ایرانیان جهان
تمرکز منطقه ویژه فناوری بوشهر بر شیلات و کشاورزی است
یکشنبه 10 تیر 1397 - 7:32:09 AM
ایرنا
ایرانیان جهان- مصطفی کاظمی در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: از 2 سال پیش در دبیرخانه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری برای فعالیت منطقه ویژه علم و فناوری استان بوشهر طرحی با سازمان یونیدو در دو حوزه شیلات و کشاورزی تصویب شد.
وی اظهار داشت: طراحی و تدوین این دو حوزه پس از نشست‌ها و بازدیدهای کارشناسانه سازمان یونیدو در منطقه ویژه علم و فناوری استان بوشهر مشخص شد.
کاظمی بیان کرد: این طرح در 2 سطح و مقطع زمانی متفاوت اجرا می شود که نخستین سطح بزودی قرارداد آن به امضا می‌ رسد و توسط دانشگاه خلیج فارس به نمایندگی از استان بوشهر و نماینده‌ سازمان یونیدو در ایران اجرا می شود.
وی با اشاره به اینکه دبیرخانه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری به‌عنوان کمیته راهبری و نظارت بر روند اجرای این طرح است اضافه کرد: این تیم مراحل مختلف آموزش و طراحی مدل و تدوین نقشه راه برای توسعه فناوری بخش شیلات و کشاورزی را انجام می‌ دهد.
کاظمی با بیان اینکه مدت زمان اجرای طرح منطقه ویژه علم و فناوری بوشهر 12 تا 18 ماه پیش بینی شده است گفت: بخشی از هزینه‌های طرح تدوین شده برای اجرا در منطقه ویژه علم و فناوری استان بوشهر با همکاری سازمان یونیدو به صورت ارزی و ریالی تامین می ‌شود.
وی گفت: هزینه توسعه منطقه ویژه علم و فناوری بوشهر در بخش ارزی برای طراحی مدل و تدوین نقشه راه 100 هزار دلار و در ریالی هفت میلیارد ریال تعیین شده است.
کاظمی ادامه داد: مشاوران بین المللی که از طرف یونیدو در این طرح مشارکت می‌ کنند به دلیل حساسیت موضوع در طراحی مدل و تدوین نقشه راه دخالتی در بخش دریافت و تحلیل اطلاعات ندارند و جمع آوری و تحلیل اطلاعات به وسیله تیم‌های داخلی و بومی استان بوشهر انجام می‌ شود.
دبیراجرایی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری کشور یادآور شد: در کشور پنج منطقه ویژه علم و فناوری در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی و یزد تصویب شده که بخشی از طرح ‌های اجرایی در منطقه ویژه علم و فناوری بوشهر به‌عنوان الگو در چهار منطقه ویژه دیگر استفاده می ‌شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری بوشهر گفت: این استان در چند سال اخیر در عرصه علم و فناوری اقدامات خوبی انجام داده و این روند همچنان ادامه دارد.
سعید زرین فر بیان کرد: در کل کشور مجوز فعالیت پنج منطقه ویژه علم و فناوری صادر شده که یکی از این مناطق در استان بوشهر به دلیل وجود مردم هوشمند که بالاترین ضریب استفاده از فناوری را دارند، شبکه دانشگاهی و افراد متخصص، عزم و اراده حاکمیت و داشتن ظرفیت و پتانسیل منطقه صادر شده است.
وی ادامه داد: با توجه به میزبانی استان بوشهر از تاسیسات مهم صنعتی و نیروگاهی، یکی از مطالبه های جدی استان ایجاد مرکز علم و فناوری است که مجوز آن صادر شده است.
زرین فر بیان کرد: برای توسعه مرکز علم و فناوری استان بوشهر، دو حوزه شیلات و کشاورزی مد نظر قرار گرفته است که این طرح با همکاری شورای عالی مناطق علم و فناوری در استان دنبال می شود.
وی افزود: هدف از اجرای این طرح (توسعه مرکز علم و فناوری استان بوشهر) توانمندسازی استان در حوزه های مختلف بویژه شیلات و نخیلات است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/10576/تمرکز-منطقه-ویژه-فناوری-بوشهر-بر-شیلات-و-کشاورزی-است
بستن   چاپ