ایرانیان جهان
روسیه در حال پیشتازی سلاح‌های فوق پیشرفته در جهان
دوشنبه 11 آذر 1398 - 15:02:35
ایرانیان جهان - باشگاه خبرنگاران / پایگاه «آتلانتیکو» در گزارشی از تبدیل شدن روسیه به نخستین کشور جهان در عرصه سلاح‌های فوق پیشرفته خبر داد.
کارشناسان پایگاه اینترنتی فرانسوی «آتلانتیکو» با اشاره به اینکه بازگشت روسیه به جایگاه نخست در بین قدرت‌های تسلیحاتی بزرگ ضروری است، معتقدند این کشور در حال تبدیل شدن به نخستین کشور جهان در عرصه سلاح‌های فوق پیشرفته است.
این گزارش در حالی منتشر شده است که ناتو و آمریکا اطلاعات غلطی درباره قدرت نظامی روسیه منتشر کرده‌اند. واشنگتن با اطلاعات غلط درباره تسلیحات نظامی روسیه در تلاش است تا از اتحاد روسیه با اروپا جلوگیری کند و توجیهی برای ارتقای بوجه دفاعی ناتو داشته باشد.
در حقیقت، روسیه اولین قدرت جهانی با مساحتی به وسعت 17.2 میلیون کیلومتر مربع [25 برابر فرانسه] است که از سال 1945 از کلاهک‌های هسته‌ای خود استفاده نکرده است. بودجه دفاعی روسیه یک دهم آمریکاست، ولی تجهیزات نظامی آن به مراتب پیشرفته‌تر و به روز‌تر است. روسیه در عرصه هوافضا نیز نخست است. این کشور با اکتفا به مهندسین سطح بالایی که دارد، از توانایی ساخت موشک یا هواپیما مانند آمریکا یا اروپا برخوردار است. باید به یاد داشته باشیم که روسیه قبل از آمریکا توانست انسان را به فضا بفرستد.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در سال 2009، روسیه برنامه‌ای را برای افزایش قدرت نیرو‌های مسلح و مجموعه نظامی-صنعتی و راندمان جنگی به اجرا درآورد. در زمینه موشک‌های بالستیک، فدراسیون روسیه برتری تکنولوژی خود را در آخرین نمایشگاه MAKS-2019 در ماه اوت نشان داد. نوآوری‌های جدیدی در عرصه صنایع نظامی معرفی شد که نمونه آن موشک‌های کروز با تسهیلات هسته‌ای و یا موشک‌های هایپرسونیک بودند.
مجموعه نظامی - صنعتی روسیه مزایای بیشتری نسبت به مجموعه غربی دارد. سیستم‌های پدافند هوایی «آلماز» (Almaz Ante) در بازار‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار است. کشور‌ها به سامانه‌های وایکینگ، اس -300 و اس-400 علاقمندند و آن را به سامانه پاتریوت آمریکا ترجیح می‌دهند. ترکیه، هند و عربستان سعودی به سلاح‌های روسی علاقمند هستند. تقاضای بالا برای هواپیما‌های جنگنده روسی و تانک‌های آن نیز برتری این تجهیزات به نمونه‌های غربی را تایید می‌کند.
کارشناسان معتقدند ضعف غرب در مقابل روسیه در موضع آمریکا نهفته است. آمریکا مانند متحدین عمل نمی‌کند و بسته به منافع خود یک طرفه تصمیم می‌گیرد. همین امر قدرت آن‌ها در برابر روسیه را کاهش می‌دهد. منابع اروپا نسبت به روسیه پایین نیست با این حال، در بخش‌های مختلف صنایع دفاعی باید به روز شوند. به گونه‌ای که مؤسسه سلطنتی تحقیقات دفاعی انگلیس پیشتر اعلام کرد توپخانه بریتانیا باید مدرنیزه شود، زیرا نسبت به روسیه ضعیف است و در صورت رویارویی مستقیم با آن شکست خواهد خورد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/108732/روسیه-در-حال-پیشتازی-سلاح‌های-فوق-پیشرفته-در-جهان
بستن   چاپ