در مقابل کردها را دارد. از این‌رو به نظر می‌رسد در آِینده تنها راه باقی مانده برای کردها، مذاکره با دولت مرکزی سوریه و عقب‌نشینی از ایجاد منطقه خودمختار در شمال شرق سوریه باشد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/98904/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است

رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است

چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی

هزینه5میلیونی برای هر ایرانی/بازگشتسرانه حقیقیبه سطح سال90

ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه، نیازمند طرح‌های تحولی است

اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

رشد23 درصدی منابع 600 هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!

دلیل اهمیت تقویم اقتصادی فارکس

رئیس‌جمهور: ایران می‌تواند به فرآوری معادن در آفریقا کمک کند

کشف انواع کالای قاچاق به ارزش 20 میلیارد ریال در زنجان

حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه

سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم

طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟

منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد

اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی

برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نماد اراده طرفین برای گسترش روابط اقتصادی است

از اکسپو ایران 2024 چه می دانید؟​

رئیس جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

مسئولان بسترهای حضور مردم برای مشارکت در تولید را فراهم کنند

اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اعزام 11 رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود

ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا

رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا

ورود هیات تجاری و اقتصادی استان هرمزگان به کشور چین

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی

بازگشت 3000 واحد تعطیل به تولید/ 1.2 میلیون نفر بیمه شدند

اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟+ جدول

معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال 2015

مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است

مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند

با سازوکارهای اقتصادی فعلی جامعه، کارگر غالباً با مشکل مواجه می‌شود

لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی

مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

کارگران و کارفرمایان در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند