ایرانیان جهان
ساز آلمانی که در تبریز کوک می ‍شود
سه شنبه 3 دی 1398 - 10:25:25 AM
ایرانیان جهان-
ایسنا/آذربایجان شرقی «گارمون» برای اولین بار، حدود 100 سال قبل به صورت مبتدی و دیاتونیک در شهر بوشمن آلمان ابداع شد، پرده های سفید که در گارمون های امروزی دیده می شوند، قبلا وجود نداشتند و 50 سال بعد، ساز تکامل پیدا کرده و پرده های سفید هم به آن اضافه شد، حالا این ساز آلمانی یکی از محبوب ترین سازها در مناطق ترک نشین ایران است که فقط در تبریز ساخته می شود.
دانش آموز هنرستان بوده و علاقه اش به کارهای فنی او را به سمت شناخت، تعمیر و ساخت سازی سوق داد که تا 25 سال قبل، راه ورود آن به تبریز بسته بود. هیچ معلم و استادی، تعمیر و ساخت ساز «گارمون» را به او نیاموخته و با الگوبرداری از سازهای ساخته شده در باکو و تحقیق و صحبت با اساتید بنام جمهوری آذربایجان توانسته است ساخت یکی از سازهای آذربایجانی را در ایران به نام خودش ثبت کند، بعد از صرف زمانی شش ساله برای شناخت قالب، اندازه و صداهای ساز «گارمون» به فکر تولید این ساز می افتد، او اولین «گارمون» را 15 سال قبل ساخته و کارگاه و آثارش در باکو هم بسیار شناخته شده است. از علم موسیقی هم سر در می آورد و 20 سال است که اساتید و نوازندگان تراز اول باکو به این کارگاه رفت و آمد دارند و از هر کدام چیزی یاد گرفته است.
«اساتیدی که برای سفارش به کارگاه من می آیند، تعجب می کنند که چرا در کارگاهم را به روی همه باز گذاشته ام، آن ها نگران هستند که مبادا کسی فوت و فن هنر من را یاد بگیرد، اما من از این بابت نگران نیستم، چرا که هنر ساخت «گارمون» به این آسانی ها هم نبوده و اگر کسی بتواند آن را بسازد، من هم خوشحال می شوم. به دلیل دست ساز بودن، صدای هیچ گارمونی مشابه «گارمون» دیگری نیست؛ چرا که حس سازنده به ساز منتقل می شود. «گارمون» برآمده از دل مردم و متعلق به عوام است و انگار تمامی هفت موغام موسیقی سنتی آذربایجانی را بازگو می کند، این ساز حرف می زند و عین زبان ما است».

http://www.ilandnews.ir/fa/News/112926/ساز-آلمانی-که-در-تبریز-کوک-می-‍شود
بستن   چاپ