ایرانیان جهان
دود آتش کاه و کلش در چشم محیط زیست
سه شنبه 19 تیر 1397 - 6:52:32 AM
ایرنا
ایرانیان جهان- این درحالی است که براساس گزارش محیط زیست مازندران، آتش سوزی کاه و کلش علاوه بر آلودگی محیط به دلیل سوختن سموم و مواد شیمیایی کشاورزی مجود در آن می تواند برای مردم مرگبار باشد.
جدا از آن دود ناشی از آتش زدن نفس کشیدن را برای مردم عادی سخت کرده و هفته ها بوی نامطبوع در فضای منطقه استشمام می شود.
به گفته کارشناسان فرسایش خاک، کاهش قوت زمین ( حاصل خیزی زمین)، پوشیده شدن روزنه خاک برای نفوذ آب و از بین رفتن حشرات خاک ساز از دیگر مضرات مهم اقتصادی ناشی از آتش سوزی کاه و کلش است که تاکنون جدی گرفته نشده است.
علاوه بر این کمک به گرم شدن بیشتر هوا و تاثیر بر شرایط اقلیمی به خصوص کاهش بارندگی ها از زمره دیگر مضرات این آتش سوزی است که شاید چندین سال بعد دودش به چشم کشاورزان برود.
*** کشت دوم متهم آتش زدن کاه و کلش
مرسوم شدن کشت دوم به عنوان یکی از فعالیت های اقتصادی سودآور برای کشاورزان که علاوه بر تغییر در زندگی سنتی کشاورزان ، از بین بردن دامداری سنتی را نیز به دنبال داشت، کشاورزان را به وسوسه انداخت تا با رها کردن دامداری به جای جمع کردن طافت فرسا کاه و کلش ، آتش زدن این سرمایه را به عنوان کار دم دستی انتخاب کنند.
علاوه بر آن پایین بودن ارزش اقتصادی کاه و کلش و هزینه بر بودن خروجش از مزارع از دیگر عواملی است که حفاظت از محیط زیست و سلامت شهروندان را قربانی خود می کند.
مدیرکل جهادکشاورزی مازندران در این باره گفت: آتش کشیدن کاه و کلش در مزارع کشاورزی این خطه شمال کشور باعث از بین رفتن بافت و حشرات سازنده خاک می شود.
عزیزالله شهیدی فر افزود:این درحالیست که وجود کاه و کلش در زمین و قرارگیری آن در طبقه زیرین خاک نه تنها زمان ماندگاری رطوبت که حاصل خیزی خاک را نیز به دنبال خواهد داشت.
وی اضافه کرد: درسال های اخیر با فرهنگ سازی نسبت به مضرات آتش زدن کاه و کلش،این کارتا حد زیادی در مزارع کشاورزی این استان کم شد، ولی همچنان خیل زیادی از کشاورزان این کار برایشان به عادت تبدیل شده است.
مدیرکل محیط زیست مازندران کشت دوم برنج را علت اصلی روی آوری کشاورزان به آتش زدن کاه و کلش در مزارع می داند.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی گفت که دود ناشی از آتش زدن کاه و کلش به علت داشتن مواد شیمیایی ناشی از سموم کشاورزی می تواند خطرات جانی برای شهروندان در کنار آلودگی زیست محیطی به دنبال داشته باشد.
وی افزود : همساله در آستانه برداشت غلات و برنج در مازندران آتش زدن کاه و کلش و آلودگی زیست محیطی ناشی از ان معضل اصلی محیط زیست و شهروندان است که تاکنون برخورد جدی با این معضل انجام نشد.
*** گرم شدن دمای هوا
مدیرکل محیط زیست مازندران گرم شدن دمای هوا را از مضرات دیگر آتش سوزی کاه و کلش در مزارع می داند که می تواند باعث از بین رفتن ابرهای بارور و کاهش بارندگی شود.
ابراهیمی معتقد است که کشاورزان مازنی با هیچ یک از مضرات آتش سوزی کاه و کلش شناخت درست حسابی ندارند و با این فرایند این کار منفی در سال های اخیر نیز تداوم یافت.
*** شدت بخشیدن برخورد قانونی
مدیرکل محیط زیست مازندران می گوید براساس ماده 667 قانون مجازات اسلامی آتش زدن کاه و کلش و آلودگی محیط زیست جرم محسوب می شود و با شکایت متولیان دستگاه قضا با متخلفان برخورد می شود.
ابراهیمی کارنامی معتقد است که بخش زیادی از کشاورزان مازنی با مضرات ناشی از آتش زدن کاه و کلش بر اراضی کشاورزی و شهروندان اطلاعاتی ندارند و با آگاه سازی می توان بخش زیادی از این فعالیت ها را کاهش داد.
وی اضافه کرد : دهیاران به عنوان متولی روستاها باید اطلاع رسانی دقیقی نسبت به مضرات این آتش سوزی و برخورد های قانونی به کشاورزان داشته باشند.
در مازندران 460 هزار هکتار از اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی قرار دارد و سالانه از این مزارع حدود 6 میلیون تن محصول برداشت می شود.
حدود 20 درصد از اشتغال در مازندران در اختیار بخش کشاورزی است و حدود 300 هزار نفر بهره بردار این اراضی کشاورزی محسوب می شوند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/10994/دود-آتش-کاه-و-کلش-در-چشم-محیط-زیست
بستن   چاپ