ایرانیان جهان
از نخبگان پیش از وقوع بحران، راهکار بخواهید
شنبه 23 تیر 1397 - 6:47:02 AM
ایرنا
ایرانیان جهان- کمبود آب یکی از اصلی ترین مشکلاتی است که از چند دهه گذشته زندگی عموم مردم به ویژه ساکنین کلان شهرهای کشور را با مشکل مواجه کرده است. واقع شدن ایران در منطقه نیمه بیابانی، کمبود میانگین بارندگی در نقاط مختلف کشور، تغییر عادت زندگی مردم به دلیل رشد شهرنشینی، تغییرات اقلیمی به دلیل آلودگی هوا، کاهش سطح آب های زیرزمینی و بسیاری از موارد دیگر از عوامل تشدید این مشکل به ویژه در یک دهه گذشته است.
امسال نیز با توجه به میزان پایین بارندگی در فصل پاییز و زمستان گذشته، دور از انتظار نیست که تا پایان تابستان با بحرانی به مراتب جدی تر مواجه شویم، کما اینکه در همین روزهای ابتدایی فصل تابستان این بحران خود را در قالب قطعی برق و افت فشار آب و در مناطقی قطع آب نشان داده است.
اما سیر نزولی کاهش نزولات جوی از چند سال گذشته، همواره مسوولان، نخبگان و مردم را دل نگران کرده است به طوری که برخی از پژوهشگران پیشاپیش ایده ها و طرح های نوآورانه ای را برای گریز از این بحران ارایه کرده اند.
طرح هایی همچون `حمام پیشرفته هوشمند کم مصرف (دوش سیرکوله با قابلیت تصفیه و استفاده مجدد از آب) در زمینه بهینه سازی الگوی مصرف که می توان با استفاده از آن 90 درصد در مصرف انرژی و 80 درصد در مصرف آب صرفه جویی کرد.
اما طرح یاد شده از جمله طرح هایی است که با وجود کاربردی بودن در کاهش مصرف آب، راه به جایی نبرده و در قفسه خاک می خورد.
`شیرکو پیری` دانشجوی ارشد رشته مکاترونیک دانشگاه نبی اکرم (ص) تبریز و ارایه دهنده طرح حمام پیشرفته هوشمند کم مصرف اظهار داشت: این طرح سال 95 در سیزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی ارایه و عنوان طرح منتخب و تاثیرگذار را کسب کرد و در جشنواره ملی انرژی های تجدیدپذیر نیز در همان سال حائز رتبه شد .
وی بیان کرد: مهم ترین راهکارها جهت مقابله با بحران کم آبی به دلیل محدود بودن منابع آب صرفا در حوزه بهینه سازی الگوی مصرف خلاصه می شود و این طرح نیز در سال 95 در همین راستا طراحی و ارایه شد، اما متاسفانه نتوانست توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کند.
پیری با اشاره به اینکه در طرح حمام پیشرفته هوشمند کم مصرف، آب از خروجی آب شهری وارد مخزن سیستم می شود که دارای حجمی برابر 20 لیتر است؛ افزود: این آب طی مراحل مختلف از مجموعه فیلترها عبور کرده و پس از تصفیه دوباره به صورت اتوماتیک به دوش حمام برای استفاده مجدد انتقال می یابد.
برگزیده سیزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی و کارآفرینی شیخ بهایی ادامه داد: با این 20 لیتر آب تا مدت زمان نامحدود می توان برای استحمام استفاده کرد، در صورتی که طبق برآوردها در ایران میزان آب مصرفی در 10 دقیقه دوش گرفتن بین 200 تا 400 لیتر است.
وی افزود: با توجه به اینکه در کشور با بی آبی و خشکسالی روبه رو هستیم با استفاده از این طرح و بکارگیری آن از سال 95 تاکنون می توانستیم از درصد زیادی از هدر رفت آب جلوگیری کنیم، اما استقبال و حمایت از طرح به عمل نیامد.
پیری گفت: بهترین روش برای جلوگیری از هدر رفتن این حجم آب در استحمام، استفاده از دوش با قابلیت بازیابی یا تصفیه آب مصرف شده است، با استفاده از این دوش می توان متوسط مصرف آب را از 200تا 400 لیتر به کمتر از 50 لیتر رساند.
وی با اشاره به این که با استفاده از این فناوری در حمام منازل در کلان شهرها می توان حجم قابل توجهی از آب را صرفه جویی کرد، گفت: متاسفانه از چنین طرح هایی به وقت خود استفاده نمی شود، اما در زمان بحران از نخبگان خواسته می شود که جلو بیایند و در حل مشکلات کشور وارد عمل شوند.
پیری گفت: در کشور چیزی وجود ندارد که جایگزین آب کنیم، چه بسا اگر به موقع وارد عمل می شدیم و از طرح های نخبگان حمایت می کردیم، الان مشکلی در این زمینه نداشتیم، در حالی که متاسفانه در مقابل دیده می شود از طرح های عروسک سازی حمایت های لازم صورت می گیرد و هزینه هایی نیز برای حضور آنها در بازارهای جهانی داده شده است.
این پژوهشگر جوان با اشاره به مشکلات اخیر مردم آبادان و خرمشهر گفت: با توجه به بحران آب شرب در این مناطق، اگر روی طرح هایی همچون حمام هوشمند سرمایه گذاری شده بود، مردم می توانستند با حجم یک دبه آب هم استحمام کنند و نیاز به مصرف آب فراوان نبود.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره های متعدد علم و فناوری در کشور و رونمایی از طرح های فناورانه مفید، خواستار حمایت مسوولان از این طرح ها شد، طرح هایی که اجرایی شدن آنها علاوه بر رونق بخشیدن به صنایع و کارآفرینی، روحیه امید را به نخبگان تزریق می کند و از بار مشکلات مردم و کشور نیز می کاهد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/11184/از-نخبگان-پیش-از-وقوع-بحران،-راهکار-بخواهید
بستن   چاپ