ایرانیان جهان
سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته
پنجشنبه 30 آبان 1398 - 09:44:43
ایرانیان جهان - جمهوری اسلامی / « تحلیل سیاسی هفته » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
در این هفته و در آستانه ورود به آخرین ماه فصل پائیز، مناطق مختلف کشور آب و هوای برفی و زمستانی را تجربه کرد و در سایه بارش رحمت الهی، به استقبال سرما رفت.
در این هفته گرانی قیمت بنزین آن هم در حدّ سه برابر و در وقت نامناسب و بدون اطلاع‌رسانی کافی، یک شوک مهم بر افکار عمومی وارد کرد و اسباب نارضایتی‌ گردید. درباره افزایش قیمت ناگهانی و چندبرابری قیمت بنزین و اتفاقات بعد از آن در روزهای اخیر، نکات قابل تاملی وجود دارد. نخست آنکه گرچه در لزوم واقعی شدن قیمت بنزین اتفاق‌نظر وجود داشته، اما به چگونگی انجام آن و مناسب بودن یا نبودن زمان اجرای آن نقدهای زیادی وجود دارد که بیانگر آنست که مدیران نظام اگر بخواهند تصمیمات خود را با موفقیت پیاده کنند باید در کمال جامع‌نگری تصمیم‌گیری کنند و ضمناً برای اجرا، برنامه‌ریزی دقیق داشته و افکار عمومی را نسبت به این تصمیمات، توجیه و همراه نمایند؛ چیزی که در تصمیم‌گیری اخیر وجود نداشت.
متاسفانه بعد از چهل سال تجربه مدیریتی در جمهوری اسلامی و پشت‌سر گذاشتن انواع بحران‌ها، گویا هنوز مسئولان، حتی در حد سران قوا، نمی‌دانند که هرگونه تصمیمی که با مردم سر و کار دارد، نیازمند اقناع افکار عمومی است. با افکار عمومی باید تعامل کرد و با مردم باید با استدلال سخن گفت. وقتی این نکته بدیهی را نادیده می‌گیرند و مردم شب می‌خوابند و صبح بیدار می‌شوند و می‌بینند که قیمت بنزین سه برابر شده، معلوم است که اعتراضات شکل می‌گیرد و البته یک عده آشوبگر هم که منتظر فرصت هستند، از آن بهره‌برداری می‌کنند.
یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مردم بعد از تصمیم سران قوا برای سهمیه‌بندی و گرانی بنزین، رشد هزینه‌های زندگی است. آنها نگران تکرار روزهایی هستند که قیمت‌های دقیقه‌ای سر به آسمان می‌سایند. تجربه مردم در این سال‌ها نشان داده است که بالا رفتن قیمت دلار و بنزین به صورت مستقیم در زندگی آنها تاثیر می‌گذارد و قدرت خرید آنها را کم‌تر و کم‌تر می‌کند.
متاسفانه همانگونه که ذکر شد، تجربه عمومی بر این منوال شکل گرفته که مسئولان نتوانسته‌اند از اعتبار حرف خود دفاع کرده و به وعده‌های داده شده جامه عمل بپوشانند.
نکته دیگری که در جایگاه خود از اهمیت ویژه‌ای نیز برخوردار است اینکه دستگاههای انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی کشور درباره جلوگیری بموقع از تخریب‌های انجام شده توسط آشوبگران و خسارات وارده به بیت‌المال چه پاسخی برای افکار عمومی دارند؟ اگر این اغتشاشگران که خود را در میان صفوف مردم جا زده بودند، از سازماندهی قبلی برخوردار بودند – که شواهد و قرائن نیز همینطور نشان می‌دهد – چرا این دستگاهها آنقدر ضعیف عمل کردند که آشوبگران در همه جا جولان داده و به بهانه گرانی بنزین، این حجم از خسارت را به اموال عمومی و شخصی وارد کنند؟! مجموعه این سوالات و پرسش‌های دیگری که فعلا در اینجا مجال طرح آن نیست باید به طور جد توسط مسئولان پیگیری شده و پاسخ‌های مناسب برای مردم ارائه شود.
این هفته، دولت آمریکا در ادامه حمایت‌های بی‌چون و چرا از رژیم صهیونیستی، احداث شهرک‌های یهودی‌نشین در فلسطین اشغالی را «قانونی» خواند. ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که پیشتر نیز با انتقال سفارت آمریکا به قدس و به رسمیت شناختن اشغال کرانه باختری، وابستگی و سرسپردگی‌اش به صهیونیستها را به نمایش گذاشت، گفت که ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در حیطه اختیارات اسرائیل است. پامپئو وزیر خارجه آمریکا نیز با گستاخی از ایجاد شهرک‌ها در اراضی اشغالی به ویژه در کرانه باختری حمایت کرد و مدعی شد غیرقانونی خواندن احداث این شهرک‌ها، تاکنون کمکی به استقرار صلح نکرده است! دولت ترامپ، با این اقدام، در واقع لگد دیگری به مصوبات دولت‌های پیشین آمریکا زد.
دولت‌های سابق آمریکا، برای حفظ ظاهر، قضیه غیرقانونی بودن احداث شهرک‌های یهودی‌نشین را که مورد تصویب سازمان ملل نیز هست، پذیرفته بودند و دولت ترامپ با موضع‌گیری جدید به نفع صهیونیستها، باردیگر ثابت کرد که به راحتی مقررات و معیارهای بین‌المللی را زیرپا می‌گذارد.
با این حال تجربه تاریخی فلسطین نشان داده است این‌گونه تحرکات شیطنت‌آمیز نمی‌تواند به رژیم صهیونیستی مشروعیت بدهد و ملت فلسطین که تاکنون همه توطئه‌ها را با ایستادگی خنثی کرده است اجازه نخواهد داد این خواب‌های شوم تعبیر شود و این تصمیم دولت آمریکا نیز به جز رسوایی بین‌المللی برای آن دولت، حاصلی نخواهد داشت.
این هفته، همزمان با تداوم اعتراضات در عراق، به‌طور جسته و گریخته، در صحنه سیاسی آن کشور نیز تحولاتی جدید رخ داد. گروههای سیاسی عراق ضمن امضای توافقی، به نخست‌وزیر این کشور 45 روز مهلت دادند تا اصلاحات مورد خواست معترضان را اجرا کند. در این توافق که 12 گروه سیاسی مهم عراق به جز ائتلاف سائرون وابسته به مقتدی صدر آن را امضا کردند، از عادل عبدالمهدی خواسته شده است قانون انتخابات را برای ایجاد فرصت‌های یکسان به منظور امکان راهیابی نامزدهای مستقل اصلاح کند و تغییرات گسترده‌ای در کابینه اعمال نماید. این در حالی است که این هفته، جزئیاتی از پیش‌نویس قانون جدید انتخابات که دولت آن را تحویل مجلس داده است منتشر شد. این هفته همچنین آیت‌الله سیستانی به دولت در مورد هرگونه تعلل در اجرای اصلاحات هشدار داد. ناظران امیدوارند با اقدامات جدید دولت، ناآرامی‌های عراق که تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 300 نفر شده است، فروکش کند.
در لبنان نیز این هفته اعتراضات ادامه یافت و معترضان اقدام به مسدود کردن خیابان‌ها و مختل کردن کار ادارات و موسسات کردند. سعد حریری پس از اعتراضات گسترده مردم از سمت نخست‌وزیری استعفا داد و به دنبال وی «صفدی» وزیر اقتصاد سابق لبنان برای تشکیل دولت معرفی شد که پس از چند روز از ادامه ماموریت انصراف داد. در پی این تحولات، سعد حریری اعلام کرد در صورتی باردیگر دولت تشکیل خواهد داد که کابینه از تکنوکراتها (فن‌سالارها) باشد، شرطی که به نظر کارشناسان، هدف نهایی آن، کنار گذاشتن چهره‌های سیاسی مقاومت در دولت می‌باشد.
این هفته، موضوع استیضاح ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا وارد مرحله جدی‌تر شد به‌گونه‌ای که کارزار انتخاباتی جمهوریخواهان را تحت‌الشعاع قرار داده است. هرچند جمهوریخواهان در سنا، تعداد نماینده بیشتری دارند و رای‌آوری استیضاح ترامپ به اما و اگرهایی بسته است ولی به نظر‌ می‌رسد دمکرات‌ها در صدد هستند تا با طولانی‌تر کردن روند استیضاح، در واقع ترامپ را «زخمی» و آسیب‌پذیر کنند تا وی در انتخابات بعد شانس کمتری داشته باشد.
در چنین شرایطی، ترامپ نیز که نشان داده است از ادبیات کم‌سطحی برخوردار است، دمکراتها را به باد انتقام و دشنام گرفت. به هر حال، اکنون نشانه‌ها حکایت از آن دارد که به احتمال زیاد ترامپ در مجلس نمایندگان استیضاح خواهد شد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/106564/سرمقاله-جمهوری-اسلامی--تحلیل-سیاسی-هفته
بستن   چاپ