ایرانیان جهان
گسترش روابط اقتصادی محور گفت‌وگوهای تبون و اردوغان
يکشنبه 1 مرداد 1402 - 11:31:24
ایرانیان جهان - رئیس جمهور الجزایر در استانبول با همتای ترکیه‌ای خود درباره گسترش همکاری‌های دوجانبه به ویژه در زمینه اقتصادی به گفت‌وگو نشست. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، « عبدالمجید تبون» به سفر یک هفته‌ای خود به قطر، چین و ترکیه پایان داد و دیروز به الجزایر بازگشت. این طولانی ترین سفر خارجی رئیس جمهور الجزایر به شمار می‌رود.
رئیس جمهور الجزایر شنبه هفته جاری در استانبول با همتای ترکیه‌ای خود دیدار و درباره گسترش روابط دوجانبه به ویژه در زمینه اقتصادی گفت‌وگو کرد.
در این نشست روسای جمهور ترکیه و الجزایر تاکید کردند: حجم مبادلات تجاری میان دو کشور طی یک برنامه میان مدت باید به 10 میلیارد دلار برسد.
به نوشته روزنامه الجزایری « خبر امروز» حجم مبادلات تجاری میان ترکیه و الجزایر به 5 میلیارد دلار و حجم سرمایه گذاری آنکار در الجزایر به 6 میلیارد دلار می‌رسد.
در نشست استانبول که وزیران خارجه الجزایر و ترکیه حضور داشتند، روسای جمهور حوزه‌های جدید سرمایه گذاری را مشخص کردند و به وزیران خارجه دو کشور دستور دادند به منظور تدوین برنامه کاری جدید در زمانی نه چندان دور بایکدیگر دیدار کنند.
چین به‌دنبال تعمیق همکاری امنیتی و دفاعی با الجزایر در این نشست، روسای جمهور الجزایر و ترکیه به تحولات فلسطین، سودان ، لیبی و حوزه ساحل ( کشورهای جنوب صحرای بزرگ آفریقا ) پرداختند و بر اهمیت حمایت از فلسطین ( در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی ) و به رسمیت شناختن عضویت فلسطین در سازمان ملل تاکید کردند.
عبدالمجید تبون سفر خود را به کشورهای شرق از شنبه هفته گذشته شروع کرد و در دوحه با امیر قطر درباره گسترش روابط دوجانبه و سایر تحولات منطقه‌ای و جهانی به گفت‌وگو پرداخت. وی دو روز بعد، به چین سفر کرد و با رئیس جمهور این کشور درباره گسترش روابط اقتصادی و پیوستن به سازمان شانگهای و گروه بریکس به گفت‌وگو نشست.
به گفته تبون ، چین 36 میلیارد دلار در زمینه‌های کشاورزی، حمل و نقل، صنعت و اقتصاد در الجزایر سرمایه گذاری می‌کند.
رئیس جمهور الجزایر جمعه وارد ترکیه و شنبه هفته جاری در کاخ « دلما باغچه » استانبول با «رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفت وگو کرد.
انتهای پیام/

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1046553/گسترش-روابط-اقتصادی-محور-گفت‌وگوهای-تبون-و-اردوغان
بستن   چاپ