ایرانیان جهان
اجرای جدیدترین روش پیوند عصب برای بهبود عوارض ضایعه نخاعی در کشور
سه شنبه 12 تیر 1397 - 6:43:26 AM
مهر
ایرانیان جهان- دکتر فریدون لایقی رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با اعلام این خبر، اجرای این روش جراحی برای سه بیمار ضایعه نخاعی و انجام مجموعه ای از انواع توانبخشی توسط گروهی از کارشناسان و متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی که سبب بهبودی نسبی این افراد شده را توضیح داد.

وی با اشاره به آمار بالای تصادفات و ایجاد ضایعات نخاعی در کشورمان که منجر به کم توانی و ناتوانی افراد می شود، افزود: براساس آخرین بررسی های انجام شده و همچنین گزارش سازمان جهانی بهداشت ، ایران مقام دوم دنیا را در حوادث جاده ای دارد ضمن آنکه در معرض حوادث غیرمترقبه مانند زلزله است. 

لایقی افزود: در حالی که به ازای یک میلیون نفر جمعیت در دیگر کشورهای دنیا، سالانه 25 نفر دچار ضایعات نخاعی می شوند، این رقم در کشور ما، حدود 72 نفر در سال برآورد شده است که با توجه به جمعیت کشور، سالانه بین پنج هزار و 800 تا شش هزار نفر در ایران دچار ضایعات نخاعی می شوند.

وی تاکید کرد: دانشمندان علوم اعصاب دنیا هنوز در حال تحقیق بر روی چگونگی ترمیم ضایعه نخاعی هستند اما آنچه که هم اکنون در کشورهای پیشرفته دنیا انجام می شود، پیوند و انتقال عصب به عضو آسیب دیده است که خوشبختانه این روش هم اکنون در بیمارستان توانبخشی رفیده انجام می شود و با اقدامات پزشکی (جراحی و پیوند عصب) و انواع فعالیت های توانبخشی (کاردرمانی و فیزیوتراپی و ...) می توان عملکرد حرکتی را به صورت نسبی به بیمار برگرداند.

رئیس بیمارستان رفیده افزود: این اقدامات برای برخی از بیماران که شرایط لازم برای پیوند و انتقال عصب را داشته باشند، امکانپذیر است، ضمن آنکه اگر طی شش ماه اول بعد از حادثه، این اقدامات صورت بگیرد، تاثیرگذاری آن دوچندان خواهد بود.

این فوق تخصص جراحی دست با اشاره به جراحی سه جوان بستری در بیمارستان توانبخشی رفیده، در مورد انجام این عمل جراحی خاطرنشان کرد: این بیماران در اثر ضایعه نخاعی، از ناحیه دست و انگشتان دچار فلجی شده بودند و با توجه به از کارافتادن انگشتان، از انجام امور شخصی و اشتغال ناتوان بودند.

وی افزود: با توجه به اینکه حرکت شانه و بازو در این افراد وجود داشت، پیوند عصب از بازو به دست و انگشتان صورت گرفت و با اقدامات توانبخشی بعد از عمل، خوشبختانه دو تن از آنان، بعد از 8 ماه و یک نفر بعد از 5 سال که از حادثه و ضایعه نخاعی شان می گذشت، نسبتا بهبود یافته و هم اکنون می توانند کارهای شخصی و روزمره خود را انجام دهند.

لایقی همچنین از جابجایی و انتقال تاندون و عضله بعنوان روش دیگری برای بازگشت عملکرد حرکتی اعضای آسیب دیده در برخی از بیماران گفت و افزود: در این روش حتی با گذشت چند سال از بروز ضایعه نخاعی، جابجایی و انتقال تاندون و عضله، توانسته به آنان کمک کرده و عضو آسیب دیده را به حرکت وادارد.

وی با اشاره به اینکه ضایعه نخاعی 20 درصد از افراد آسیب دیده مربوط به ضایعه گردنی است که چهار اندام فرد را از کار می اندازد، تاکید کرد: هموطنانی که بلافاصله بعد از حوادث به سر صحنه می رسند، حتما از جابجا کردن مصدمان خودداری کنند و منتظر نیروهای آموزش دیده امدادگر بمانند، چرا که قبل از ثابت کردن ستون فقرات، مهره های گردنی و کمری، هرگونه جابجایی، سبب ایجاد ضایعه نخاعی و حتی مرگ مصدوم می شود.

رئیس  بیمارستان توانبخشی رفیده افزود: مطمئنا با رعایت این مساله، از عوارض و آسیب های ناشی از تصادفات و حوادث به میزان قابل توجهی پیشگیری می شود و با اقدامات توانبخشی بعد از حوادث نیز بازتوانی مصدومان بخوبی انجام شده و سریعتر به زندگی عادی برمی گردند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/10669/اجرای-جدیدترین-روش-پیوند-عصب-برای-بهبود-عوارض-ضایعه-نخاعی-در-کشور
بستن   چاپ