ایرانیان جهان
سرمقاله خراسان/ 4 برش از 20 راهبرد اقتصادی رهبر انقلاب
پنجشنبه 30 آبان 1398 - 09:44:49
ایرانیان جهان - خراسان / « 4 برش از 20 راهبرد اقتصادی رهبر انقلاب » عنوان یادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم مهدی حسن زاده است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
گرچه این روزها اقتصاد ایران با طرح حمایت معیشتی مواجه است و همه توجه ها و تحلیل ها به سمت افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین و پرداخت کمک معیشتی ماهانه رفته است، ولی بیانات روز سه شنبه رهبر انقلاب در جمع فعالان اقتصادی، حاوی نکات مهمی درباره اقتصاد ایران است که نباید تحت الشعاع این طرح قرار گیرد. به ویژه این که در آستانه ارائه لایحه بودجه 99 و بحث هایی که درباره اصلاحات ساختاری وجود دارد و همچنین در شرایطی که اقتصاد ایران با فهرستی از مسائل مهم اقتصادی مواجه است، ماجرای بنزین و یارانه، سایر مسائل اصلی اقتصاد کشور به حاشیه رود. مهم ترین نکات مطرح شده در این جلسه، تاکید مجدد بر مصون سازی کشور در برابر تحریم ها، جـدیت در ادامه رونق تولید داخلی، شرطی نکردن و گره نزدن حل مشکلات به دیگران، توجه به فرصت «پنجره جمعیتی» برای اقتصاد کشور و برطرف کردن قوانین مزاحم و مشکلات بانکی و گمرکی بود ولی برخی نکات مهم دیگر را که کمتر به چشم آمده است در ادامه مرور می کنیم:
1- کنار کشیدن بخش های دولتی از رقابت با بخش خصوصی: طی سال های اخیر، همواره رهبر انقلاب از انحراف در اجرای سیاست های کلی اصل 44 گلایه داشته اند. آخرین اشاره ایشان در این باره به ضرورت کنار کشیدن بخش دولتی از رقابت با بخش خصوصی بر می گردد. در بخش های مختلفی از اقتصاد ایران، شرکت های بزرگ دولتی و شبه دولتی، عرصه فعالیت را بر بخش خصوصی تنگ کرده اند. به ویژه در بخش های نفت و صنایعی نظیر خودروسازی و پتروشیمی، فعالیت اصلی در دست دولتی ها و شبه دولتی هاست. این بخش ها نیز به لطف رانت های همیشگی دولت چه در تعرفه واردات برای خودروسازان و چه در نرخ پایین خوراک برای پتروشیمی ها، با یک عقب ماندگی جدی مواجه هستند. به گونه ای که صنعت خودروسازی ما همچنان با مصرف بالای سوخت مواجه است و صنعت پتروشیمی ما با تولید مواد اولیه و با کمترین ارزش افزوده، نتوانسته است زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی را در کشور تکمیل کند. این در حالی است که حذف تدریجی این رانت ها و حمایت از بخش خصوصی در این بخش ها، قطعا موجب تحول در این دو صنعت کلیدی کشور می شود.
2- تقویت بخش تعاونی ها: بخش تعاون با وجود هدف گذاری سهم 25 درصدی در اقتصاد ایران طی دو برنامه توسعه متوالی، سهمی بیش از 8 درصد کسب نکرده است. این در حالی است که توسعه این بخش به واسطه ساختار مردمی که دارد، خلاف انباشت ثروت است و می توان با توسعه کسب و کارهای مختلف در قالب تعاونی، ضمن ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی همزمان از انباشت ثروت و افزایش نابرابری نیز جلوگیری کرد. هر چند در این میان، بخشی از مشکل به تجربه ناموفق تعاونی ها به ویژه در زمینه موسسات مالی بر می گردد ولی توجه به تجربه موفق این بخش در اقتصاد روستایی و شهرهای کوچک به ویژه تعاونی های مصرف نشان می دهد که می توان بخش تعاون را در اقتصاد ایران جدی تر به بازی گرفت.
3- ضـرورت ورود نخبگان به حل مسائل اقتصادی: تجربه اقدام اخیر دولت در زمینه بنزین و تجربه اقدامات سال های قبل در این باره نشان داد که حتی نخبگان نیز با این طرح ها چندان همراه نشده اند و این موضوع نشان می دهد که در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری، جای خالی نخبگان خارج از بدنه کارشناسی دولت و مجلس به شدت احساس می شود. حرکات زیگزاگی نظیر حذف سهمیه بندی و بازگشت آن و تصمیم اعطای ارز 4200 به همه مصارف در سال گذشته، نشان داد که بدنه نخبگان تا چه اندازه از فرایند تصمیم گیری دور نگه داشته شده اند. به نظر می رسد که طراحی فرایندهایی برای ارتباط مستقیم تصمیم گیران و مدیران با نخبگان و فعالان اقتصادی ضروری است. شایسته است نظیر جلسه روز سه شنبه کارآفرینان و فعالان اقتصادی با رهبر انقلاب، جلسات منظمی بین این قشرها با سران قوا برگزار شود. به ویژه قبل از تصمیمات مهم، ضرورت برگزاری جلسات بین مسئولان قوا با نخبگان ضروری است.
4- استفاده از ظرفیت دیپلماسی در صادرات: سال هاست که اقتصاد ایران با معضل بازاریابی در بازارهای بین المللی مواجه است. دستگاه های متولی نظیر وزارت صمت نیز از طریق سازمان توسعه تجارت عملا کمتر از انگشتان دو دست، رایزن بازرگانی در کشورهای دیگر دارد. این در حالی است که طی سال های اخیر و با محدود شدن درآمد نفتی به دلیل تحریم ها، توسعه صادرات غیرنفتی از نان شب هم برای اقتصاد ایران واجب تر بوده است. به این ترتیب و با شکل گیری معاونت اقتصادی در وزارت خارجه، ضروری است، بین دستگاه های مسئول در این زمینه، همفکری و هماهنگی مشخصی صورت گیرد. در انتخاب سفیران، تجربه و دانش رایزنی تجاری مدنظر قرار گیرد. تعداد و کیفیت رایزنان بازرگانی ایران در کشورهایی که می توانند، هدف صادرات غیرنفتی باشند، افزایش یابد و در مجموع نقشه راهی برای افزایش صادرات غیرنفتی تدوین شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/106571/سرمقاله-خراسان--4-برش-از-20-راهبرد-اقتصادی-رهبر-انقلاب
بستن   چاپ