پایگاه خبری تحلیلی ایرانیان جهان

آخرين مطالب

اصل 113 و شورای نگهبان اخبار ایران

اصل 113 و شورای نگهبان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اصل 113 و شورای نگهبان
٤٢٢
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
علی تاجرنیا/ قانون اساسی جمهوری اسلامی همچون بسیاری از کشورها دارای یک روح است و یک کالبد. کالبد و بدنه این قانون که همواره به عنوان قانون مادر از آن یاد می‌شود، اصولی است که عموم جامعه با آن سروکار دارند ولی نکته قابل ‌توجه در این میان، آن است که این اصول در حقیقت توضیح‌دهنده روح قانون اساسی است. قانون اساسی پس از پیروزی انقلاب باتوجه به آنکه نظام سیاسی ایران به جمهوری اسلامی تغییر کرد، بر این مبنا و برای تحقق این هدف نوشته شد.
در همان روزها زمانی که از بنیانگذار جمهوری اسلامی معنا و مفهوم کلیدواژه «جمهوریت» را جویا شدند، او پاسخ داد که معنای این واژه همان شکل و شمایل مرسوم در جهان است. آنچه در جهان متداول است، تاثیر مستقیم مردم در تمام ارکان حاکمیت است. جمهوریت به معنای خاص خود باید در تمام تصمیم‌های مسوولان وجود داشته باشد ولی متاسفانه در ایران با گذشت زمان در بخش‌های مختلف اتفاقاتی رخ داد که کالبد و بدنه قانون اساسی با روح آن در تناقض قرار گرفت؛ به‌طوری که امروز در افکار عمومی سایر کشورها کم نیستند آنان که نظام جمهوری اسلامی را نظامی دموکراتیک نمی‌دانند. دلیل این نوع نگاه را می‌توان در برخی تبلیغات سوئی که صورت گرفته است، جست‌وجو کرد ولی بخش عمده‌ای از این نوع دیدگاه، نشات ‌گرفته از اقدامات و نوع نگرش مسوولان به موضوع قانون اساسی و جمهوریت نظام است. اوضاع امروز در ایران به گونه‌ای است که افراد و مسوولان فعال در نهادهای انتصابی نه‌تنها ابایی از تایید این نوع دیدگاه در قبال جمهوری اسلامی ندارند؛ بلکه به عقیده نگارنده بعضا با اقدامات خود سبب بسط و گسترش این مساله می‌شوند. آنچه این افراد به دنبال آن هستند، امروز نه‌تنها پنهان نیست؛ بلکه عملا با سلسله اقداماتی جمهوری اسلامی را به سمت‌وسویی سوق می‌دهند که به نظامی کاملا قابل‌ کنترل تبدیل شود، نظامی که رای و نظر مردم در آن از تاثیر چندانی برخوردار نیست. این نوع دیدگاه در دوره‌های اخیر ایجاد نشده؛ بلکه در روند بازنگری در قانون اساسی نیز به چشم می‌خورد. به‌طوری که گام‌هایی رو به عقب برداشته شد ولی با این حال اصولی در این میان که با جمهوریت نظام در ارتباط بود، بی‌تغییر ماند. قانون اساسی جمهوری اسلامی امروز نقش رییس‌جمهوری را در حد نقش رییس یک دولت نپذیرفته؛ بلکه او را به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور که وظیفه اجرای قانون اساسی را عهده‌دار است، معرفی می‌کند ولی در این میان تفسیر شورای نگهبان تفسیر پرسش‌برانگیزی است. نکته نخست در این میان آن است که نگارنده اعتقاد دارد اصل 113 قانون اساسی نیازمند تفسیر نیست...
چراکه با وجود برخی اشتباهات، باید نگارنده قانون اساسی را حکیم در نظر گرفت. بر اساس همان حکمت باید پذیرفت که اگر قانونگذاران نقش رییس‌جمهوری را صرفا محدود به قوه مجریه می‌دانستند، آن را به صراحت بیان می‌کردند ولی امروز چنین نشده است؛ بنابراین تفسیر شورای نگهبان نه در میان حقوقدانان و نه در میان عموم جامعه پذیرفتنی نیست.
نکته دوم آن است که باید در کشوری مردم‌سالار فردی وجود داشته باشد که در مقابل تحدید آزادی‌های اجتماعی مردم از حقوق آنان دفاع کند. قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل 113 این نقش را به رییس‌جمهوری واگذار کرده است؛ بنابراین تفسیر شورای نگهبان که به عقیده نگارنده در طول 40 سال گذشته نه‌تنها عملکردی جناحی نداشته، بلکه جناحی نیز عمل کرده است، در این مسیر پذیرفتنی نیست. به عقیده نگارنده در شرایط کنونی که مشکلات بسیاری در کشور به دلیل فشارهای بین‌المللی ایجاد شده، مسوولان باید به سمت بازتر کردن فضای اجتماعی حرکت کنند و در این مسیر بازگشت به اصول قانون اساسی و اجرای آنان می‌تواند امری راهگشا باشد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ثبت‌نام فرهنگیان فاقد مسکن آغاز شد

ماجرای پیشنهاد افزایش مالیات سیگار به جای گرانی بنزین

رشد چهار درصدی شاخص بورس در هفته دوم آذر ماه

رئیسی: استقلال اقتصادی بدون خودکفایی کشاورزی امکان پذیر نیست

بانک تجارت میزان وام قرض الحسنه پرداختی را اعلام کرد

قیمت انواع سبزیجات برگی و غیر برگی در غرفه های تره بار

رئیس اتحادیه املاک: قیمت مسکن تا پایان سال تغییر نمی کند

دارو،‌ صدرنشین افزایش تولید شد

آخرین تغییرات بودجه 99 اعلام شد

مشهد کانون دیپلماسی اقتصادی

گام مهم برای سهامداران پدیده

سرمقاله رسالت/ خواب و بیداری

سرمقاله شرق/ مجلس و صدای مردم

سرمقاله ایران/ راه پیروزی بر تحریم

سرمقاله اعتماد/ ترمیم اعتماد شهروندان

سرمقاله دنیای اقتصاد/ سیاست‌گذاری و قواعد بوروکراسی

سرمقاله جوان/ آزمون‏‌های فرصت ساز

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته

ماجرای تغییر رمز اول برخی کارت‌های بانکی

سرگردانی سرمایه 5 هزار میلیارد تومانی صنعت ارز رمز

بی‌شرمی بنزینی!

حذف طرح ملی مسکن تهران تکذیب شد

طلا، سکه و دلار در مسیر گرانی

رکوردشکنی شاخص بورس تهران

حذف محدودیت فروش ارز در صرافی ها

وارثان نمایندگان فراری پس از 4 سال یاد «رأس امور» افتادند!

روایت عضو حزب اعتماد ملی از رفتار مافیایی حزب اتحاد ملت

معترضان را اراذل و اوباش و اغتشاشگر نمی‌دانیم

آمادگی بازار سرمایه برای آزادسازی سهام عدالت

معادله چند مجهولی بودجه 99

اطلاعیه مهم ایران خودرو درباره ثبت‌ نام خودرو

طلای جهانی اندکی گران شد

پیش بینی سقوط شدید قیمت نفت

سرمقاله خراسان/ مالیات سود، فقط ازسپرده های کلان

سرمقاله کیهان/ انتخابات مجلس و ضرورت تغییر

سرمقاله رسالت/ امنیت در گرو سرمایه اجتماعی

سرمقاله وطن امروز/ با این دولت چه کنیم؟

سرمقاله شرق/ اهمیت حفظ سلامت بازداشتی‌های اخیر

سرمقاله اعتماد/ میانجی خوب

سرمقاله ایران/ ویترین فرهنگ ایران

سرمقاله دنیای اقتصاد/ ریشه پنهان اعتراضات

سرمقاله سیاست روز/ آدرس غلط نباید داد

سرمقاله آرمان ملّی/ اهمیت «زمان» برای دیپلماسی ایران

یارانه 98 هزار میلیارد تومانی دولت به ارز در سال 97

سرمای زودهنگام و گرانی بنزین عامل نوسان قیمت سیب زمینی

مالیات سود، فقط از سپرده های کلان

سهم 5 درصدی تجدیدپذیرها روی قبض برق شما

حساب‌های اجاره‌ای ابزاری برای فرار مالیاتی

تصمیم مهم گازی برای خودروهای عمومی

دارو به درد افزایش قیمت مبتلا شد