ایرانیان جهان
نوسانات اقلیمی منابع طبیعی کشور را تهدید می کند
سه شنبه 26 تیر 1397 - 6:50:38 AM
ایرنا
ایرانیان جهان- عباسعلی نوبخت در نشست فرماندهان یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ساری افزود : اگر طبق پیش بینی ها یک درجه از دمای هوا رو به گرمتر شدن پیش برود ، احتمال از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری وجود دارد.
وی افزایش آفات در جنگل ها را از دیگر بحران های ناشی از گرم شدن زمین اعلام کرد.
نوبخت گفت : در شرایط فعلی با گرم شدن هوا ، فلات مرکزی ایران با مشکل کم آبی مواجه است به طوری که میزان ایستایی آب در این مناطق پایین رفته و برای رسیدن به آب باید حدود 560 متر چاه حفر کرد.
معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت : اگر روند افرایشی دما تداوم داشته باشد، امنیت زیستی و محیط زیست ما با خطر جدی مواجه خواهد شد.
نوبخت افزود : برای کاهش خطرات ناشی از گرما باید به سمت مدیریت بهره برداری از منابع طبیعی و محیط زیست حرکت کنیم.
** تدوین طرح جنگل داری پایدار
وی اظهار داشت : سازمان جنگل ها با اجرای شدن برنامه تنفس در جنگل های شمال،طرح جنگلداری و جنگل پایدار را جایگزین طرح بهره برداری کرده است.
معاون سازمان جنگل ها افزود : در این طرح با جنگلبانی عمومی باید به حفظ پوشش گیاهی موجود و توسعه آن گام برداریم و آینده کشور به واسطه مدیریت جنگل ها رقم خواهد خورد.
** کنترل آفات شب پره در شمال
نوبخت با اشاره شیوع آفات شب پره در جنگل های شمال گفت که در شرایط فعلی آفات شب پره درختان شمشاد در جنگل های هیرکانی شمال کشور تحت کنترل قرار گرفته است.
وی اضافه کرد : این آفت صرفا مربوط به جنگل های هیرکانی در سطح ایران نبوده و سایر کشورها همانند آلمان نیز این آفات را حداقل در یک دهه گذشته تجربه کردند.
معاون سازمان جنگل های کشور گفت که با طرح قلمه زنی بزرگترین مرکز بذر درختان شمشاد خاورمیانه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ایجاد شده است.
نوبخت ایجاد این مرکز را برای باعث احیاء درختان شمشماد عنوان کرده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/11337/نوسانات-اقلیمی-منابع-طبیعی-کشور-را-تهدید-می-کند
بستن   چاپ