ایرانیان جهان
درخواست آمریکا از دانمارک برای خرید بیشتر جنگنده‌های «اف-35»
سه شنبه 5 آذر 1398 - 11:16:20
ایرانیان جهان - فارس / آمریکا در پیامی از دانمارک خواسته تا جنگنده‌های «اف-35» بیشتری را از این کشور خریداری کند.
واشنگتن در پیامی که از طریق «کارلا سندز»، سفیر آمریکا در دانمارک ابلاغ کرده، از دانمارک خواسته تا جنگنده‌های «اف-35» بیشتری خریداری کند.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، تاکنون دانمارک 27 جنگنده اف-35 را از آمریکا خریده است اما حداقل پنج مورد از آنها برای همیشه در آمریکا مستقر خواهد بود.
سندز به روزنامه دانمارکی «جیلاند پوستن» گفت: «از آنجایی که خلبان‌های دانمارکی در «آریزونا» آموزش خواهند دید، برخی از هواپیماهای دانمارک در آمریکا می‌مانند و حدود 22 هواپیمای دیگر نیز به دانمارک خواهند آمد.»
وی در ادامه با اشاره به اعلام وزارت دفاع دانمارک مبنی بر اینکه تنها 30 جنگنده اف-16 مورد استفاده قرار گرفته است، ادامه داد: «این تعداد (هواپیما) در مقایسه با 40 جنگنده «اف-16» که در حال حاضر دارید، زیاد نیست. این درواقع یک کاستی در تعداد هواپیماها است، بنابراین احتمالا دانمارک باید به این موضوع رسیدگی کند.»
علاوه بر این، سفیر آمریکا در دانمارک نگرانی خود را از ظرفیت ناکافی هواپیمایی ناتو و نظارت در قطب شمال، ابراز کرد و از کپنهاگ خواست تا وعده‌ سه ساله برای تقویت دفاعی و نظارت بر این منطقه را انجام دهد.
سندز همچنین به گزارش سال 2016 وزارت دفاع در مورد وظایف موجود در قطب شمال، جایی که حضور نظامی روسیه در این منطقه موجب نگرانی‌هایی شده، اشاره کرد. وی اعلام کرد که این گزارش عدم وجود ماهواره‌ها را نشان می‌دهد و منعکس‌کننده این حقیقت است که دانمارک بر روی آب‌ها و آسمان گرینلند نظارت خوبی ندارد.
واشنگتن در تلاش است تا با فشار بر اعضای ناتو، بودجه دفاعی آنها را تا حداقل 2 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهد. از همین رو بودجه نظامی همچنان یکی از مواضع حساس میان روابط آمریکا- دانمارک است.
هم پیمانان سازمان ناتو در سال 2014، متعهد شدند که تا سال 2024، دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای امور دفاعی به ویژه برای اقدام در برابر روسیه به سازمان ناتو اختصاص دهند.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر، این موضوع را که واشنگتن بخش بزرگی از هزینه‌های سازمان ناتو را پرداخت می‌کند، «غیرمنصفانه» خواند و یک بار دیگر از کشورهای اروپایی خواست تا سهم بیشتری از هزینه‌های این پیمان نظامی را بر عهده بگیرند.
ترامپ همچنین گفته بود که او به کشورهای عضو ناتو هشدار داده در صورتی که هزینه‌های نظامی خود را بیشتر نکنند، واشنگتن را از این ائتلاف خارج می‌کند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/107584/درخواست-آمریکا-از-دانمارک-برای-خرید-بیشتر-جنگنده‌های-«اف-35»
بستن   چاپ