ایرانیان جهان
درمان زخم‌های مزمن با استفاده از باند هوشمند
یکشنبه 17 تیر 1397 - 7:24:36 AM
ایسنا
ایرانیان جهان- ممکن است درمان زخم‌های مزمن پوستی، دشوار باشد اما نباید زخم‌ها بیش از حد درمان شوند و بیماران بیش از حد لازم در معرض آنتی‌بیوتیک قرار گیرند. از این رو، دانشمندان به فکر اختراع یک باند هوشمند افتادند که استفاده از دارو را تا حد نیاز کاهش می‌دهد.

یک گروهی پژوهشی از "دانشگاه تافتس"(Tufts University) آمریکا، بانداژی ابداع کرده‌اند که ضخامت آن، تنها به سه میلی‌متر می‌رسد و از یک نوار شفاف، یک ژل آنتی‌بیوتیک با قابلیت فعال شدن در گرما و اجزای الکترونیکی انعطاف‌پذیر تشکیل شده است.

یکی از این اجزا، حسگری است که pH خون را اندازه می‌گیرد. اگر اندازه pH بالای 6.5 باشد، نشان‌دهنده عفونی بودن خون است. این بانداژ، شامل یک حسگر دماست که وجود عفونت را در خون شناسایی می‌کند. علاوه بر این، دانشمندان، حسگرهایی ابداع کرده‌اند که می‌تواند میزان هواافزایی که از نشانه‌های التیام است، اندازه‌گیری کند.

یک ریزپردازنده، برای سنجش وضعیت زخم، داده‌های حسگرها را بررسی می‌کند. در صورت تشخیص عفونت یا التهاب، ریزپردازنده با فعال کردن موقت عناصر گرمایی داخل بانداژ، واکنش نشان می‌دهد. در نتیجه، دمای ژل، بالا می‌رود و آنتی‌بیوتیک بیشتری آزاد می‌شود.

بیشتر اجزای به کار رفته در این فناوری، هزینه نسبتا کمی دارند. البته، پژوهشگران امیدوارند ریزپردازنده، قابل استفاده مجدد باشد.

"سمیر سونکاسل"(Sameer Sonkusale)، استاد دانشگاه تافتس و از نویسنگان این پژوهش گفت: این بانداژ هوشمند که در حال حاضر، دوره‌های آزمایشی خود را پشت سر می‌گذارد ، نخستین نمونه از نوع خود است که کاربردهای گسترده‌ای خواهد داشت.

مقاله این پژوهش، در مجله " Small" به چاپ رسید.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/10897/درمان-زخم‌های-مزمن-با-استفاده-از-باند-هوشمند
بستن   چاپ