ایرانیان جهان
لاریجانی مقابل پایداری‌ها
شنبه 18 آبان 1398 - 12:15:36
ایرانیان جهان - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شهر قم از ابتدای انقلاب تاکنون کانون توجهات مختلف به‌خصوص در عرصه سیاست و قدرت بوده و انتخابات به‌خصوص در حوزه مجلس در این شهر از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است. پس از اتفاقاتی که میان طیف علی لاریجانی، اصولگریان و جبهه پایداری افتاد گویا قرار است که این بار شاهد رویارویی دو لیست با محوریت لاریجانی و اصولگرایان در قم باشیم که حمایت جامعتین در قم سرنوشت آنها را مشخص خواهد کرد. هرچند که اصولگرایان رضایت دادند دراین انتخابات از نامزدهای اهل قم بگذرند و در کنار مجتبی ذوالنور و احمدامیرآبادی از علیرضازاکانی برای پر کردن لیست خود استفاده کنند. احمدامیرآبادی در مورد انتخاب زاکانی می‌گوید: «براساس شاخص‌های شورای هماهنگی از میان 12 نفر به 4 نفر رسیدیم و درانتخابات میان این چهار نفر زاکانی بیشترین رای را کسب کرد و نفر سوم لیست شد.»
سناریوهای انتخاباتی قم
انتخابات در هر ساحت و ساختاری که باشد حساسیت‌ها و جذابیت‌های خود را دارد و انتخابات ریاست جمهوری، مجلس، خبرگان و شوراها تفاوتی نمی‌کند و این فرایند همواره در مقاطع مختلف اثرگذار و نتیجه بخش بوده است. در این سال‌ها انتخابات بجز تهران در قم نیز محل تاثیر و اهمیت بوده و فعالان و کنشگران سیاسی همواره به آرایش و صف بندی نامزدهای جریانات سیاسی توجه ویژه‌ای داشتند. هرچند که ساختار مذهبی قم، وجود حوزه علمیه، جامعه مدرسین، مجمع محقق و مدرسین و از همه مهم‌تر پایگاه اصلی انقلاب در این اهمیت بی‌تاثیر نبوده است. البته لازم به‌ذکر است که در قم همواه اصولگریان دست برتر را داشته‌اند و اصلاح‌طلبان برخلاف دوره قبل که علی‌لاریجانی را به عنوان گزینه مورد حمایت خود معرفی کردند، به‌واسطه تاثیر اصولگرایان براین شهر چندان حسابی روی این شهر باز نمی‌کنند. با این حال طی انتخابات گذشته مجلس تاکنون اتفاقات جدیدی در صحنه سیاسی قم روی داده که معادلات را به کلی بهم ریخته وآنطور که از شواهد پیداست گویا باید شاهد نامزدهایی جدید از سوی قم درانتخابات مجلس باشیم. از این‌رو 2 سناریو برای لیست قم در انتخابات پیش رو قابل پیش‌بینی است. سناریوی نخست ایده مشترک پایداری‌ها و اصولگرایان مبنی بر حذف لاریجانی و جایگزین کردن علیرضا زاکانی از تهران به جای وی است. سناریوی دوم نیز لیست لاریجانی برای قم است. بدین مضمون که اگر لاریجانی بخواهد در انتخابات پیش رو شرکت کند به دلیل مورد حمایت بودن از سوی جامعه مدرسین و احتمالا مجمع مدرسین می‌تواند لیست 3 نفره خود شامل بهروز نعمتی، رضا فرجی‌دانا و خودش را ارائه کرده و با توجه به اقبال همیشگی وی در قم انتظار پیروزی بر اصولگرایان و پایداری‌ها را داشته باشد. همین رویه است که جای خالی رقابت اصلاح‌طلب و اصولگرا را به رقابت اعتدال-اصولگرا می‌دهد. البته همه این سناریو‌ها در حالی رقم می‌خورد که تجربه ثابت کرده رای مردم قم بعضا ثابت و با تغییراتی مختصر است. از این جهت است که شاید تغییرات کمتری نسبت به گذشته در لیست قم شاهد باشیم. لذا به‌نظر می‌رسد جدای از کنش سیاسی پایداری‌ها و اصولگرایان در قم باید نیم نگاهی نیز به کنش علی لاریجانی و یارانش داشت. آنچه مسلم است حمایت جامعتین و مراجع در قم می‌تواند تاثیر بسزایی در رای‌آوری لیست‌های انتخاباتی داشته باشد و مشخص کند که اعتدال در قم به پیروزی خواهد رسید یا پایداری‌ها و اصولگرایان گوی سبقت را خواهند ربود.
نفر سوم لیست
یک نماینده قم در مجلس در تشریح جزئیات مربوط به لیست سه نفره اصولگرایان در قم برای انتخابات مجلس یازدهم، اظهار داشت: شورای هماهنگی اصولگرایان قم که از احزاب و گروه‌ها و تشکل‌های اصولگرا 26 نفر عضو دارد، کارنامه عملکرد بنده و آقای ذوالنور را مورد بررسی قرار دادند و به ما دو نفر به عنوان کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم در قم در لیست اصولگرایان رای دادند فارس نوشت؛ احمد امیرآبادی فراهانی گفت: برای نفر سوم هم اعلام کردند که هر یک از اصولگرایان می‌خواهد در قم کاندیدا شود، ‌رزومه‌اش را بیاورد، 12 نفر رزومه خود را به شورای هماهنگی اصولگرایان قم ارائه کردند که هر یک از این 12 نفر جداگانه برای مصاحبه دعوت شدند و بعد از انجام مصاحبه‌ها و رای‌گیری 4 نفر انتخاب شدند. البته لازم به ذکر است که از این 12 نفر قبل از رای‌گیری دو نفر اعلام انصراف کردند. وی افزود: بنا بر این شد که 4 نفری که بیشترین رای را از بین 10 نفر آوردند در مرحله آخر مورد ارزیابی و رسیدگی قرار گیرند که این 4 نفر عبارت بودند از علیرضا زاکانی، روانبخش، محسن موحدی و آقامیری. عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: اعضای شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم بر اساس این شاخص‌ها به 4 نفر راه‌یافته به مرحله نهایی رای دادند که این امتیازدهی با اسم و شفاف بود و در این رای‌گیری علیرضا زاکانی بیشترین رای را کسب کرد و به عنوان نفر سوم لیست اصولگرایان قم در انتخابات مجلس یازدهم انتخاب شد. امیرآبادی بیان کرد: از افراد شاخص بین این 12 نفر می‌توان به سیدمحمود نبویان، کرم‌رضا پیریایی استاندار اسبق قم، امیر نامی اشاره کرد که سیدمحمود نبویان و نامی همان دو نفری بودند که با این عنوان که با وجود آقای زاکانی ما دیگر تکلیفی برای خود در استان قم قائل نیستیم و حال که ایشان هستند ما کنار می‌رویم، قبل از رای‌گیری انصراف داده بودند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/104233/لاریجانی-مقابل-پایداری‌ها
بستن   چاپ