ایرانیان جهان
بحران کره شمالی تشدید می شود
چهارشنبه 13 آذر 1398 - 14:21:03
ایرانیان جهان - ایرنا / هفته‌نامه آمریکایی "واشنگتن اگزمینر" گزارش داد: جهان در ژانویه 2020 شاهد بحرانی جدید از سوی کره‌شمالی خواهد بود که حاصل موضع سرسختانه دولت "دونالد ترامپ" در قبال پیونگ‌یانگ است.
این هفته‌نامه با اشاره به اظهارات دیروز(سه‌شنبه) یکی از مقامات کره شمالی مبنی بر اینکه پیونگ یانگ آنچه لازم بود، انجام داده است و مابقی به عهده آمریکاست و علاقه ترامپ برای ازسرگیری گفت وگو "حقه‌ای احمقانه"‌ است که هدفش جلب آرا برای رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات 2020 می باشد، نوشت: این تهدید را می‌توان اینگونه تعبیر کرد که یا تحریم ها را لغو کنید و یا آماده گرفتن (هدیه) یا آزمایش یک سلاح هسته ای جدید یا موشک بلندمدت باشید.
کره شمالی از موضع سرسختانه ترامپ مبنی بر لغو تحریم ها در کنار خلع سلاح هسته ای یا خلع سلاح ناخشنود است. "کیم جونگ اون"، رهبر کره شمالی امید داشت ترامپی که تا کنون از سر دلجویی با او سخن می گفت، به خاطر کسب دستاورد دیپلماتیکی که می توانست به واسطه آن در انتخابات 2020 رای جلب کند، در زمینه تحریم ها امتیازاتی به پیونگ یانگ بدهد. اما، چنین چیزی اتفاق نیفتاد. تحریم های اقتصادی آمریکا بار سنگینی برای کیم است.
با توجه به آنچه گفته شد، پیونگ یانگ امید دارد از طریق تهدید به ایجاد بحران جدید، از جمله فعالیت های احتیاطی نظامی که می داند از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا شناسایی خواهد شد، ترامپ را بترساند.
به اعتقاد کیم، بهترین راه بازگشت به بازی قدیمی تندروها و گرفتن باج است. از این رو، ترامپ نباید راحت بنشیند و به تجزیه و تحلیل تحولات بسنده کند بلکه باید تحولات را پیش بینی کرد. اگر پیونگ یانگ آزمایش موشک دور برد را از سربگیرد، توانایی اش برای نصب کلاهک هسته ای روی این موشک و هدف قرار دادن آمریکا به سرعت عملیاتی خواهد شد. از این رو، ترامپ باید با صراحت برای کیم روشن سازد که با وجود طرفداری از چانه زنی دیپلماتیک، با هرگونه بحران آفرینی به شدت مقابله می کند.
ترامپ در واکنش به اظهارات مقام یاد شده کره شمالی درباره نزدیک شدن به پایان مهلت مذاکرات خلع سلاح هسته ای آمریکا و کره شمالی گفت، در صورت نیاز، آمریکا ممکن است از نیروی نظامی علیه کره شمالی استفاده کند.
ترامپ ضمن تاکید بر روابط شخصی نزدیک خود با کیم، ابراز امیدواری کرد، کیم به تعهد خود برای برچیدن برنامه تسلیحات هسته ای کشورش عمل کند.
ترامپ که برای شرکت در نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به لندن رفته است، به خبرنگاران گفت: ما قدرتمندترین نیروی نظامی را داریم و قدرتمندترین کشور جهان هستیم اما نیازی به استفاده از آن نداریم ولی اگر مجبور شویم از آن استفاده خواهیم کرد.
ترامپ سال 2017 میلادی و در پی تشدید تنش بین واشنگتن و پیونگ یانگ در مورد آزمایش های هسته ای و موشک های بالستیک قاره پیما تهدید کرده بود که کره شمالی را کاملا نابود خواهد کرد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/109127/بحران-کره-شمالی-تشدید-می-شود
بستن   چاپ