ایرانیان جهان
انگلیس درباره مصونیت دیپلماتیک جاسوسان آمریکایی تجدیدنظر می کند
سه شنبه 30 مهر 1398 - 11:13:37 AM
ایرانیان جهان- وزیر امور خارجه انگلیس با ابراز نارضایتی از ماجرای فرار همسر جاسوس آمریکایی که به قتل جوان انگلیسی متهم است، گفت دستور تجدید نظر درباره مصونیت دیپلماتیک جاسوسان آمریکا در خاک این کشور را صادر کرده است.

«دومینیک راب» طی سخنانی در پارلمان انگلیس افزود، اعتقادی ندارد که تدابیر صورت گرفته درباره مصونیت دیپلماتیک جاسوسان آمریکایی صحیح باشد و به دنبال راهی است که ماجرای قتل جوان انگلیسی دوباره تکرار نشود.
خانم «آنا ساکولاس» همسر جاسوس آمریکایی که نام او فاش نشده، پنجم شهریور گذشته پس از خروج از پایگاه نیروی هوایی «کراتن» انگلیس، با سرعت زیاد و بر خلاف جهت قانونی با «هری دان» 19 ساله تصادف کرده است.
این جوان انگلیسی که سوار بر موتور و در مسیر قانونی در حال حرکت بوده به رغم انتقال به بیمارستان، جان خود را به دلیل شدت جراحت از دست می دهد.
در حالیکه گفته می شود خانم ساکولاس قصد خروج از کشور را نداشته اما پس از فوت این جوان انگلیسی بصورت پنهانی راهی آمریکا می شود.
اینکه طرف آمریکایی از مصونیت دیپلماتیک برای فرار از کشور سوءاستفاده کرده، خشم مردم انگلیس را برانگیخته است.
مصونیت دیپلماتیک، کشور میزبان را از پیگرد قضایی دیپلمات و خانواده وی منع می کند.
به تایید منابع خبری انگلیس و بر اساس توافق های صورت گرفته، دولت لندن به کارکنان پایگاه هوایی «کراتن» که گفته می شود یکی از مراکز جاسوسی آمریکاست مصونیت دیپلماتیک اعطا کرده است.
نخست وزیر انگلیس پیشتر با رئیس جمهوری آمریکا برای استرداد این تبعه آمریکایی تلفنی گفت وگو کرده اما طرف آمریکایی حاضر به انجام چنین کاری نیست.
پلیس انگلیس در نامه ای تند به سفارت آمریکا در لندن خواستار استرداد خانم ساکولاس و پیگر این ماجراست.
وزیر امور خارجه انگلیس می گوید در این حادثه  فاجعه بار، جان یک جوان انگلیسی و زندگی خانواده او تباه شده است.



http://www.ilandnews.ir/fa/News/100483/انگلیس-درباره-مصونیت-دیپلماتیک-جاسوسان-آمریکایی-تجدیدنظر-می-کند
بستن   چاپ