ایرانیان جهان
چین: توافق تجاری با آمریکا‌ به نفع جهان است
شنبه 30 آذر 1398 - 10:09:53
ایرانیان جهان - ایرنا / «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین اعلام کرد امضای فاز نخست توافق تجاری با آمریکا نه تنها به نفع پکن و واشنگتن؛ بلکه به نفع جهان است.
رییس جمهوری چین جمعه شب در تماس تلفنی با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد دو کشور براساس اصل برابری و احترام متقابل به مرحله اول توافق تجاری رسیده اند.
وی تاکید کرد همکاری اقتصادی و تجاری بین چین و ایالات متحده آمریکا نقش بسزایی در ثبات و توسعه چین و آمریکا داشته است و باعث پیشرفت در اقتصاد جهانی شده است.
شی اظهار امیدوار کرد ایالات متحده توافقنامه های مهم حاصل شده توسط رهبران دو کشور در جلسات مختلف و گفت و گوهای تلفنی را به طور جدی اجرا کند، به آنها توجه کند و اهمیت زیادی به نگرانی های چین ببخشد و از آنچه باعث تضعیف روابط دو جانبه می گردد جلوگیری کند.
ترامپ هم در این مکالمه تلفنی گفت: مرحله اول توافق تجاری که بین چین و آمریکا حاصل شده است برای دو کشور و کل جهان خوب است.
وی با اشاره به اینکه بازارهای دو کشور و جهان به این توافق واکنش مثبت نشان داده اند، گفت: آمریکا مایل است ارتباط نزدیک با چین را حفظ کند و برای امضاء و اجرای این توافق در کمترین زمان ممکن تلاش می کند.
به دنبال همین تماس تلفنی، ترامپ با انتشار پیامی در توئیتر گفت: گفت‌وگوی خیلی خوب با رئیس جمهوری چین درباره توافق تجاری بزرگ داشتم چین خرید بزرگ در حوزه کشاورزی و دیگر موارد را شروع کرده است.
او افزود: همچنین در مورد کره شمالی و هنگ‌کنگ نیز با یکدیگر حرف زدیم.
چین و آمریکا جمعه گذشته اعلام کردند بر سر سند مرحله اول توافق تجاری با هدف پایان دادن به جنگ تجاری و نبرد تعرفه ها به توافق رسیده اند متن این توافق نامه شامل 9 بخش از جمله مقدمه، حق مالکیت معنوی، انتقال فناوری، خوراک و محصولات کشاورزی، خدمات مالی، نرخ ارز و شفافیت، گسترش تجارت، ارزیابی دو جانبه و حل اختلافات و موارد نهایی است.
در عین حال دو طرف به توافق رسیدند که طرف آمریکا مراحل تعهدات مربوط به لغو تعرفه افزوده بر کالاهای چین را لغو کند و روند افزایش تعرفه را به سوی کاهش محقق سازند.
این توافقنامه به دو کشور امکان می دهد فعالیت های تجاری را بهبود بخشیده و راه را برای حل اختلافات اقتصادی باز کنند و همزمان همکاری هایشان را در این قلمروها افزایش دهند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/112268/چین--توافق-تجاری-با-آمریکا‌-به-نفع-جهان-است
بستن   چاپ