ایرانیان جهان
مرکز شیعیان جعفری تورنتو؛ تلفیق نشاط اجتماعی و پویایی دینی
دوشنبه 29 مهر 1398 - 11:23:29 AM
ایرانیان جهان-
گروه بین الملل شیعیان کانادا از جمله فعال ترین اقلیت های دینی این کشور در زمینه فعالیت های اجتماعی، دینی و خدمات عام المنفعه به شمار می روند. در حال حاضر جمعیت شیعیان اثنی عشری تورنتو و حومه آن بیش از 7 هزار نفر برآورد می شود که بیشتر آنها در شهر وان (Vaughan) و ریچموند هیل (Richmond Hill) زندگی می کنند.
به گزارش ایکنا ؛ اجتماعات شیعیان تورنتو از دهه 1960 به تدریج شکل گرفت. در سال 1979 جماعت شیعیان اثنی عشری تورنتو (ISIJ) مرکز اسلامی این شهر را در منطقه «ثورنهیل» تأسیس کرد. این جماعت در سال 1994 زمینی به مساحت 28 هکتار را در ریچموند هیل خریداری کرد تا آن را به یک مرکز چندمنظوره تبدیل کند. اکنون مرکز اسلامی جعفری (Jaffari Islamic Centre) یکی از بزرگترین سازمان های خیریه ایالت تورنتو و آمریکای شمالی و از مراکز مهم فرهنگی و آموزشی مسلمانان کانادا به شمار می رود. این مرکز سه شعبه در این شهر و حومه آن دارد که عبارت اند از شعب ثورنهیل، برمپتون و همیلتون.
در حال حاضر دو هزار نفر عضو این مرکز هستند که در انتخابات هیئت مدیره آن حق رأی دارند. بیشتر اعضای این مرکز را خوجه های اثنی عشری تشکیل می دهند که از هندی تباران شرق آفریقا به شمار می روند.
ساختار مرکز جعفری
مرکز اسلامی جعفری تورنتو کانادا یک مرکز چندمنظوره اسلامی و دارای نمازخانه، مسجد، کتاب فروشی، کافه، سالن ورزشی مردانه و زنانه، سالن پذیرایی، کتابخانه و مدرسه اسلامی است.
1 مسجد
مسجد این مرکز اسلامی به نام «مسجد شاه خراسان» به صورت شبانه روزی باز است و همه افراد می توانند در هر ساعت از شبانه روز از آن استفاده کنند. برگزاری نمازهای جمعه و مراسم ولادت و شهادت معصومین(ع) از مهمترین فعالیت های این مسجد است.. 
2 نمازخانه
نمازخانه این مرکز که «سالن زینبیه» نام دارد برای نمازهای روزانه استفاده می شود. همچنین هر هفته سخنرانی های دینی در آن انجام می شود.
3 کتاب فروشی
این فروشگاه کتاب ها و منابع متنوعی را در موضوعات مختلف عرضه می کند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/100178/مرکز-شیعیان-جعفری-تورنتو؛-تلفیق-نشاط-اجتماعی-و-پویایی-دینی
بستن   چاپ